Gå til innhold

Tips til fotografering av biler

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det jeg kunne trengt, er tips til hvordan man tar gode bilder av biler :)

Oppskriften er enkel: Du tar mange bilder. Jo flere du tar, jo flinkere blir du!

Det finnes to måter å ta bilder av biler i fart på: Frysing og panorering. Panorering blir som regel kulest. Du setter lukkertiden til f.eks. 1/100 sek, og så følger du så presist som mulig bilen i søkeren mens du trykker inn utløseren. Da blir bildet slik. Om du setter lukkertiden til 1/4000 sekund og dermed fryser bevegelsene, så blir det slik.

Dessuten finnes det sikkert mange flickr-grupper om motorsport.

Lenke til kommentar
Hei!

Kjøpte meg Canon EOS 400D igår, og elsker å ta bilder av biler.

Det jeg kunne trengt, er tips til hvordan man tar gode bilder av biler :)

Jeg er bilfrelst og er på alt av biltreff, så er både i stille stand og i fart bildene skal taes.

En gammel klisje er å ta bilde av speilbildet av en bil i den blankpolerte krommen på en annen.

Lenke til kommentar

Nå kommer det jo veldig an på hva slags bilder du vil ha. Bilbilder som skal på veggen er som oftest ikke like de som er i bladene.

Men for å nevne én viktig ting, så får jeg sitere "Achmed the dead terrorist": Location, location, location!

Her burde du også se an bilen litt. Det er ikke sikkert en Ferrari passer like godt som en stylet japse på en gitt location og visa verca.

Hvis du skal ta bilder av én spesiell bil, så sørg for guds skyld for at den er vasket først. Ser ille ut med biler som er skitne. (Både på bilder og i virkeligheten, men det syns ofte bedre på bilder.)

Du må også prøve deg frem med perspektiver og brennvidder for å finne noe som du syns funker. Det er tross alt det viktigste, ikke hva alle andre mener, hvertfall ikke så lenge du ikke har planer om å selge de.

Når det gjelder panorering burde du gå til innkjøp av en monopod, men det er også mulig å klare seg uten.

Legger ved noen bilder.

Bilde #1:

Her har jeg lagt en del vekt på location, selv om det ikke var like vellykket som jeg håpet. Her kommer også en annen ting inn, og det er lyset. Dette er tatt i tre-tiden i januar, altså rett før sola begynner å gå ned. Jeg mener det er det peneste lyset. :)

Bilde #2:

Panoreringsbilde fra Drift Battle. Tatt med 1/60 eller 1/80 sek. lukkertid. Uten monopod, og kun justert farger og croppet i etterkant. Disse bildene er ikke vanskelige å ta, men det krever litt øvelse å time det riktig. Du burde også være forholdsvis stø på hånden hvis du ikke bruker monopod.

Bilde #3:

Her er et bilde som har blitt tatt på biltreff. Det har også blitt redigert kraftig, noe som syntes. Er ikke helt fornøyd med himmelen, men det får gå.

Får håpe noe av dette var til hjelp og/eller inspirasjon. :)

post-72408-1203210434_thumb.jpg

post-72408-1203210455_thumb.jpg

post-72408-1203210541_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

9.mars er det driftetrening i Kristiansand på glattkjøringsbanen i sørlandsparken.

Jeg kommer til å dukke opp der ihvertfall, så si ifra om flere skal.

Som nevnt tidligere skal jeg teste meg ut på panorering, men har bare 18-55 objektiv, så mulig det blir for lite. Men verdt forsøket, ellers blir det noen andre fine bilder kanskje.

Sålangt har jeg denne oppskriften for panorering på mitt Canon 30D:

- Stor blenderåpning (lavt tall) for å få fokus på bilen og ikke bakgrunn.

- Rask lukkertid

- Høy ISO speed/verdi

- 5fps

Har ikke fått testet det ute ennå, men etter litt småtesting så begynner jeg med de innstillingene.

Noen tips?

Lenke til kommentar

Er ikke enig i oppskriften på panorering. Sett kameraet i lukkertidsprioritert modus, og sett lukkertiden til f.eks. 1/60 sek. Da justerer kameraet selv blender slik at du får ønsket lukkertid. Du får mye mye bedre kontroll når selv kontrollerer lukkertid - som jo er det viktigste parameteret når du panorerer.

Lenke til kommentar
Er ikke enig i oppskriften på panorering. Sett kameraet i lukkertidsprioritert modus, og sett lukkertiden til f.eks. 1/60 sek. Da justerer kameraet selv blender slik at du får ønsket lukkertid. Du får mye mye bedre kontroll når selv kontrollerer lukkertid - som jo er det viktigste parameteret når du panorerer.

Takktakk :) Lysten er veldig til å bruke ting fullstendig manuelt, men enkelte automatiske ting gjør kamera bedre selv antar jeg. Bilder av biler i fart gjør jo at lys, vinkler og avstand fort endrer seg.

Endret av presjes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...