Gå til innhold

Luringer og rariteter på bruktmarkedet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Forbrukerprogrammet FBI "nrk1" tar i kveld 27/1 for seg de nye formene for nettauksjoner.

Der du kan få tilslag på et kamera,telefon,etc. for noen få kroner.

Selskapene kan tjene opptil 1.5 mill på en iPhone.

Ja, de tjener penger for hvert bud som legges inn. På det viset kan de tjene 1,5mill på en IPhone som selges for 2500kr Og hvem vet hvem som vinner budrunden? mulig de har fiktive budgivere f.eks :hmm: Dette må da være villedende/svindel, ikke auksjon.
Lenke til kommentar
Forbrukerprogrammet FBI "nrk1" tar i kveld 27/1 for seg de nye formene for nettauksjoner.

Der du kan få tilslag på et kamera,telefon,etc. for noen få kroner.

Selskapene kan tjene opptil 1.5 mill på en iPhone.

Ja, de tjener penger for hvert bud som legges inn. På det viset kan de tjene 1,5mill på en IPhone som selges for 2500kr Og hvem vet hvem som vinner budrunden? mulig de har fiktive budgivere f.eks :hmm: Dette må da være villedende/svindel, ikke auksjon.

Tviler på at dette er ren svindel, da slike firmaer faktisk etter min kjennskap utleverer premier til vinnere.

Lenke til kommentar
Hvordan er det mulig? Budgivere i auksjoner betaler jo ikke et øre hvis de ikke vinner.

De betaler typisk for å kunne by - se eksempel fra MR123.com

9. Bud som settes inn på Mr123 via en auksjonskonto koster 2.10kr - 3.38kr/pr. stk. Et bud som legges inn med en mobiltelefon koster 4 - 17kr i tillegg til eventuelle kostnader fra operatøren. Auksjonskostnader er ikke refunderbare.

Slik jeg tolker dette koster et bud på 10 øre på en mobil, mellom 4 og 17 kroner egentlig, og det virker som du utelukkende er ment å bruke sms på dette her.

edit:

http://www.mr123.com/index.php?id=product&...%20Colors-lampe

Den er jo ganske representativ - med 153,50 x 10 (er 10 tiørebud per krone) så har de vel fått inn et sted mellom:

3223,5 og 5188 kroner - varen er verdt 1490 kr. Men ingen av budgiverene er særlig aktive, så typisk kost for dem skulle vel være på rundt 100 kr.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Det der opplegget kjenner jeg ikke igjen som auksjon. Jeg vil kalle det svindel om man legger inn et bud, blir overgått og likevel tappet for penger. Det med maksimal budøkning kjenner jeg heller ikke fra auksjoner. Jeg vet ikke hva jeg skal kalle det, men auksjon er det ikke. Svindel er kanskje en treffende betegnelse.

Lenke til kommentar
Det der opplegget kjenner jeg ikke igjen som auksjon. Jeg vil kalle det svindel om man legger inn et bud, blir overgått og likevel tappet for penger. Det med maksimal budøkning kjenner jeg heller ikke fra auksjoner. Jeg vet ikke hva jeg skal kalle det, men auksjon er det ikke. Svindel er kanskje en treffende betegnelse.

uhm?

Hvordan kan det være svindel når det fremgår ganske klart hva prisen for å by er?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...