Gå til innhold

Linke til en torrent

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg driver for tiden med en side som heter www.undertekster.no

hvor brukere kan laste ned undertekster til filmene.

Jeg er nesten ferdig med siden, men har et spørsmål.....

Kan jeg lovlig skrive: Filmen finner du her! (og så linke til siden torrenten ligger på piratebay osv) ???

Eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det må være et lett svar på det hele. Jeg finner ikke en lov mot å lenke til noe i Kongeriket Norge. Jeg vet at enkelte instanser har fått stanset lenking de mener er ulovlig, men det er spesielle tilfeller.

Linker jeg til en side som forklarer hvordan du hotwirer en bil, kan ikke jeg holdes ansvarlig for at du bruker guiden jeg lenker til.

Eller? :) (Og ja, bør kanskje være under samfunn et eller annet sted.)

Endret av semafor
Lenke til kommentar

Guantanamo neste! :)

At du får en advarsel fra et filmselskap betyr ikke at det er ulovlig å linke til torrenten på TPB.

Jeg tviler på at det får noen følger om du legger ut linkene, men jeg vet ikke om det er lov eller ikke. Jeg vil tro lovligheten faktisk er litt uklar.

Det er jo i bunn og grunn dette TPB selv gjør: å linke til opphavsrettbeskyttet materiale. På en side bidrar de til ulovligheten -- men er dét i seg selv straffbart?. På en annen side linker også søkemotorer som Google til opphavsrettbeskyttet materiale, men dét er det få som har betenkeligheter med.

Kanskje bunner det mer i ideologi enn jus?

Lenke til kommentar

Jo, men de linker da ikke til direkte til en spesifisert videofil. Dersom du skriver undertekst til en film, oppforderer du nærmest sluttbrukeren til å laste ned filmen, da det er den det er synkronisert med. Jeg sier ikke at om du skal gjøre det eller ei, men jeg mener at du spøker med loven. Hvorvidt jeg selv hadde gitt faen vet jeg.

Lenke til kommentar

Vil jo tro at om du leter etter undertekster til en film, så er det ikke en DVD film du allerede har kjøpt du trenger undertekster til, så mest sannsynlig så vet du alleredet hvor du får tak i filmer fra nettet. Derfor ville jeg bare latt være å linke å unngå eventuelle ubehagligheter i fremtiden.

Lenke til kommentar

ja, men jeg har en luiten trang til å gjøre dette:)

Men nå var det mye negativt her igjen... Hvor kan jeg finne ut hva som virkelig er lov??

Hvis jeg skriver: "Her finner du filmen"

og under. Tar ikke ansvar for ulovlig innhold på eksterne sider.

Synes det høres bra ut, men

Hvem er det som jeg kan spørre her i verden da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...