Traadstarter Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Jeg har tenkt litt på hvorfor det som regel er muslimer som stelller i stand bråk i verden. Det kan ikke bare være fordi de lever i fattige strøk av verden. Se på de naturreligiøse afrikanerne! Se på buddhistene i Asia! Fredeligste folka på jord. Se på kristne i Sør-Amerika! Er det Islam som gjør muslimene mer voldelige enn andre? Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Jeg har tenkt litt på hvorfor det som regel er muslimer som stelller i stand bråk i verden. Det kan ikke bare være fordi de lever i fattige strøk av verden. Se på de naturreligiøse afrikanerne! Se på buddhistene i Asia! Fredeligste folka på jord. Se på kristne i Sør-Amerika! Er det Islam som gjør muslimene mer voldelige enn andre? Nei. For det første har du feil inntrykk av de forskjellige religionene. De fleste på begge sider av folkemordet i Rwanda var katolikker. Buddhister kriger like mye som andre. Og en stor del av geriljabevegelsene og antigeriljatroppene i Sør-Amerika er katolske også. Islam, som de fleste religioner, lærer vekk vold og ikke.vold, krigerskhet eller fredskaping, basert på hva lærerne synes er nødvendig og hva folke vil ha. Martyrtanken, som man også finner i Kristendom og Buddhisme, er et effektivt verktøy for å skape gode krigere. Utifra dagens globale verdensbilde, er det rimelig klart at mange i de Islamske landene vil bruke religionen til å lære oppvigle til opprør og krig. Lenke til kommentar
Traadstarter Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2008 Jeg har tenkt litt på hvorfor det som regel er muslimer som stelller i stand bråk i verden. Det kan ikke bare være fordi de lever i fattige strøk av verden. Se på de naturreligiøse afrikanerne! Se på buddhistene i Asia! Fredeligste folka på jord. Se på kristne i Sør-Amerika! Er det Islam som gjør muslimene mer voldelige enn andre? Nei. For det første har du feil inntrykk av de forskjellige religionene. De fleste på begge sider av folkemordet i Rwanda var katolikker. Buddhister kriger like mye som andre. Og en stor del av geriljabevegelsene og antigeriljatroppene i Sør-Amerika er katolske også. Islam, som de fleste religioner, lærer vekk vold og ikke.vold, krigerskhet eller fredskaping, basert på hva lærerne synes er nødvendig og hva folke vil ha. Martyrtanken, som man også finner i Kristendom og Buddhisme, er et effektivt verktøy for å skape gode krigere. Utifra dagens globale verdensbilde, er det rimelig klart at mange i de Islamske landene vil bruke religionen til å lære oppvigle til opprør og krig. Buddhister kriger like mye som muslimer? Det vil jeg ha KILDE på! Du bare sier at jeg tar feil, men det hjelper ikke om du ikke har kilder. Men du sier jo til sjuende og sist at jeg har rett. Islam brukes til å gjøre befolkningen voldelige. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Buddhister kriger like mye som muslimer? Det vil jeg ha KILDE på! Du bare sier at jeg tar feil, men det hjelper ikke om du ikke har kilder. Men du sier jo til sjuende og sist at jeg har rett. Islam brukes til å gjøre befolkningen voldelige. Hvis du går tilbake litt i historien så kan du se mange eksempler på Buddhistisk vold. Ikke så mye i dag. Jeg trenger ikke noen kilde på dette, det er rimelig basik historiekunnskap om Asias imperier. Og nei, jeg sier ikke at Islam brukes til å gjøre befolkningen voldelige. Jeg sier at Islam brukes til å dirigere befolkning som allerede har trangen til vold av helt andre grunner. Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Ja, hellig krig (introvert). Nei, vold (ekstrovert). Forbannet er stedet hvor alle er lik, hellig er stedet hvor alle er slik. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 koranen oppfordrer ikke noe mer til vold enn den kristene bibelen, problemet er bare at det er flere voldlige ekstremister innen islam som tolker den hellige boka dems på den måten at de har unskylding for vold. du kan finne akurrat like mange oppfordringer til vold i bibelen eller toraen Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 koranen oppfordrer ikke noe mer til vold enn den kristene bibelen, problemet er bare at det er flere voldlige ekstremister innen islam som tolker den hellige boka dems på den måten at de har unskylding for vold. du kan finne akurrat like mange oppfordringer til vold i bibelen eller toraen Det er mer oppfordringer til krig i Koranen enn i Nye Testamentet, fordi Koranen er en serie med dikt som er skrevet i blant annet krigstid, mens Nye Testamentet hovedsaklig er skrevet i en tid med politisk maktkamp i det Romerske imperiet. Derfor har Nye Testamentet mye mer om diplomati, mens Koranen har mye mer om regler for krig, og også faktisk mye mer om fred. Man må ikke glemme Mohammed faktisk greide å skape fred mellom stammesamfunn som hadde vært i krig lenge. De kristne må som oftest tilbake til Gamle Testamentet, med Jesu krale støtte, for å få sine unnskyldinger for krig. Og det er også langt mindre om hvordan å skape fred og beholde den. Så man kan veie de opp mot hverandre på uttalige forskjellige måter uten å få noen klare svar. Alt i alt er alle de Abrahamske religinoene flinke til å skape unnskyldninger for krig. Lenke til kommentar
