kje102 Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Hei, jeg utvikler ett timeslisteark til ett større prosjekt. Selve timeslistesarket er meget komplekst som følge av at det omhandler 3 forskjellige prosjekt, samtidig som brukeren skal ha mulighet til å påføre klokkeslett for start/stopp (slik at systemet beregner varighet automatisk) ELLER varighet direkte. I tillegg skal det ikke baseres på desimalformat, dvs at varighet angis i timer og minutter; der eks: 8,40 betyr 8 timer og 40 minutter- ikke 8,4 timer. Når jeg har beregnet tidsbruk for startet og stoppet har jeg benyttet formler for skille hele timer mot minutter, kom minutter og gikk minutter. Når jeg legger inn tidsverdier for disse virker alt, dvs ingen problemer. Problemet kommer når de skal angi timer manuelt. Eksempelvis får jeg store problemer med avregningen når en først oppgir f.eks 1,40 (1 time og førti minutter), og deretter eksempelvis 0,30 (tretti minutter). Har du noen tips for hvordan en skal gjøre dette i praksis, slik at en ikke får ut gale verdier som 1,70 i dette tilfellet? Jeg gjengir det jeg har laget av regnearket i neste innlegg, om noen ser noe uheldig i det, ville det vært fint om noen kunne hjelpe. Lenke til kommentar
kje102 Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2008 (endret) De øverste feltene er generelt, mens de neste felter angir formler (der jeg nevner ark 1): Dato startet stoppet Tidsbruk Kommentarer Eks.1.1 0840 1120 (regnes ut eller settes inn, start/stopptid ikke obligatorisk) Formler for startet/stoppet felt: hele timer =HVIS((C8-B8)/100*60>0;HELTALL((C8-B8)/100*60/60)) kom min =(HELTALL($B8/100)*60)+($B8-(HELTALL($B8/100)*100)) gikk min =(HELTALL($C8/100)*60)+($C8-(HELTALL($C8/100)*100)) antall min =Q8-P8 min overst (angir det som ikke blir dekket av hele timer, siden en må skille opp til 60 min) =(R8-(O8*60))/100 Formler basert på frivillig innlegging felt: (her plages jeg, og uansett hva jeg gjør blir det galt) Tidsbruk i tim.min =O8+S8 Må komme inn en hvis funksjon om blanke felter som timer. Nå blir ikke dette så enkelt, iom at dere ikke har regnearket foran dere, men dette er komplekst. Noen som ser noe jeg gjør galt? For jeg klarer å få ting til å funke med desimaltimer, men problemstillingene kommer når regnearket skal takle både klokkeslett (som går greit), og innlegging av manuelle tidspunkt (f.eks 8,40 timer 9,30 timer - som ikke blir 17,70 timer) Endret 15. februar 2008 av kje102 Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Før vi begynner, er det noen grunn til at du ikke bruker ordentlig tid, tall med kolon inmellom ? Da gjør jo alt dette og mere til seg helt selv. Dette er litt som å lære en katt å bjeffe Du må uansett regne om tøysetallene til ordentlig tid før du gjør beregninger, det er tidsceller som må legges sammen. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 For meg virker det som at det ville vært mye bedre å ha en kolonne for timer og en for minutter, men det er kanskje bare meg? Er du sikker på at et regneark er det du har lyst til å bruke til dette formålet? Har du vurdert å formatere cellene slik at de bruker dato/tid? Nå bruker ikke jeg excel, men OOo.calc har en egen formatering for tid og der kan du legge sammen/trekke fra som du selv vil. F.eks B2 er 10:30, C2 er 15:45 og D2 er =C2-B2 (blir 5:15) Lenke til kommentar
kje102 Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2008 (endret) Før vi begynner, er det noen grunn til at du ikke bruker ordentlig tid, tall med kolon inmellom ? Da gjør jo alt dette og mere til seg helt selv. Dette er litt som å lære en katt å bjeffe Du må uansett regne om tøysetallene til ordentlig tid før du gjør beregninger, det er tidsceller som må legges sammen. Beste hilsen Harald Grunnen til at jeg ikke h Før vi begynner, er det noen grunn til at du ikke bruker ordentlig tid, tall med kolon inmellom ? Da gjør jo alt dette og mere til seg helt selv. Dette er litt som å lære en katt å bjeffe Du må uansett regne om tøysetallene til ordentlig tid før du gjør beregninger, det er tidsceller som må legges sammen. Beste hilsen Harald Grunnen til at jeg ikke har brukt ordentlige tall, er at jeg har fått en rekke problemer med at de har nullstilt seg selv. Jeg vet ikke om dette er bug som følge av sikkerhetsnivå eller lignende, men ihvertfall er dette noe som skal funke på en del hundre maskiner. Skal prøve litt på dette på nytt og se om jeg enda får problemer. // Ser at når jeg legger inn ulike formateringer på tidspunkt, reseter han seg uansett til 08.02.1904 00:00:00 automatisk uten at jeg får rettet opp. Noen som har noe input?ar brukt ordentlige tall, er at jeg har fått en rekke problemer med at de har nullstilt seg selv. Jeg vet ikke om dette er bug som følge av sikkerhetsnivå eller lignende, men ihvertfall er dette noe som skal funke på en del hundre maskiner. Skal prøve litt på dette på nytt og se om jeg enda får problemer. Endret 15. februar 2008 av kje102 Lenke til kommentar
kje102 Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2008 Etter forenkling: (setter opp cellene horisontalt istedenfor vertikalt). Oppgir kun det essensielle (da arket egentlig er trippeldelt, med mulighet for å benytte :, som skilletegn) Date Start (formatert klokkeslett type 13:30) Stop (formatert klokkeslett type 13:30) Duration dette er ett felt der brukeren kan opplyse total tid, om han ikke ønsker å oppgi tidspunkt for start/stopp (formatert klokkeslett type 13:30) Time used: =HVIS(E10=0;F10;E10) - går på at om ikke det foreligger klokkeslett, retureres heller verdier for manuell oppgitt varighet, eventuelt blank celle om ingenting oppgitt). Problemet blir enda at når jeg summerer opp time used får jeg enda gale tall, til tross for at klokkeslettene kommer riktig opp i lista. Til tross for at jeg prøvde framgangsmåten i http://www.idg.no/brukertips/article28362.ece plages jeg. Noen forslag? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Det er en utbredt misforståelse at 18:30 er et format. La meg ta det helt forfra: Dato-tid i regneark (og i de aller fleste softwareprodukter) fungerer slik at 1 er et døgn. Nå + 2 = ioverimorgen samme tid. 1 er et døgn, 24 timer. Dermed må tid være brøkdeler av døgn. Siden 1 er et døgn, er 1/24 en time. Du skriver 1:00 inn i en celle, det blir 1 time og 0 minutter og 0 sekunder. Tallverdien er 1/24. Skriver du 0,5 inn i denne cella, vil den vise 12:00, som er et halvt døgn. Skriver du 100 inn i denne cella, vil den inneholde 100 døgn 0 timer 0 minutter og dermed vise 0:00. Tallverdien er 100, formellinja vil vise 09.04.1900 00:00:00, som er 100 dager inn i år 1900 (som er år 0 for Microsoft. På en mac er det 1904). Den er altså ikke nullstilt, men satt til å skjule datoinformasjonen. Tilsvarende vil 100,5 resultere i 100 døgn 12 timer. Du vil se bare 12:00, men tallverdi er 100,5. Altså må tid skrives inn t:mm eller t:mm:ss. Da regner den med dato og tid som med andre tall. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 En annen måte er jo å gjøre det mer tungvindt men mer kontrollerbart? En rute for timer, en rute for minutter. (Timer*60)+minutter på start og stopp, så kan man ta stopp minutter-start minutter og få antall minutter brukt. Så kan man dele svaret på 60 og få timer og minutter brukt. Hmmm, noe sånt ihvertfalll Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå