Gå til innhold

får ikke inn nrk, bare tv3.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg får inn tv3, men ikke nrk. det tyder vel på at mottakeren min står forskjøvet slik at "lnb1" tar inn signalet til "lnb2" og "lnb2" står i ingenmannsland. eller er det en annen forklaring?

At antenna har forskyvd seg slik du tenker tror jeg er lite sannsynlig -mottakeren vil bare søke etter TV3 på det hodet den forventer (slik det er lagt inn i oppsettet) å finne Sirius-satelitten, ikke på det andre. Jeg vil heller tro at det er noe kluss med velgeren mellom de to hodene, slik at du bare får inn det hodet som peker på Sirius, og ikke det andre med Thor/NRK. Nå forutsetter jeg at dette er ett oppsett som har virket korrekt før, er det en helt nyoppsatt antenne kan det nok kanskje stemme som du sier.. :hmm:

Lenke til kommentar
jeg får inn tv3, men ikke nrk. det tyder vel på at mottakeren min står forskjøvet slik at "lnb1" tar inn signalet til "lnb2" og "lnb2" står i ingenmannsland. eller er det en annen forklaring?

At antenna har forskyvd seg slik du tenker tror jeg er lite sannsynlig -mottakeren vil bare søke etter TV3 på det hodet den forventer (slik det er lagt inn i oppsettet) å finne Sirius-satelitten, ikke på det andre. Jeg vil heller tro at det er noe kluss med velgeren mellom de to hodene, slik at du bare får inn det hodet som peker på Sirius, og ikke det andre med Thor/NRK. Nå forutsetter jeg at dette er ett oppsett som har virket korrekt før, er det en helt nyoppsatt antenne kan det nok kanskje stemme som du sier.. :hmm:

hehe, den er ikke nyoppsatt, men har heller aldri fått inn nrk. før hadde jeg den på tuner, så har jeg den på pcen. finnes det noe fint program til å sjekke siknalene fra de oppgitte satelittene?

Lenke til kommentar
Viasat har startet med å sende NRK på 5-øst. Derfor kan man ta i mot NRK med en LNB (dvs. samme LNB som TV3). Dersom TV3 går inn så skulle også NRK gå inn men jeg har hørt at det er flere som har fått problemer med mottak.

Det kan trolig løses ved å følge guidene på

http://www.viasat.no/cm/2.10/2.113/1.5646

ok, men jeg vil ha inn 5gr øst, men den "bommer" tror jeg.. brukte egentlig bare nrk og tv3 som eksempler...

vet ikke om et greit program som måler signalstyrke og kvalitet på de forskjellige da?

Endret av HulkHaugen
Lenke til kommentar
Viasat har startet med å sende NRK på 5-øst. Derfor kan man ta i mot NRK med en LNB (dvs. samme LNB som TV3). Dersom TV3 går inn så skulle også NRK gå inn men jeg har hørt at det er flere som har fått problemer med mottak.

ok, men jeg vil ha inn 5gr øst, men den "bommer" tror jeg.. brukte egentlig bare nrk og tv3 som eksempler...

vet ikke om et greit program som måler signalstyrke og kvalitet på de forskjellige da?

Men dersom du får inn Tv3 så peker hvertfall en av LNB'ene på 5-øst. Da ville jeg tatt bort DiseqC switchen og koblet direkte mot LNB'en som gir Tv3 (du har jo ikke bruk for 1-vest antar jeg). Da minsker risikoen for at mottageren velger feil LNB.

Dersom du ønsker å sjekke at du mottar TV3 med riktig LNB så kan du gå ut på antenna holde handa foran LNB'en lengst til venstre(lengst vest) sett forfra med ryggen mot satellittene og nesa mot parabolen. Forsvinner signalet fra TV3 når du blokkerer for denne LNB'en så mottar du 5-øst med riktig LNB ( du må passe på at kroppen din ikke skygger for antenna og den andre LNB'en...)

Signalet speiles i antenna og derfor blir LNB'ene plassert litt motsatt av det man forventer. Dvs. 1-west lengst øst på antenna og 5-øst lengst vest ( for antenner med 5-øst/1-west).

Endret av Bobben1
Lenke til kommentar

Men dersom du får inn Tv3 så peker hvertfall en av LNB'ene på 5-øst. Da ville jeg tatt bort DiseqC switchen og koblet direkte mot LNB'en som gir Tv3 (du har jo ikke bruk for 1-vest antar jeg). Da minsker risikoen for at mottageren velger feil LNB.

Dersom du ønsker å sjekke at du mottar TV3 med riktig LNB så kan du gå ut på antenna holde handa foran LNB'en lengst til venstre(lengst vest) sett forfra med ryggen mot satellittene og nesa mot parabolen. Forsvinner signalet fra TV3 når du blokkerer for denne LNB'en så mottar du 5-øst med riktig LNB ( du må passe på at kroppen din ikke skygger for antenna og den andre LNB'en...)

Signalet speiles i antenna og derfor blir LNB'ene plassert litt motsatt av det man forventer. Dvs. 1-west lengst øst på antenna og 5-øst lengst vest ( for antenner med 5-øst/1-west).

planen er å få canal digital også..men en ting jeg lurte på; selve "hovedarmen" ut fra tallerknen går rett ut, og har en lnb på enden. den andre henger på en slags universal brakett som henger ut til siden for denne hovedarmen, men det var ikke noen logikk i hvilken side av hovedarmen denne skulle festes på... kan det være at jeg har montert lnb'en på feil side i forhold til "hovedarmen"?

ønsker fortsatt tips om programvare/metode som kan bekrefte at jeg får inn riktige lnb'er, så det bilr forholdsvis greit å kalibrere antennen..

Lenke til kommentar
planen er å få canal digital også..men en ting jeg lurte på; selve "hovedarmen" ut fra tallerknen går rett ut, og har en lnb på enden. den andre henger på en slags universal brakett som henger ut til siden for denne hovedarmen, men det var ikke noen logikk i hvilken side av hovedarmen denne skulle festes på... kan det være at jeg har montert lnb'en på feil side i forhold til "hovedarmen"?

ønsker fortsatt tips om programvare/metode som kan bekrefte at jeg får inn riktige lnb'er, så det bilr forholdsvis greit å kalibrere antennen..

Det ideelle er å trekke en kabel fra 5-øst LNB direkte til Viasat mottageren og en annen kabel fra 1-west LNB direkte til Canal Digital mottageren. Da vil begge mottagerene fungere samtidig og du slipper at mottagerene forstyrrer for hverandre. Det er ingen Viasat kanaler på 1-vest lengre og det er heller ikke Canal Digital kanaler på 5-øst.

Siden du har en LNB som er sidematet så benytter du denne til 5-øst. Det er mest optimalt å sidemate 5-øst hvis du ønsker best mulig signal.

Den ekstra LNB'en for 5-øst fester du til høyre(dvs. vest) for den LNB'en som er montert i enden på armen (Sett forfra inn mot antennen).

Dersom du befinner deg i Osloområdet så skal armen peke ca. 13-14 grader vest for syd. En annen måte er å benytte solen som har samme skyggeretning som armen skal peke i ca. kl. 13:24 i dag (gjelder også Oslo området).

Tidspunkt og retning kan beregens på http://www.satellite-calculations.com/Sate.../lookangles.htm

(benytt Thor2 eller Thor3 som satellitt)

Dersom du absolutt vil forsøke å få DiseqC switch til å fungere så er det lurest å teste uten DiseqC først :)

Sørg f.eks. for å teste med f.eks. kun 1-vest LNB tilkoblet (dvs. den LNBen som er montert rett på armen). Når alt fungerer fint med 1-vest LNB så fjerner du 1-vest LNB tilkoblingen og forsøker å justere ekstra LNB'en for 5-øst uten å bevege selve antennen. Når du har fått begge LNB'ene til å fungere så er det bare å sørge for at mottagerene er konfigurert med riktig DiseqC settinger.

Vær oppmerksom på at det kan fungere særdeles dårlig å seriekoble viasat og cd tuner. Årsaken er at Viasat tunerene forsøker å styre LNB og DiseqC switch også når den er i standby. Skal det kunne fungere så forutsetter det at kun en mottager er "online" om gangen og sannsynligvis bør CD mottageren levere signal til Viasat mottageren og ikke motsatt. En av mottagerene må uansett alltid stå i standby. I værste fall må du ta strømmen på mottageren som ikke benyttes. Det er derfor det er mye greiere med en kabel til hver mottager.

Endret av Bobben1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...