Gå til innhold

Finnes det en perfekt LCD for meg?

Anbefalte innlegg

I de siste månedene har jeg sett meg rundt om i verden og lest om TV'er som har 100hz og 1:1 pixelmapping, Full HD, nydelig sortnivå og god kontrast. Men så slo det meg, det finnes ikke en TV som har alt, fordi alle TV'er har vær sin "spesialitet". Noen TV'er har godt svartnivå, noen TV'er har nydelig kontrast og skarphet, mens noen TV'er bare har Full HD og stopper ved det.

Finnes det virkelig ingen TV'er som dytter alt dette teknologiske virrvarret inn i ett skall? Har sett på Toshiba Z3030 i det siste, og ble imponert over at alle testene mener den ser helt fantastisk ut med HD materiale, og at skjermen har Deep Colour støtte, 1080/24p støtte, HDMI 1.3a, 100hz og nydelig utseende. Men sortnivået er såpass svakt at jeg ikke ville sett på den med lyset av.

Det jeg da lurer på er om det faktisk finnes en "super-TV" for oss vanlige dødelige som ikke vi må selge både sjelen og huset for å kjøpe. En TV som er stor nok for en kino-opplevelse, men som passer i stua.

Håpet mitt er på vei ut. Lurer på om jeg bare skal sette meg nærmere den lille 32" jeg har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig i at mange TV`er mangler et eller annet. Hadde vært flott om det fantes en TV som hadde det meste. Gjerne en med litt størelse på. Finnes utrolig mange gode skjermer å velge mellom, men ingen er "perfekte". Noe som gjør det vanskeligere å kjøpe.

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Finnes det en LCD TV med:

- Størrelse 42 - 47"

- Overkommelig pris (maks 20-25,000)

- 1:1 Pixelmapping

- Mer enn en HDMI 1,3a inngang

- Full HD

- Deep Color støtte

- God solid kontrast (ikke sånn dynamisk skvip)

- Sort som er sort og ikke skyggefarget

- God fargebehandling

- 100hz og 1080/24p støtte

- Optisk lydutgang fra TV'en

Jeg vet at det er mange TV'er der ute som har ca 3/4 av dette, men det finnes tydeligvis ingen som klarer å få 4/4 av det, og langt mindre få det inn i en TV!

Og fatter bare ikke hvorfor det ikke er slike TV'er i omløp.

Er det virkelig ingen?

Lenke til kommentar
Les hva du skrev en gang til. ;)

Bedre nå? :p

tror jeg har funnet et gullkorn :p

ot: i den prisklassen du nevner så er jeg ikke så sikker på det..

edit: den peneste TV-en (på alle måter) jeg har hatt forran meg hadde en prislapp på 40 høvdinger :roll: hadde hatt blandede følelser eter et slikt kjøp :p

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
Finnes det en LCD TV med:

- Størrelse 42 - 47"

- Overkommelig pris (maks 20-25,000)

- 1:1 Pixelmapping

- Mer enn en HDMI 1,3a inngang

- Full HD

- Deep Color støtte

- God solid kontrast (ikke sånn dynamisk skvip)

- Sort som er sort og ikke skyggefarget

- God fargebehandling

- 100hz og 1080/24p støtte

- Optisk lydutgang fra TV'en

Jeg vet at det er mange TV'er der ute som har ca 3/4 av dette, men det finnes tydeligvis ingen som klarer å få 4/4 av det, og langt mindre få det inn i en TV!

Og fatter bare ikke hvorfor det ikke er slike TV'er i omløp.

Er det virkelig ingen?

Om du leter etter den perfekte tven så kjøper du i Mai når alle årets nye modeller har kommet :). Kjøper du nå vil du ergre deg grønn i mai, for å si det mildt. Husk på hvor mye fjorårets modeller var bedre enn 2006-modellene, det vil være tilsvarende nå.

Lenke til kommentar

24p kom først på tvene lansert i våres, dermed blir modellene som kommer nå langt bedre på dette da de er 2. generasjon med ny teknologi.

Det samme med HDMI 1.3a - helt ny standard og 2007-modellene var så og si først med dette, blir langt bedre i år.

100hz på fullHD-panel, akkurat det samme.

Sortnivået blir bedre for hvert eneste år.

Din modell, spår jeg - blir pioneers neste full-hd-plasma. 42" i størrelsen, og pris under 30 000,-. Den er ikke lansert ennå, men jeg tipper at når den blir lansert så har den alt det du ønsker.

Lenke til kommentar

Hmm, skjønte plutselig at jeg ikke var så våken innen dette feltet som jeg trodde.

Er det noen nyvinninger innen plasma som forhindrer innbrenning etter lang tid?

Jeg har nemlig planer om å bruke Tv'en som Pc skjerm også, og når jeg først sitter på PC-en kan jeg fort bli sittende enten her i forumet eller i Photoshop en god stund. Litt plagsomt å få "Diskusjon.no" brent inn i toppen av skjermen. Litt koselig, men mest plagsomt. Utover dette med Pc bruk så regner jeg med konsollspilling egentlig burde gå fint, da det er såpass mye forskjellig på skjermen iløpet av halvtimene med spilling uansett.

Tror du at du kunne ha tipset meg i retning av mer info om disse "Mai TV'ene"?

Ble interessert her nå...

Lenke til kommentar

Pioneer har drøssevis av tiltak mot innbrenning ja, eget vaskeprogram blant annet.

Jeg tror at selv pcbruk skal gå fint - men, fullHD betyr fryktelig liten tekststørrelse, bare så du vet det :).

Ang de nye tvene så aner jeg ingenting, for det er jo ikke lansert noe ennå :). Men bare å følge med framover.

Lenke til kommentar

Godt å høre.

Ja, har merket meg dette da jeg har sett på andre Tv'er hos andre. Skriften er liten, men jeg tror nok jeg finner frem til en passelig løsning. Og kjenner jeg meg selv rett vil jeg nok nekte meg selv i å kjøpe noe annet enn Full HD for PC bruk.

Lenke til kommentar

Alastor: Du vil altså anbefalle alle som har tenkt å kjøpe ny TV i disse dager å vente til etter Mai? Vil Digital tuner for det norske nettet bli vanlig da? Samsung sin M86 skjerm ser jo ut som en svært bra skjerm, men den er jo snart et år gammel. Er det derfor naturlig å tro at Samsung spytter ut en "ny M86" ganske snart da altså?

Dette med full HD (1080p) og konsoll spilling, hvordan er det? Vil det se bedre ut på en 720p skjerm? Er litt kjipt om skriften i PS3 menyen (XMB) blir alt for liten. Noe som vil si at browsern nærmest blir ubrukelig om du ikke sitter veldig nærme?

Altså litt synd at flere og flere skjermer for støtte for full HD, når mye ser bedre ut på en HD ready.

Lenke til kommentar

Jeg mener faktisk bestemt at dette tidspunktet her er det dårligste tidspunktet i året å kjøpe tv på, med mindre man MÅ ha tv med en gang. Samsung lanserer nye tver i disse ukene framover, og det betyr at etterfølgeren til M8 blir lansert og selvfølgelig :). Akkurat som M8 etterfulgte M7. Osv.

Innebygget digital tuner for RIKSTV vil nok bli veldig tilgjengelig til våren - men jeg har lite tro på at disse vil gi god bildekvalitet, om man feks ser på de digitale tunerne som er innebygde i tvene i dag og fungerer i utlandet - disse blir slaktet gang etter gang.

Ang FullHD og spill vil ikke dette være noe problem i det hele tatt, skriften blir overhodet ikke for liten på ps3 og xbox360. På pc derimot, blir det vrient :).

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Samsung lanserer nye tver i disse ukene framover, og det betyr at etterfølgeren til M8 blir lansert og selvfølgelig :). Akkurat som M8 etterfulgte M7. Osv.

Mulig at vi ser noe fra Samsung før mai da mener du? Mai er litt lenge synes jeg. Mars og april derimot hadde vært perfekt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...