Gå til innhold

Luringer og rariteter på bruktmarkedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
350d+18-55 til 5300!!!

 

Vil ikke bli kontaktet av telefonselgere. Blir nok ikke kontaktet av noen andre heller.

Hmm.. Jeg har en onkel som sikkert kunne trengt et slikt. Jeg slang inn et bud på 800 kr og venter i spenning på om jeg får svar i det hele tatt. I så fall lurer jeg på om det blir et rasende svar eller hva. Skulle selgeren mot formodning ta til takke med dette så får onkel en veldig fin julegave.

 

(Ja, det er morsomt å provosere, særlig folk med så lite bakkekontakt)

 

Redigert:

HHHAAAAAAAHAAA!!!

 

Bedere og spare din pengeren!!!

Jeg kommer til å gjenta budet med noen dagers mellomrom til han enten finner en idiot eller innser at prisen må ned for å få det solgt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

T34: Frekk og freidig som jeg er så sendte jeg en epost:

Hei

 

Jeg bare lurer på om du har en null for mye i prisantydningen. For da hadde det jo vært interessant. Ja, jeg vil faktisk legge på litt og by 500 kr for pakken med det 6,5 år gamle kameraet, kit-zoomen fra 90-tallet og den gamle billig-telezoomen.

:devil:
Lenke til kommentar
T34: Frekk og freidig som jeg er så sendte jeg en epost:
Hei

 

Jeg bare lurer på om du har en null for mye i prisantydningen. For da hadde det jo vært interessant. Ja, jeg vil faktisk legge på litt og by 500 kr for pakken med det 6,5 år gamle kameraet, kit-zoomen fra 90-tallet og den gamle billig-telezoomen.

:devil:

Haha! Du får holde oss oppdatert!

Lenke til kommentar

Hehe, han får bare lese seg opp i tråden. *humre* :wee:

 

Jeg har allerede fått svar:
Tror ikke dette utstyret passer for deg da du tydlighvis har null peiling på fotoutstyr.

Jeg har formulert et svar:

 

Kameraet du selger er rimelig antikvarisk i dagens marked. Det har samme størrelse på bildebrikken som nyere Canon i den tosifrede, tresifrede og firesifrede serien, men er Canons teknisk nest dårligste digitale fotoapparat med den brikkestørrelsen noen sinne. Billigmodellen 300D som kom et halvt år senere er det eneste som er dårligere og det går for under 1000 kr på bruktmarkedet, inkludert den dårlige kit-zoomen EF-s 18-55 f/3,5-5,6 USM. (Uten IS). Men forskjellene mellom 10D og 300D er ikke store. Seriebildehastigheten på 3,0 fps/9 bilder er litt bedre enn 2,5 fps/4 bilder. Skjermen er like knøttliten, ISO er like ubrukelig over 400 fordi det er samme sensor som brukes (3200 er rett og slett meningsløst på en sånn sensor og bidrar absolutt null til bruksverdien).

 

Kit-zoomen 28-80mm f/3,5-5,6 er et skikkelig billig stykke plast som var standard kit-objektiv med analoge kameraer på 90-tallet. Det fungerer på moderne kameraer, men er faktisk hakket dårligere optisk enn den mye kritiserte EF-s 18-55mm f/3,5-5,6 USM (uten IS). Dette objektivet er ikke verd mange kronene. (EF-s 18-55 går for 300 kr og 28-80 er ugunstige brennvidder for en normalzoom til digitale kameraer med 1,6 crop-faktor.) Derfor vil jeg anslå verdien på det til bare halvparten av markedsprisen for brukte EF-s 18-55. Altså 150 kr.

 

Telezoomen finnes i flere utgaver som alle er eldgamle. Dvs. lansert mellom 1991 og 1999. Antagelig er det kjøpt som oppgradering til et analogt Canon-kamera på 90-tallet eller få år senere. Denne serien objektiver har alltid vært en billigserie med lav kvalitet. Din versjon avviker utseendemessig fra de "nye" versjonene fra slutten av 90-tallet, så jeg antar det er originalutgaven lansert i 1991. Dette hadde i sin tid rimelig dårlig optisk kvalitet og er ikke verd mange hundrelappene. Det dukker opp jevnlig på ebay for 10-30 dollar. (Jeg har ikke sett det til salgs i Norge på en stund og kan ikke huske anslått pris den gang)

 

Batterigrepet er muligens verd en hundrings eller to for de som er interessert i det. Personlig bytter jeg heller batteri for å slippe å ha mer vekt på hånda når jeg tar bilder. (Med mine to DSLR-kameraer og en eldre analog SLR)

 

Alt i alt mener jeg at det gamle kameraet ditt inkludert de to gamle objektivene og grepet ikke er verd mange hundrelappene. Forslaget annonsen på 3750 kr er en fantasipris i dagens marked. 375 kr er en realistisk pris for en som ikke har hjerte til å kaste det gamle utstyret som en gang i tida kostet adskillige tusenlapper. (Anslagsvis 16-18 stk for alt sammen, ved lanseringstidspunkt). 375 kr er en god pris og derfor foreslo jeg å høyne til 500 kr.

 

Jeg skjønte at det var en viss sjanse for at du faktisk trodde det var mulig å få 3750 kr for det pensjonerte utstyret og i så fall burde mitt svar gi de urealistiske forhåpningene dine en kalddusj. I så fall tenkte jeg at du burde reagere på en av to måter:

 

1. Bli fornærmet over "skambudet"

2. Ta hintet om at antikvarisk digitalt utstyr faktisk ikke er verd mange kronene og sette ned prisen.

 

Med andre ord ventet jeg på en sint respons (1) eller en takk for hjelpen (2) for å hjelpe deg å sette en pris som faktisk gjør det mulig å selge kameraet.

 

Det kan godt hende du klarer å selge det for mer enn mitt bud, men folk er ikke tilbakestående bare fordi de bruker finn.no (Ja, jeg vet at enkelte har det inntrykket og forsøker seg med fantasipriser bare får i se om en eller annen idiot biter på kroken). Mitt inntrykk er at det er langt mellom idiotene og at folk generelt sjekker litt rundt både på nettet og med "eksperter" i omgangskretsen for å dobbeltsjekke at de ikke blir lurt.

 

Jeg håper du trekker påstanden om at jeg ikke har peiling på foto og har fått nok innblikk i dagens bruktmarked for gammel optikk/elektronikk til å bytte fra reaksjon 1. til reaksjon 2.

 

Lykke til med salget videre.

 

-Simen-

 

Lenke til kommentar
Nå har jo også denne tråden vist gang på gang at folk forventer faktisk ganske mye penger for gammelt "søppel". Selv kjøpte jeg mitt 350D for 1200, men jeg ser fortsatt slike på finn for 2000-3000 ++. Så denne 10D selgeren er ikke alene om å tro på julenissen.

Men julenissen finnes! :whistle:

 

Tror ikke dette er første fantasipris for utgått DSLR. Tror rett og slett at folk ikke vet bedre, så tviler på at selgeren her prøver å svindle omverden.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...