Traadstarter Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2008 Buddhister kriger like mye som muslimer? Det vil jeg ha KILDE på! Du bare sier at jeg tar feil, men det hjelper ikke om du ikke har kilder. Men du sier jo til sjuende og sist at jeg har rett. Islam brukes til å gjøre befolkningen voldelige. Hvis du går tilbake litt i historien så kan du se mange eksempler på Buddhistisk vold. Ikke så mye i dag. Jeg trenger ikke noen kilde på dette, det er rimelig basik historiekunnskap om Asias imperier. Og nei, jeg sier ikke at Islam brukes til å gjøre befolkningen voldelige. Jeg sier at Islam brukes til å dirigere befolkning som allerede har trangen til vold av helt andre grunner. Nå må du slutte å ro deg vekk. Jeg vil ha kilder på at buddhister er like voldelige som muslimer. Tell antall konflikter buddhister er involvert i og sammenlign med muslimer. Hvor mange har blitt hengt i buddhismens navn fordi de er homofile? Hvor mange har sprengt seg selv i lufta? Hvor mange har blitt steinet ihjel? Jo, du trenger kilder. Buddhismen lærer tilhengerne sine å søke harmoni. Buddhismen er ikke engang en religion. Den sier ikke at ikke-buddhister skal omvendes, heller ikke drepes. Alle buddhister jeg kjenner er veldig fredelige mennesker. Muslimer er derimot selvhøytidelige og barnslige folk som lett lar seg hisse opp. du kan finne akurrat like mange oppfordringer til vold i bibelen Kilde? Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Nå må du slutte å ro deg vekk. Jeg vil ha kilder på at buddhister er like voldelige som muslimer. Tell antall konflikter buddhister er involvert i og sammenlign med muslimer. Hvor mange har blitt hengt i buddhismens navn fordi de er homofile? Hvor mange har sprengt seg selv i lufta? Hvor mange har blitt steinet ihjel? Jo, du trenger kilder. Buddhismen lærer tilhengerne sine å søke harmoni. Buddhismen er ikke engang en religion. Den sier ikke at ikke-buddhister skal omvendes, heller ikke drepes. Alle buddhister jeg kjenner er veldig fredelige mennesker. Muslimer er derimot selvhøytidelige og barnslige folk som lett lar seg hisse opp Jeg sa Buddhister er like voldelige som alle andre, og hvis man sammenlikner de forskjellige religionene ut i fra de generelle omstendigheter de er i vil jeg regne med at ingen av religionene kommer ut betraktelig mer voldilige enn de andre. Jeg er ingen ekspert på Buddhisme, men jeg vet at diverse imperialistiske forsøk på å ta over Asia fra både Kina og Japan har vært gjennomført under styrer med Buddhistisk tro, og har vært ekstremt blodige. Dessuten kan man jo nevne at f.eks Hong Kong Triadene, en av verdens største og voldeligste kriminelle organisasjoner, er i overvekt Buddhistisk og inkluderer mye Buddhistisk mystisisme. For kilder kan du søke selv. Her er det første jeg fant på Google etter å ha søkt på "Buddhism Violence", så det er ikke vanskelig å finne ting: Critical Links to Buddhism and Lamaism. Det er også viktig å huske at når Dalai Lama snakker om den Tibetanske frigjøringskampen, så glemmer han å nevne at Tibet var et munkestyre hvor største delen av befolkningen var mer eller mindre i slaveri for å opprettholde den lille munkeklassen. du kan finne akurrat like mange oppfordringer til vold i bibelen Kilde? Bibelen???? Har du noengang lest den? Lenke til kommentar
Traadstarter Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2008 Jeg sa Buddhister er like voldelige som alle andre, og hvis man sammenlikner de forskjellige religionene ut i fra de generelle omstendigheter de er i vil jeg regne med at ingen av religionene kommer ut betraktelig mer voldilige enn de andre. Jeg er ingen ekspert på Buddhisme, men jeg vet at diverse imperialistiske forsøk på å ta over Asia fra både Kina og Japan har vært gjennomført under styrer med Buddhistisk tro, og har vært ekstremt blodige. Dessuten kan man jo nevne at f.eks Hong Kong Triadene, en av verdens største og voldeligste kriminelle organisasjoner, er i overvekt Buddhistisk og inkluderer mye Buddhistisk mystisisme. For kilder kan du søke selv. Her er det første jeg fant på Google etter å ha søkt på "Buddhism Violence", så det er ikke vanskelig å finne ting: Critical Links to Buddhism and Lamaism. Det er også viktig å huske at når Dalai Lama snakker om den Tibetanske frigjøringskampen, så glemmer han å nevne at Tibet var et munkestyre hvor største delen av befolkningen var mer eller mindre i slaveri for å opprettholde den lille munkeklassen. du kan finne akurrat like mange oppfordringer til vold i bibelen Kilde? Bibelen???? Har du noengang lest den? Buddhister er like voldelige som muslimer? Dette stemmer dårlig med både personlige erfaringer og det jeg ser i media. I buddhistisk filosofi har jeg ikke kommet over en eneste oppfordring til vold. Har du noengang lest Koranen og Bibelen og telt antall oppfordringer til vold? Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Faktisk har vi eksempler på at Zen-Buddhister var ille, ja de tok faktisk kaka.. Zen Holy War. Japanese Zen, especially the Rinzai lineage, had long been linked to the samurai culture and bushido, the way of the sword. For hundreds of years, Zen Masters trained samurai warriors in meditation, teaching them enhanced concentration and will power. Zen helped them face adversity and death with no hesitation, to be totally loyal and act without thinking. To put it bluntly, bushido was a spiritual way of killing infused with Zen philosophy. The sword had always been a Buddhist symbol for cutting through delusion, but under bushido it was taken literally, evolving from metaphor into concrete reality. The sword became an object of veneration and obsession, idealized and worshipped. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Buddhister er like voldelige som muslimer? Dette stemmer dårlig med både personlige erfaringer og det jeg ser i media. I buddhistisk filosofi har jeg ikke kommet over en eneste oppfordring til vold. Har du noengang lest Koranen og Bibelen og telt antall oppfordringer til vold? Jeg har lest hele Bibelen, og store deler av Koranen. Jeg kan garantere at Bibelen vinner på oppfordringer til vold. Den er tross alt en god del tykkere. Og i en tid og et kulterelt klima der Islam har blitt både opprørsreligion for store deler av verden og syndebukk for resten av verden, teller ikke dine personlige erfaringer litt engang. Lenke til kommentar
Traadstarter Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2008 Buddhister er like voldelige som muslimer? Dette stemmer dårlig med både personlige erfaringer og det jeg ser i media. I buddhistisk filosofi har jeg ikke kommet over en eneste oppfordring til vold. Har du noengang lest Koranen og Bibelen og telt antall oppfordringer til vold? Jeg har lest hele Bibelen, og store deler av Koranen. Jeg kan garantere at Bibelen vinner på oppfordringer til vold. Den er tross alt en god del tykkere. Og i en tid og et kulterelt klima der Islam har blitt både opprørsreligion for store deler av verden og syndebukk for resten av verden, teller ikke dine personlige erfaringer litt engang. Vi ser jo også at de som virkelig er kristne også er flinke til å true folk. Bare at "Tegner du Muhammed skal vi drepe deg" er byttet ut med "Tro på oss, ellers vil du brenne i Helvete". Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Vi ser jo også at de som virkelig er kristne også er flinke til å true folk. Bare at "Tegner du Muhammed skal vi drepe deg" er byttet ut med "Tro på oss, ellers vil du brenne i Helvete". Det er heller ikke uvanlig for Amerikanske politiske karikatur og tegneserietegnere å få noen dødstrussler når de begir seg innpå ømfintelige politiske eller religiøse temaer. Ted Rall skal blant annet ha fått mange, som han mener at hovedsaklig kommer fra ytre kristen høyreside. Dødstrusslene taes ikke spesielt seriøst og de får omtrent ingen mediaomtale, så det er mest en godt bevart hemmelighet innenfor tegneseriebransjen. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Tja. Dagens vestlige ungdom bruker jo vold, drap og voldtekt som underholdning. Dog blir vi ikke sååå påvirket av det, men likevel. Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Angående vold og Islam, hvilke tanker har godtfolket rundt Saladin? Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Han var med i Age of Empires II. Kult spill. Nei sorry, jeg har ingen formeninger rundt ham. Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Da tar jeg en Wiki.. Despite his fierce struggle against the crusades, Saladin achieved a great reputation in Europe as a chivalrous knight, so much so that there existed by the fourteenth century an epic poem about his exploits, and Dante included him among the virtuous pagan souls in Limbo. Despite the Crusaders' slaughter when they originally conquered Jerusalem in 1099, Saladin granted amnesty and free passage to all common Catholics and even to the defeated Christian army, as long as they were able to pay the aforementioned ransom. In April 1191, a Frankish woman's three month old baby had been stolen from her camp and had been sold on the market. The Franks urged her to approach Saladin herself with her grievance. After Saladin used his own money to buy the child, "he gave it to the mother and she took it; with tears streaming down her face, and hugged it to her breast. The people were watching her and weeping and I (Ibn Shaddad) was standing amongst them. She suckled it for some time and then Saladin ordered a horse to be fetched for her and she went back to camp". The name Salah ad-Din means "Righteousness of Faith", and through the ages Saladin has been an inspiration for Muslims in many respects. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 koranen oppfordrer ikke noe mer til vold enn den kristene bibelen I følge en dansk språkforsker er det nettopp det den gjør: http://fjordman.blogspot.com/2005/09/islam...e-religion.html Dessuten: Når folk slaktes ned i bibelen, så er det som regel Gud selv som står bak. Men i koranen blir folk befalt av Allah til å slakte ned i hans navn. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 er da flere steder i bibelen der jødene slakter hele byer i guds navn, bibelen sier jo rett ut at alle som ikke tror på gud skal enten utryddes eller gjøres til slaver Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå