Ordinær Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 (endret) Leieprisene i Oslo, Norges største studentby, er helt motbydelige. Jeg må ærlig innrømme at jeg stemte Venstre ved forrige kommunevalg. Det var kanskje et realpolitisk blindskudd, men uten betydning. Mye er kanskje kritikkverdig på venstresiden, men jeg er i ferd med å innse at som en ung student som snart skal klare meg på egen hånd, er best tjent med røslige kommunale bevilgninger. Bakgrunnen for dette innlegget er denne artikkelen: http://www.dagsavisen.no/innenriks/article335640.ece Viktige momenter: - Snittprisen for en leilighet er nå oppe i 9.600 kroner i måneden - Dette ikke er et blaff. Prisene kommer til å stige dramatisk - I Oslo vil aldersgruppen 21-27 år vokse med 22 prosent fram mot 2014 - De høye leieprisene går først og fremst ut over unge og arbeidsinnvandrere - Så langt har ikke politikerne løftet en finger Her er det desperate behov for utstrakt kommunal byggevirksomhet rettet mot unge! Jeg kjenner flere aleneboere som skusler nesten hele lønna si til leieavgift og en god del som har latt være å ta opp fag/studere for å jobbe fulltid på en lavtlønnet arbeidsplass, ettersom leieavgiften, stipend/lån, jobb og studier ikke har latt seg kombinere. Uansett hvor beslutningsmyndigheten ligger bør noe gjøres! Endret 15. februar 2008 av Do_the_Bender Lenke til kommentar
V-by Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Sett opp en haug med leiligheter reservert til studenter, med en leie som er overkommelig for studenter. Lenke til kommentar
Ordinær Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2008 Helt enig, men hvor skal initiativet komme fra? Det virker som om politikere gir blaffen. Og hva med tomter? Må det ikke bygges i marka? Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Sånn blir det når man skal "verne bymarka" og "ikke ha høyhus". Noen folk fatter bare ikke at de faktisk bor i en BY! Og byer må få utvikle seg. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 (endret) Leieprisene i Oslo, Norges største studentby, er helt motbydelige. Jeg må ærlig innrømme at jeg stemte Venstre ved forrige kommunevalg. Det var kanskje et realpolitisk blindskudd, men uten betydning. Mye er kanskje kritikkverdig på venstresiden, men jeg er i ferd med å innse at som en ung student som snart skal klare meg på egen hånd, er best tjent med røslige kommunale bevilgninger. Bakgrunnen for dette innlegget er denne artikkelen: http://www.dagsavisen.no/innenriks/article335640.ece Viktige momenter: - Snittprisen for en leilighet er nå oppe i 9.600 kroner i måneden - Dette ikke er et blaff. Prisene kommer til å stige dramatisk - I Oslo vil aldersgruppen 21-27 år vokse med 22 prosent fram mot 2014 - De høye leieprisene går først og fremst ut over unge og arbeidsinnvandrere - Så langt har ikke politikerne løftet en finger Her er det desperate behov for utstrakt kommunal byggevirksomhet rettet mot unge! Jeg kjenner flere aleneboere som skusler nesten hele lønna si til leieavgift og en god del som har latt være å ta opp fag/studere for å jobbe fulltid på en lavtlønnet arbeidsplass, ettersom leieavgiften, stipend/lån, jobb og studier ikke har latt seg kombinere. Uansett hvor beslutningsmyndigheten ligger bør noe gjøres! Er enig, her bør det bygges leiligheter for studenter, boliger for yngre etablerere og enslige i lavlønnsyrker, og det bør startes raskt og boligprisene bør være overkommelige og dette bør gjøres i kommunal eller statlig regi. Endret 16. februar 2008 av ulfjoh01 Lenke til kommentar
