Loke_h Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 (endret) Vurderer å bytte ut mitt Asus P5B-E Plus, med et nytt hovedkort. Ønsker forslag til gode hovedkort. Det som er viktig er overklokking/overklokking/overklokking. Krav: Socket 775 selvfølgelig. FSB helst > 500 med Quad (Q9450/Q6600/Q6700?), uten modding (Det skal brukes vannkjøling på NB/CPU så temp. skal ikke være noe problem på NB). Må kunne klare høye minnehastigheter, med 4 brikker DDR2. (>> 1200) CrossFire/SLI ikke spesielt viktig. Dyre kjøleløsninger på hk er unødvendig da det uansett vil bli byttet med vannkjøling, der det er nødvendig. I utgangspunktet har jeg ekskludert 7x0i/6x0i. Det som er aktuelt er altså P35/X38/X48. Asus Rampage Formula (og andre X48) er en smule dyre. X38: Asus P5E-serien og Abit IX38 QuadGT er gode kandidater. P35: Abit IP35-serien og Asus P5K-serien vurderes pga. gode overklokkingsegenskaper og lav pris. DFI har gode hovedkort i P35/X38-serien, med masse muligheter for tweaking. Det er vel heller tilgjengelighet som er problemet. CPU'er som er aktuelle: Q6600 9x266 (ca 1600,- fra april) Q6700 10x266 (Forventet pris < 2000,- fra april) Q9450 8x333 Hvis Q9700 havner på samme prisnivå som Q6600 i dag, kan det være et bedre kjøp enn Q9450. Må klokkes litt høyere enn Q9450, for samme ytelse, men 400FSB bør jo gå greit, med en villig cpu. Endret 19. februar 2008 av Loke_h Lenke til kommentar
Crazy Attitude Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 (endret) Har et Gigabyte P35-DS3P hovedkort. Utrolig fornøyd med det. Klokker bra og er ikke så dyrt heller. Hold deg unna 6-7 serien hvis du er gira på klokking.Som du nevnte. De klokker ikke noe særlig bra. De som klokker bra er P35 og X38 chipset;) Klokket Quaden min 50 % med dt hk. (Gigabyte volar cpu&mosfet cooler) Ville gått for et gigabye hk Endret 16. februar 2008 av Bulland Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 17. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2008 Takk for tipset! Sjekker litt reviews på Gigabyte kort, som jeg forøvrig har hørt mye bra om. Jeg er ute etter et kort som takler høy FSB med Quad. Mange tester utelater Quads. Et annet viktig poeng er at det må takle høye minnefrekvenser. Noen kort gjør det bra med 2, men ikke med 4 brikker. For meg virker det litt useriøst når man bruker middelmådig minne, og så ender opp med å gjette på maks FSB, fordi minne blir en begrensning. (Eks. Bjorn3D's review av dette kortet.) 4x1GB minne som klarer >> 500 FSB koster fra ca. 1200,- (Ballistix/OCZ VX2 eks.) Ble bare litt overgitt. Har du noengang testa maks FSB, ved å sette multi til 6? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Takk for tipset! Sjekker litt reviews på Gigabyte kort, som jeg forøvrig har hørt mye bra om. Jeg er ute etter et kort som takler høy FSB med Quad. Mange tester utelater Quads. Et annet viktig poeng er at det må takle høye minnefrekvenser. Noen kort gjør det bra med 2, men ikke med 4 brikker. For meg virker det litt useriøst når man bruker middelmådig minne, og så ender opp med å gjette på maks FSB, fordi minne blir en begrensning. (Eks. Bjorn3D's review av dette kortet.) 4x1GB minne som klarer >> 500 FSB koster fra ca. 1200,- (Ballistix/OCZ VX2 eks.) Ble bare litt overgitt. Har du noengang testa maks FSB, ved å sette multi til 6? Etter hva jeg har sett så er ABIT sitt X38 kort noe å satse på. Gjengen her på HW.no har klokket bra med det kortet med både Quad og Duo så det skulle ikke være noe problem. Du kan jo ta en titt på X38 tråden for ABIT kort og se selv: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=860417 Ellers har de tester jeg sett og folk som har lekt med Quad sagt at det ABIT kortet der er ett av de få som lar deg tyne CPU'n til grensa, for å si det sånn, det blir ikke HK'et som stopper deg. Lenke til kommentar
OldMan Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 (endret) Jeg har også GB DS3P og er veldig fornøyd med det. Har prøvd endel andre kort også, og P5K Premium var vel det eneste som var i nærheten å klokke quad like bra. GB X38 var også ett greit kort, men matcher ikke DS3P på quad fsb klokking, men fint for dual. Jeg venter på P45 før jeg kjøper noe nytt nå, men skulle jeg kjøpt ett hk i dag ville jeg valgt Abit X38, det klokker cpu greit og er godt med 4 brikker. Tror du skal være veldig heldig med cpu for å klare 500+ på en Q9450. Endret 17. februar 2008 av OldMan Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 17. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2008 (endret) Har ikke endelig bestemt meg for CPU enda. Tilgjengelighet og pris er selvsagt viktig. FSB-walls kan flyttes med god nok kjøling og høy spenning. Poenget er bare at jeg ikke vil at hk skal være en begrensning. Det er bare en fordel at jeg slipper å tyne/modde hk for å få maks ut av CPU. Favoritter er: DFI LT X38 LP Abit's iX38 QuadGT GA X38-DQ6 Hullene rundt ABIT's NB kan bli et problem. Må se om jeg finner kjøleblokk som passer, eller om det blir nødvendig å modde litt. Gjør litt mer research. Har ikke så veldig hastverk. Endret 17. februar 2008 av Loke_h Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå