Gå til innhold

Hjelp med diverse ting til en " litt " mer avansert web broswer

Gjest

Anbefalte innlegg

Hei folkens ;)

Jeg holder på og lage en web broweser, og den ønsker jeg at skal være litt avnsert med diverse ting.

1)

I firefox og nye IE7 osv... har du tab funksjonen og har tatt i bruk den på min egen, men ønsker at man skal kunne lage flere tabs, og når den nye er laget så kommer det ny tab opp og en tom internett browser vises, hvordan er det mulig ?

er det mulig og close tabsene også ?

2)

" history " hvordan er det mulig ? Ønsker også og kunne slette loggen...

3)

"Favorites" hvordan er det mulig ? slik at dine beste sider er laget der for alltid.

Har laget en MenuStrip1 med diverse funksjoner osv...

Kommer tilbake med mer og kommer til og poste det endelige programmet her ;)

Må jeg har en form for database i programmet ?

EDIT:

la til en ting til.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. TabControl, med Items.Add / Items.Remove (Eller pages eller hva de kaller det i TabControlen)

2. List<string> for eksempel (dersom du skal huske dette neste gang også må du enten lagre det ut i flatfil eller database)

3. Dictionary<string, string> med tittel,url for eksempel. Eller en List<urlObj> der du lager deg en egen klase som kanskje inneholder tittel, url, opprettet og sist besøkt eller noe, hvis det er interessant. Samme som punkt 2: skal det lagres til neste gang må du lagre enten i flatfil eller dtabase

Endret av Manfred
Lenke til kommentar

Hehe, tilbake nå men har forsatt ikke fått det til :/

Vi starter med punkt 1:

Navnet på TabControl er " Tab1 "

også hvordan er det jeg adder en ny tab med en kommando fra " MenuStrip1 " som jeg har lagt til ?

er det noe sånt ?

Me.Tab1.Controls.Add(Me.TabPage2)

hva er close commandoen for den taben som er åpen ?

og hvordan får jeg lagt til en WebBrowser control i den nye tabben + at " MenuStrip1 " som er på den første taben skal kopiere seg selv til den nye taben ?

Punkt 2:

Litt bedre forklaring, hjelp ?

Punkt 3:

Gjerne litt bedre forklaring, hjelp der også ?

Lenke til kommentar

Alternativ 1 er jo å lage en egen control som arver fra TabPage, men vi kan ta den litt enklere først.

(Koden er i C#, og utestet)

TabPage tp = new TabPage();
WebBrowser wb = new WebBrowser();
wb.Dock= DockStyle.Fill;
tp.Controls.Add(wb);
tabControl.TabPages.Add(tp);

Da legger du til en tab med en "fullskjerm" browservindu. For å navigere i et åpen tab ka ndu jo da bruke

(tabControl.SelectedTab.Controls["wb"] as WebBrowser).Navigate("http://vg.no");

eller noe slikt.

For å fjerne aktiv tab bruker du jo da:

tabControl.TabPages.Remove(tabControl.SelectedTab);

2.

Du har en List<sting> history = new List<string>();

For hver gang noen trykker "go" legger du til history.Add(navigateBar.Text);

Når noen da trykker pil ned for å se alle adressene:

comboBox1.Items.Clear();
foreach(string s in history)
{
 comboBox1.Items.Add(s);
}

Lenke til kommentar

Takk ;)

Men oppsto et problem på nummer 1 og 2...

1:

jeg fikk til den tab greia osv, men ikke til den full skjerm greia di ?

hvordan får jeg en web browser control i den nye taben ? jeg fikk til det "MenuStrip1 " :D

2:

comboBox1.Items.Clear();
{
 comboBox1.Items.Add(s);
}

Her altså, jeg converta den koden til Visual Baisc, men jeg får da en blå strek under:

"History" hvorfor ?

comboBox1.Items.Clear()
For Each s As String In history
comboBox1.Items.Add(s)
Next

det er koden i Visual Basic.

hvor skal jeg lime in den koden ? jeg har en combox1, en textbox1 og en knapp med GO.

Er det riktig slik at jeg her en textbox1 og en combox1 ? er det ikke mulig skrive in addressen i comboxen også når jeg trykker GO så blir addressen jeg skrev inn nettopp i comboxen lagret under comboxen ?

Lenke til kommentar

hmm, jeg har tab controlen og kan adde tabs ;)

men må kunne ha web browser control som åpner seg automatisk i den nye taben, men tenkte på en ting ? vis jeg ikke har en werb browser controlen inni tab ruta, men over hele programmet funker det da på den nye taben ?

har ikke definert noe history-vatiabel ? og hva mener du med det ? :S

Lenke til kommentar
Du har en List<sting> history = new List<string>();

For hver gang noen trykker "go" legger du til history.Add(navigateBar.Text);

Når noen da trykker pil ned for å se alle adressene:

comboBox1.Items.Clear();
{
 comboBox1.Items.Add(s);
}

Jeg vet men det var det jeg trengte hjelp til :p skal jeg ha en textbox1, combox1 og en knapp ? eller...

Hvor skal den koden være ?

+ har glemt det med favorites, hvordan får jeg favorites ? ønsker gjerne at den er i "MenuStrip1 " vis du skjønner hva jeg mener ;) jeg har en så meny greier på toppen av programmet med " file, edit osv.. " der ønsker jeg også favorites.

Lenke til kommentar

Nå satt jeg og tenkte at jeg skulle lage et eksempelprogram i VB, men jeg har ikke VBExpress her, så da droppet jeg det.

Jeg mener du trenger jo bare en combobox, for så lenge den er av typen DropDown (og ikke DropDownList), så kan du skrive inn i den.

For å gjøre det litt enklere da:

funksjon som hånterer klikk på "GO"

start

hvis IKKE conbobox1 inneholder combobox1.Text

combobox1.Items.Add(combobox1.Text)

slutt

Lenke til kommentar
For å gjøre det litt enklere da:

funksjon som hånterer klikk på "GO"

start

hvis IKKE conbobox1 inneholder combobox1.Text

combobox1.Items.Add(combobox1.Text)

slutt

TAKKKKK ! løste det slik:

If ComboBox1.Text = ComboBox1.Text Then
		ComboBox1.Items.Add(ComboBox1.Text)
	End If

men "favorites" på min " MenuStrip 1 " da ? hvordan er det mulig, hvordan kan jeg løse det men database ?

men det history greiene hvordan blir det lagret til neste gang du starter programmet ? da må jeg også ha en database ?

PS: jeg er ikke kjent med det database greiene enda !

EDIT:

har lagt til en del nye kommandoer siden jeg postet denne posten så nå trenger jeg litt hjelp fordi de kommandoene får jeg en error på som er slik: " ... is not a member of .... "

hvorfor kommer den ?

og jeg får en annen error: "... is not declared"

hva kommer den av ?

- ellers ser min web browser fin ut...

SÅ det jeg trenger hjelp til nå er:

favorites med database og history med database.

og det "... is not aa member of " og " ... is not declared " + at når jeg legger til ny tab så kommer ikke WebBrowser controlen inn på taben ? hvordan er det mulig ?

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

End If

Hva er poenget med dette? ComboBox1.Text vil jo alltid være lik ComboBox1.Text, dette er det samme som å skrive

If True Then
End If

Som igjen er det samme som å skrive

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

End If

Hva er poenget med dette? ComboBox1.Text vil jo alltid være lik ComboBox1.Text, dette er det samme som å skrive

If True Then
End If

Det var ikke det jeg trengte hjelp til nå, se min forrige psot for se hva jeg trengte hjelp til !

Lenke til kommentar

Dersom du åpner din Error Liste og dobbeltklikker på feilen, vil VB kaste deg til linja hvor feilen er.

...Is not a meber of... betyr at den kommandoen feilen kommer på er brukt feil i koden ditt et sted. F.eks at en string er blitt prøvd å bli brukt som et array.

...Is not declared... betyr at kommandoen du prøver å bruke er ikke deklarert. Du må da deklarere den med: Dim navn As String, Array, whatever..

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

End If

If True Then
End If

Det var ikke det jeg trengte hjelp til nå, se min forrige psot for se hva jeg trengte hjelp til !

Men det er direkte feil! Greit at du ikke lurte på det, men koden din er helt feil, og da må du godta at folk retter på deg, når du først poster koden din her.

Lenke til kommentar

Mhm :ermm: må jo tåle det da, men tilbake til saken ?

Hvordan får jeg oppretta en database som husker det som jeg har i " Combox1.text " denne gangen jeg starter programmet ? og en knapp som renser den databasen.

Hvordan får jeg til favorites med database ? Og senere slette akkuratt den enne linken vis jeg ikke ønsker den mer + add en ny.

Så vis noen vil forklare det med database til meg så takk :D

Det jeg mener med database er at den husker akkuratt den linken til nestegang jeg starter programmet.

Lenke til kommentar

Du kan som foreslått her før bruke en flatfil, altså sette hver linje i en .txt fil som du skriver en ny linje til hver gang noen legger til noe og sletter en bestemt linje når noen vill ha vekk den favoritten.

Du kan prøve deg frem med StreamReader

Dim objReader As New System.IO.StreamReader("C:\Favoritter.txt")

Lenke til kommentar
Du kan som foreslått her før bruke en flatfil, altså sette hver linje i en .txt fil som du skriver en ny linje til hver gang noen legger til noe og sletter en bestemt linje når noen vill ha vekk den favoritten.

Du kan prøve deg frem med StreamReader

Dim objReader As New System.IO.StreamReader("C:\Favoritter.txt")

Hei !

jeg har aldri vært borti flatfil eller StreamReader... Men vis jeg gir navnet på min enne textbox så kan du eller noen andre kanskje prøve og gi meg et godt eksempel hvordan jeg bruker det ?

Altså jeg har en form som heter " Options " hvor du kan bare endre startside forløpig, så den textboxen i " Options " formen heter " HomeSite "

Så hvordan bruker jeg StreamReader eller flatfil ?

Lenke til kommentar
Så hvordan bruker jeg StreamReader eller flatfil ?

Den beste måten å bruke StreamReader eller BinaryReader er ved å lese dokumentasjonen

Det er såpass enkelt å finne ut av ved å faktisk slå opp på MSDN eller trykke F1 på klassen i Visual Studio, det er sånn jeg har funnet ut av det.

Hvis du ikke lurer på hvorfor koden din er feil, så må jo egentlig det eneste du lurer på faktisk stå i dokumentasjonen.

Lenke til kommentar

Jupp, men klarte det nesten. Untatt at denne meldinga kom hvergang jeg skulle save teksten min til fila: " using by another process "

Og hvordan får jeg til overskriving av den teksten som allerede står i textfila ?

dette skal brukes til " homesite " i min webbrowser.

jeg må vel bruke noe av det sammme til favorites ?

og hvordan får jeg til delete " selected line " ?

takker så mye for hjelpa hittil :grin:

EDIT:

ops så ikke en feil posten min før nå

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...