evgeny Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Hei. Jeg har nettop begynt med aksjer og leser ofte uttrykket shorting. Som jeg forstod så er det salg av aksjer man ikek har og kjøp når kursen blir lavere. Jeg forstår ike helt hvordan dette fungerer. Kan noen gi meg et eksempel? Takk på forhånd Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 (endret) Shorting er kort og greit en måte å tjene påenger på aksjer som faller i verdi: Du har 1000 aksjer verd 10 000 kroner tilsammen Jeg låner disse av deg mot en symbolsk sum (la oss si 100kroner) Jeg selger aksjene og får inn 10 000 kroner i lommen. Aksjene faller 50% og 1000 aksjer koster nå 5000kr Jeg kjøper 1000 aksjer for 5000kroner og leverer aksjene tilbake til deg, takker for lånet og sitter igjen med 10 000kr fra salg - 100kr som symbolsk sum - 5000kr fra tilbakekjøp --------------------- Sum: 4900kr ------------------ Det er jo ikke vanskelig å se at dersom aksjene stiger i verdi istedenfor å synke, så vil jeg slite og det vil koste meg mer å kjøpe dem tilbake enn jeg slgte dem for. Regnestykket vil da bli at jeg sitter med tap tilslutt. Endret 15. februar 2008 av Ekko Lenke til kommentar
evgeny Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2008 aha tusen takk. det oppklarte for meg. Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Ville jeg vært deg ville jeg fått markedet under fingra før jeg begynte shorte, du skal vite hva du driver med får å lykkes. Skal du på død og live shorte så short index. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Og husk på, ikke fall i koma når du sitter short. Da blir det kjipt. Lenke til kommentar
evgeny Skrevet 18. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2008 lol. har ikke tenkt å shorte. måtte bare vite hva det var Lenke til kommentar
superinvestoren Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Og husk på, ikke fall i koma når du sitter short. Da blir det kjipt. Hvorfor det? Tenk om det, når du falt i koma, ble et terorangrep på samtlige skyskrapere i USA, samt at sentral europa ble blåst bort av en atombombe. Det kan være like kjipt å ha en long-posisjon om man skulle falle i koma. Hehe Det å falle i koma er vel i seg selv kjipt, så. Ett sted går grensen Lenke til kommentar
gorber Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Den teoretiske nedside ved en long posisjon er 100% av investeringen. Ved en short posisjon uten noen form for stop-loss er den teoretiske nedside hvor mye? Sett at aksjen stiger 1000% når du sitter short i den? Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 (endret) Sitter du la oss si short i en aksje fra 3,- til 30,- så har du 1000% La oss si du sitter short med 10.000 NOK (en vanlig aksjepost) så må du kjøpe tilbake aksjene på 100.000,- Det er ikke mye morsomt. Endret 19. februar 2008 av Cape Lenke til kommentar
gorber Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Exactly my point. La meg gjenta; ikke fall i koma når du sitter short. Nedsiden er teoretisk uendelig. Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Exactly my point. La meg gjenta; ikke fall i koma når du sitter short. Nedsiden er teoretisk uendelig. Jau, derfor jeg holder meg unna og lar andre shorte så mye de vil. Små trades i OBX Derivat bull / bear derimot kan gå greit, men sett SL på trades for gudsskyld. Lenke til kommentar
superinvestoren Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Den teoretiske nedside ved en long posisjon er 100% av investeringen. Ved en short posisjon uten noen form for stop-loss er den teoretiske nedside hvor mye? Sett at aksjen stiger 1000% når du sitter short i den? Uendelig, men mitt innlegg var ment litt mer som en spøk. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Da skjønte ikke jeg at det var en spøk. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Exactly my point. La meg gjenta; ikke fall i koma når du sitter short. Nedsiden er teoretisk uendelig. Den kan forsåvidt diverifiseres kraftig ved å legge inn en call. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Eller en stop-loss. Uansett alt kan diversifiseres, men det er jo ikke særlig relevant her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå