Gå til innhold

Jobb i utlandet, noe lur idè?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mener å ha lest at Norge er det landet med høyest gjennomsnittslønn i verden.

Det betyr jo ikke at man har bedre kjøpekraft, men jeg er rimelig sikker på at man tjner vesentlig dårligere i Sverige og England.

Minstelønna i England er £5, noe som tilvsarer ca. 55 kroner.

Lenke til kommentar

Ulempene (avhengig av land) kan være:

Dårligere arbeidsvilkår, mindre ferier, dårligere arbeidsrettssikkerhet, lengre arbeidsdager, dårligere lønn, annen kultur å venne seg til

Fordeler: Nye folk, nye erfaringer, nye opplevelser, kan gi fordeler i senere jobber, kan gi mulighet for å lære nye språk, kan være tunga på vektskåla for å gi deg det opprykket istedet for den pølsespisende kollegaen din i din fremtidige jobb her hjemme

Lenke til kommentar
I Norge har vi ikke minstelønn :)

Så har vi svært få som jobber for 55 kr timen også da..

Det har jeg ikke sagt noe på, men de finnes, og det er helt lovlig.

Kan du komme med eksempler på folk som jobber lovlig for 55 kroner i timen?

Jeg tror ikke akkurat de går ut offentlig og sier det... Men situasjoner à la dette har vi nok et par av i Norge også. Jeg vet om et utested som bare ansatte utenlandske studenter, hvor de hadde en startlønn på 25,- timen og gikk opp til 40,- i timen etter en periode om de var flinke. Ingenting ulovlig i det, bare moralsk forkastelig:)

Lenke til kommentar
Jeg sa lovlig. Jeg tror faktisk ikke det finnes noen i Norge som jobber lovlig for 55 kroner i timen. At det finnes folk som jobber svart for så lite er jeg ikke i tvil om. :) Men uansett, dette er fryktelig OT.

Jobbet de der svart? Jeg vet om minst én plass hvor folk jobbet 100% lovlig for 45 kroner timen. Startet på 25, men gikk fort opp til 45. Det var ingenting ulovlig med det, og dette var voksne mennesker. Utenlandske studenter, forørig. Det er moralsk forkastelig, men ikke ulovlig.

Lenke til kommentar

Finnes mange eksempler på arbeidsgivere som har utnyttet gjestearbeidere ved å lønne 30-40 kr/timen eller lavere.

Får LO eller liknende ferten i det, blir det nok allikevel trøbbel, for selv om det er lovlig er det ikke slik arbeidstakerorganisasjonene vil ha det da dette vil gå utover lønnen til deres medlemmer (og de har makt).

Av samme grunn har alle som arbeider på en arbeidsplass der man har tariffavtale krav på tarifflønn uansett om de er meldem av arbeidstakerorganisasjonen eller ei.

Lenke til kommentar
Finnes mange eksempler på arbeidsgivere som har utnyttet gjestearbeidere ved å lønne 30-40 kr/timen eller lavere.

Får LO eller liknende ferten i det, blir det nok allikevel trøbbel, for selv om det er lovlig er det ikke slik arbeidstakerorganisasjonene vil ha det da dette vil gå utover lønnen til deres medlemmer (og de har makt).

Av samme grunn har alle som arbeider på en arbeidsplass der man har tariffavtale krav på tarifflønn uansett om de er meldem av arbeidstakerorganisasjonen eller ei.

Tusenfryd gir vel den lønnen til de under 18 så vidt jeg vet. En vennine var bedt på intervju, men snudde i døren når hun fikk vite at lønnen lå rundt det leiet der.

Lenke til kommentar

Tusenfryd gir vel den lønnen til de under 18 så vidt jeg vet. En vennine var bedt på intervju, men snudde i døren når hun fikk vite at lønnen lå rundt det leiet der.

Ja, det har du helt rett i. Står om det i avisa hver eneste sommer, men ingen kan gjøre noe med det da jobben er frivillig og vi ikke har minstelønn i Norge.

Hadde disse småjentene ødelagt arbeidsvilkårene for gamle LO-medlemmer så hadde nok pipa fått en annen smak..

Lenke til kommentar

Ja, det har du helt rett i. Står om det i avisa hver eneste sommer, men ingen kan gjøre noe med det da jobben er frivillig og vi ikke har minstelønn i Norge.

Hadde disse småjentene ødelagt arbeidsvilkårene for gamle LO-medlemmer så hadde nok pipa fått en annen smak..

Den dagen norsk ungdom får et skikkelig alternativ til dem, så blir det forandringer. Problemet er og blir at enn så lenge de får holde på slik fordi det er vanskelig å få seg jobb (erfaring,alder og utdanning i en pakke....rene paradokset) så vil slike bedrifter kunne holde på som de gjør.

Lenke til kommentar
vurderer selv å reise til utlandet og jobbe, men bare lurer på om det er vanskelig å få jobb siden jeg ikke har noe utdanning eller arbeidserfaring fra det landet

har mest lyst til å reise til USA

Svært vanskelig å få oppholdstillatelse i USA. En bedrift er nødt til å "sponse" deg, dvs. garantere en viss sum for deg. Videre må man gå gjennom en rettslig prosess hvor myndighetene har en advokat som prøver å bevise at den jobben du gjør kan bli gjort av amerikanere, mens bedriften har advokater som prøver å bevise at DU er den eneste med den kompetansen. Så å komme til USA uten at man blir sendt hit av en arbeidsgiver er nok rimelig vanskelig.

Dessuten er lønna rimelig dårlig ifht Norge. Man må opp i lederstillinger før man finner stillinger som betaler mer enn hva vi er vant med. Men da snakker vi også MYE mer etterhvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...