Ohaio Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 (endret) Hvorfor i statlig regi? Kan ikke private få konsesjon til å bygge i de minst attraktive markaområdene- må jo være et kjempemarked? Eller er det for dyrt å bygge, - med mangel på arbeidskraft og sånn? Endret 16. februar 2008 av Ohaio Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Sånn blir det når man skal "verne bymarka" og "ikke ha høyhus". Noen folk fatter bare ikke at de faktisk bor i en BY! Og byer må få utvikle seg. Amen, broder. Akkurat dette jeg hadde tenkt å skrive også. Synes vi skal la marka være så langt det lar seg gjøre. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor vi ikke skal ha høyblokker. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 (endret) Hvorfor i statlig regi? Kan ikke private få konsesjon til å bygge i de minst attraktive markaområdene- må jo være et kjempemarked? Eller er det for dyrt å bygge, - med mangel på arbeidskraft og sånn? Nei!!! Her i området ( aldeles ikke i Oslo ), har private bygd den ene miniby, og leilighets og blokkkompleks etter den andre. Dette med støtte fra statens husbank! Samtidig er det nesten ingen som kjøper boliger i disse kompleksene av flere grunner. 1. folk her i området vil gjerne bo i eneboliger som oftest. 2. Slike leiligheter blir svært dyre med felleskostnader. 3. Her skal også private tjene penger. Slik får man en situasjon med masse tomme boliger, fulle køer hos boligseksjonen på det lokale sosialkontor, private blir sponset av staten uten att de løser de reelle bosituasjoner, og ja Oslo har mange likhetstrekk med andre steder. Har selv diskutert saken med Husbanken i eget fylke, de hadde ingen god besvarelse på denne BOLIGMANGEL selv om det stod bråtevis med tomme leiligheter, sponset av staten! Svaret er enkelt! Svaret er att det var etterspørsel etter BILLIGE boliger fra første stund! Svaret er att hvis private skal inn i dette og tjene noen kroner, ja så vil ikke disse boliger bli "billige" for kjøper, selv om tomter, boligløsninger, statlige tilskudd etc kom kjapt og "billig" til hende for utbygger, "her kalt for private". Svaret er att da blir disse stående tomme, fordi det ikke var dette som i utgangspunktet ble etterspurt! Svaret er att her har man ikke løst boligetterspørsel for svake grupper, men brukt stalige penger for å finanisere privates foretningsideer. Når dette er sagt, vil jeg også tilføre att kommuner mange ganger ikke står noe tilbake for disse utbyggere når det gjelder leiepriser, og da kommer man i en vond sirkel. Grunnen kan da være att disse ( også kommunale byråkrater ) aldri har hatt behov for å leve " fra hånd til munn " og således ikke er i stand til å ta innover seg problemet. Endret 17. februar 2008 av ulfjoh01 Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Sett opp en haug med leiligheter reservert til studenter, med en leie som er overkommelig for studenter. Det finnes allerede en haug med leiligheter, og på denne tiden av året er det alltid ledige leiligheter/hybler, så det er jo åpenbart nok. Og med tanke på at du kan få helt nedi 2100,- så er det strengt tatt ikke særlig galt. At prisene er veldig høye "midt i sentrum" er jo ikke akkurat overraskende når alle vil bo der... Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Er enig, her bør det bygges leiligheter for studenter, boliger for yngre etablerere og enslige i lavlønnsyrker, og det bør startes raskt og boligprisene bør være overkommelige og dette bør gjøres i kommunal eller statlig regi. Det kan da umulig være staten sin oppgave å bygge boliger til folk? Det offentlige kan heller bidra med å regulere nye områder til boligbygging. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 (endret) Er enig, her bør det bygges leiligheter for studenter, boliger for yngre etablerere og enslige i lavlønnsyrker, og det bør startes raskt og boligprisene bør være overkommelige og dette bør gjøres i kommunal eller statlig regi. Det kan da umulig være staten sin oppgave å bygge boliger til folk? Det offentlige kan heller bidra med å regulere nye områder til boligbygging. Hvorfor skal det være umulig? Det har da blitt gjort før med godt resultat. Staten støtter private barnehager. Staten støtter private etablerere. Staten støter private skoler. Hvorfor kan da ikke staten støtte skoleelever, eldre, uføre, førstegangsetablerere med svak økonomi? De berget bankene etter bankkrisen på 80-tallet. Staten la grunnlaget for Posten, Televerket, Finansierte hurigruterederier som Stavangerske, Bergenske, Nordenfjeldske, Vesterålske og Finnmarks fylkesrederi, ett godt grunnlag for oppkjøp av private, og etter det ble privatisert er antall poststeder betraktelig redusert, Telenor umulig ( vil ikke bygge ut bredbånd uten statlig støtte! møter man seg selv i døra her? ), og hurtigruteselskap ( Troms fylkesrederi og Narvik ) vil legge ned antall anløp! Det eneste som bygges ut er antall polutsalg.....og det er.....ja statlig. Velkommen skal du være. Endret 18. februar 2008 av ulfjoh01 Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Er enig, her bør det bygges leiligheter for studenter, boliger for yngre etablerere og enslige i lavlønnsyrker, og det bør startes raskt og boligprisene bør være overkommelige og dette bør gjøres i kommunal eller statlig regi. Det kan da umulig være staten sin oppgave å bygge boliger til folk? Det offentlige kan heller bidra med å regulere nye områder til boligbygging. Hvorfor skal det være umulig? Det har da blitt gjort før med godt resultat. Staten støtter private barnehager. Staten støtter private etablerere. Staten støter private skoler. Hvorfor kan da ikke staten støtte skoleelever, eldre, uføre, førstegangsetablerere med svak økonomi? De berget bankene etter bankkrisen på 80-tallet. Staten la grunnlaget for Posten, Televerket, Finansierte hurigruterederier som Stavangerske, Bergenske, Nordenfjeldske, Vesterålske og Finnmarks fylkesrederi, ett godt grunnlag for oppkjøp av private, og etter det ble privatisert er antall poststeder betraktelig redusert, Telenor umulig ( vil ikke bygge ut bredbånd uten statlig støtte! møter man seg selv i døra her? ), og hurtigruteselskap ( Troms fylkesrederi og Narvik ) vil legge ned antall anløp! Det eneste som bygges ut er antall polutsalg.....og det er.....ja statlig. Velkommen skal du være. Nå sa ikke jeg at taten ikke skal få være med å støtte, men i mine øyne er ikke boligbygging primært en offentlig oppgave. Men jeg mener det offentlige må legge til rette slik at det er mulig å bygge nok boliger. På den måten vil nok boligprisene synke. Forøvrig mener jeg også at staten skal holde seg unna bygging av polutsalg også. Så takk skal du ha! Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Litt gammel tråd men.....studentene sliter skikkelig nå. For å klare deg i Oslo må du tjene 25 000 på egenhånd i tillegg. Og da lever du på 110 000 i året etter Dagsavisens tall. Det er lite.............. I år tror jeg dessuten boligkrisen holder seg utover. Stakkars jævler, håper pubene på Blindern holder åpent med gode priser. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Ser problemstillingen, men et alternativ i storbyene er å bevege seg ut av byen og heller benytte seg av offentlig transport. Man må jo ikke på død og liv bo midt i sentrum. Jeg vet at det er et tema i Oslo i allefall. Rett utenfor Oslo (1time +/-) er det langt lettere å få en seng, og ikke minst til en sum man kanskje kan leve med. Og når man ser russ (jeg vet dette ikke gjelder alle) svi av 100 000 kroner ++ på fest, så er det et lite tankekors at det etterpå klages over prisene på bolig. En annen ting er at studenter ofte starter første skoledag uten en krone på bok, mens de har hatt deltidsjobb de siste årene. Evn. flytte skolene ut av byene. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Sett opp en haug med leiligheter reservert til studenter, med en leie som er overkommelig for studenter. Det er samskipnadene som har ansvaret for å bygge studenthybler i byene. Dette løses ved å bevilge mer penger til samskipnadene og eventuelt øke eller fjerne taket for pengebeløp til byggeprosjekter (er nå på rundt en million kroner før man mister statstøtten, dette er for lite for større prosjekter per i dag). Da vil samskipnadene bygge flere hybler, da det er i deres interesse å huse så mange studenter som mulig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå