Gå til innhold

Luringer og rariteter på bruktmarkedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil ikke kalle K-x en etterfølger til K10Ds etterfølger. Jeg vil heller si det slik at K20D er etterfølgeren til K10D, og K-7 er etterfølgeren til K20D.

 

Slik jeg ser det er K-x etterfølgeren til K-m, som er en slags etterfølger til K200D, som igjen er en etterfølger til K100D. K100D Super og K110D er begge småsære varianter som ikke spiller noen viktig rolle her. K110D var en K100D uten stabilisator, og K100D Super var et hvileskjær av en K100D-oppgradering for å gi Pentax tid før K200D kom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt enig. K200D var nærmest en blåkopi av K10D men ble solgt i en prisklasse under fordi de i mellomtiden hadde laget en ny og bedre modell K20D. K200D ser jeg på som teknisk etterfølger til K10D. Etter K200D kom K-m, men den var tydelig redusert på mange områder og erstattet mer den tekniske arven etter K100D og K100D super. K200D føler jeg er erstattet av K-x selv om K-x ikke har værtetting. Hvis spekulasjonene om en værtett K-5 slår til så virker det som slektslinjen til K200D har delt seg i en nedre (K-x) og øvre (K-5) del.

Lenke til kommentar

K10D, K20D og K-7 har hele tiden okkupert samme nisje. At Pentax valgte å benytte K10D-sensoren i en tresifret modell betyr ikke at deres tresifrede modeller med en gang flytter seg en nisje opp.

 

Canon og Nikon driver på samme måte. Canon EOS 1000D er nesten identisk med 400D, men er nyere og en nisje lavere. Nikon D90 fikk mer eller mindre samme sensor som D300, og så videre. En trickle-down effekt på teknologi er bare fornuftig og god økonomi fra produsentenes side det.

 

PS! Etter min mening var K20D et bedre kamera enn K-7, så at K-m ikke var helt på nivå med K200D er heller ikke spesielt overraskende. Uvisst av hvilken grunn, men sannsynligvis pga økonomi, valgte Pentax omtrent på den tiden å endre på sin produktfilosofi og ikke tilby kundene like mye ekstra "gratis" i forhold til kunkurrentenes tilsvarende produkter.

Endret av Aetius
  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.finn.no/f...nnkode=23093666 - syntes denne var finurlig jeg. 8 GB greier maskinen min nå fint - en T400 fra mai 20009, og utover prosessoren var det ikke mye spesielt som forsvarte en pris høyere enn min W701 som koster mindre enn den ny feks :p

 

Hvis maskinen din er fra 20009 behøver den sikkert ikke noe ram,du har sikkert en organisk minnebank i den da ;)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

http://www.finn.no/f...nnkode=23093666 - syntes denne var finurlig jeg. 8 GB greier maskinen min nå fint - en T400 fra mai 20009, og utover prosessoren var det ikke mye spesielt som forsvarte en pris høyere enn min W701 som koster mindre enn den ny feks :p

 

Hvis maskinen din er fra 20009 behøver den sikkert ikke noe ram,du har sikkert en organisk minnebank i den da ;)

 

moroklump :p

Lenke til kommentar

 

Jeg slutter aldri å bli overrasket over hva folk tror de kan få for utdaterte og muligens utbrukte ting cry.gif

SÅ lite orientert om pris/modellutviklingen kan de ikke være!

Jeg tipper de prøver å melke uvitende kjøpere som går ut ifra at brukt må jo være billig whistle.gif

 

Vanligvis er jeg uenig - tror selger ofte ikke vet selv hva varen (ikke) er verdt fordi de ikke har tenkt over den rivende utviklingen og prisfallet de siste fem årene. De bare trekker fra 20-30-40% fra nypris og tror oppriktig at det er en helt fair deal. Og det er det jo for optikken. ;) Men 5000 for et Sony A100 for kun et år siden, det tror jeg ikke på jeg heller..

Lenke til kommentar

Men 5000 for et Sony A100 for kun et år siden, det tror jeg ikke på jeg heller..

 

Vel,kan jo hende det er kjøp igjennom en bedriftsordning og de er som kjent ikke spesielt billige,har faktisk sett 50D m/17-85IS helt oppi 27.000.- i en eller annen salgsannonse som tikket inn på faxen på jobben i fjor en gang.Og sannsynligvis så har kameraet blitt prøvd noen ganger og da blitt lagt i en skuffe helt fram til eieren finner ut av man like godt kan selge det men litt reduksjon i prisen.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...