J@9 Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Hei! Sitter her med en pc med Windows XP pro SP2, og ellers alt av oppdateringer til windows trur jeg. Hovedkortet mitt er et ECS C51GM-M (AMD Socket AM-2). Har ifra før 1x1GB ram, men driver å byr på noen 2x2GB ram brikker (DDR2 PC-6400/800MHZ). Spørsmålet mitt er: Er det bare å ta ut den 1GB brikka og sette inn de 2 2GB brikkene? Eller må jeg ha en patch eller noe sånt til XP for at det i det heletatt skal funke? En jeg snakka med sa at jeg bare ville ende opp med bluescreen før jeg kom inn i xp med 4GB ram, men løsningen var en register endring/patch sa han. Stemmer dette?? Litt mer info om hovedkortet, ifra ECS sin side: MEMORY: Dual-channel DDR2 memory architecture 2 x 240-pin DDR2 DIMM socket support up to 16 GB* Support DDR2 800/667/533/400 DDR2 SDRAM *(Due to the DRAM maximum size is 2GB at present, the memory maximum size we have tested is 4GB) Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Det funker fint med 4GB ram i 32bit men du vil kun se 3-3.5GB Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 du vil med 99% sannsynlighet ikke få noen som helst problemer. Eneste er at Windows ikke vil kunne adressere mer enn 4GB totalminne, dvs 4gb ram minus ram på skjermkort og diverse andre minneting, så i praksis vil Windows ignorere alt over 3,2 gb. men uansett, det er bedre med 3,2 enn 1 =) Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2008 Takker for svar. Bruker ikke det innebygde skjermkortet lengre, og det er heller ikke noe annet som bruker dedikert minne her Får bare håpe jeg vinner disse brikkene da! For jeg har testa litt virtual pc 2007 med både vista, og home server. Samme hvilken av disse jeg kjører så blir systemet litt sirup, men ser da at minnebruket ligger på 8-900MB. Har satt det opp så imagene får maks 512MB hver, og da er det bare igjen rundt 512MB til XP, noe jeg syns er et minimum Lenke til kommentar
covah Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Takker for svar.Bruker ikke det innebygde skjermkortet lengre, og det er heller ikke noe annet som bruker dedikert minne her 4 GB er maks hva et 32-bits system klarer å adressere, og da spiller det ingen rolle om skjermkortet bruker dedikert minne eller ikke. I tillegg er det endel andre ting som også må adresseres, feks. bios osv. Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2008 Tenkte mer på hva jeg får av ledig minne. Om f.eks skjermkortet hadde stått på 512-1GB da, så ville jeg jo uansett hatt mye mindre i windows hehe Men, om jeg får 3,5GB f.eks, så hjelper det mye Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 byr på minnebrikker? billigste brikker på prisguiden er 650kr for 2x2048brikker... sånn sett er det ikke nødvendig å kjøpe brukt da.. hvis det er det du gjør Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2008 Kjøper nytt.. ligger på rundt 4-500 kr med portoen Og det billgste på prisguiden her er twinmos.. noe jeg har brukt mye før uten noe problemer.. Men liker dem ikke helt etter at jeg kjøpte et 1GB twinmos minnekort til en mobil jeg hadde.. når kortet nesten var fullt ble det feil på det, og kunne ikke leses i mobilen, måtte formatere det for å få det til å funke igjen. Etter en format og fikk på plass alle filene igjen så funka det i 1-2 dager så var det like mye rart med det igjen. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 mhm, sant. liker ikke twinmos jeg heller. med sånne feil er det bare å returnere varen da.. har corsair selv, men har lyst å bytte dem ut med noen raskere 1000mhz'ere så jeg kan klokke litt til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå