Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rust? Fikse som det ser ut som orginal lakk?


Javad

Anbefalte innlegg

Hei folkens. Kjøpte en 94 lancer 1.6! Men litt rust på :( Heldigvis ikkje mye eller kalles egentlig ikkje rust! Men men...Det eg lurte på er at, Hvordan kan eg fikse det! Rust der med Døren og litt der med julene! Hva er den beste måten og fikse det på! Har litt peiling men vil vite også fra dere! :) Hva må eg gjøre først og hva etter det! sånn Step By Step om dere kunne hjelpe meg med det så hadde det vært veldig snilt! Eller om det noe sånn herre Rust-Tutorial? Tusen Takk

forrstn: unnskyld hvis eg skriver litt feil her og der! ;)

Endret av Javad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei folkens. Kjøpte en 94 lancer 1.6! Men litt rust på :( Heldigvis ikkje mye eller kalles egentlig ikkje rust! Men men...Det eg lurte på er at, Hvordan kan eg fikse det! Rust der med Døren og litt der med julene! Hva er den beste måten og fikse det på! Har litt peiling men vil vite også fra dere! :) Hva må eg gjøre først og hva etter det! sånn Step By Step om dere kunne hjelpe meg med det så hadde det vært veldig snilt! Eller om det noe sånn herre Rust-Tutorial? Tusen Takk

forrstn: unnskyld hvis eg skriver litt feil her og der! ;)

 

Det å fikse sånne skader og å få det bra er en kunst og det tar tid å lære seg alle triks og ikke minst det å lakkere ordentlig, så det blir en laaaaaang post hvis alle små detaljer skal tas med. Likevel, her er prosessen i korte stikkord:

 

- Puss ned rusten så godt som mulig (sandblås/sandpapir)

 

- Rengjør med Lynol etc. for å gjerne fett/skitt/smuss/pussestøv. Legg på ruststopper av et eller annet slag. Her er det stor variasjon i kvaliteten på ulike prdukter. Ruststopperen fra Turtle Wax er f.eks IKKE å anbefale!

 

- Masker opp området du skal lakkere. Legg skøytene skjult eller mest mulig kamuflert. Det beste er å lakke en hel "del" av bilen (skjerm, dør etc.)

 

- Legg grunning på rustområdet (gjerne sink-grunning)

 

- Fyll i skadene med eventuelt finsparkel for å få det gjevn/fylle hull. Puss dette ned og fyll i små sprekker e.l. med sprayspakkel eller kun bruk sprayspakkel hvis det er små riper/humper i lakken. Spraykspakkelen kan våtslipes gjevn og lakkes rett over etterpå når det er tørt. Dette er en langtekkelig prosess og det krever trening å få det bra.

 

- Når du tror det er gjevnt, så legger du på et lite lag med lakk for å få frem eventuelle ugjevnheter. Hvis det ser greit ut, så kan lakken legges på. Hvis ikke, så gjentas prosessen med sprayspakkelet til det er gjevnt.

 

- Gå så over hele området som skal lakkeres med en "pad" eller helt fint sandpapir for at lakken skal feste seg ordentlig. Etterpå fjerner du alt av støv etc. med en fuktig klut.

 

- Legg så på lakk når overflaten er helt tørr. Først tre gode lag (spray slik at det akkurat ikke begynner å renne) og så to lag med klarlakk etter ca. 30 min. Dette med lakkering er kjempevanskelig og krever mye trening! Legger du på for tynt eller for lite blir resultatet dårlig og legger du på for mye begynner det å renne. Skulle fargelakken begynne å renne, er det bare å stoppe opp, vente til det tørker, pusse ned og prøve på nytt. Klarlakken derimot kan du våtslipe gjevn igjen med 1200 papir og vann der det har begynt å renne etter at den er tørket ordentlig og så rubbe ned rippene fra sandpapiret med maskin. Det har hjulpet meg flere ganger og det blir bra. Bare husk at det finnes ulike typer sandpapir og på lakk/grunning/spakkel er KUN våtslipepapir fra 800 og oppover å anbefale eller så er det fort at man pusser for mye eller at overflaten blir for kornet og ripete!

 

- Etter 24 timer rubber du lett over for å fjerne lakkstøv o.l. og så polerer du. Ta vekk maskering. Ferdig! Det er etterpå lurt å rubbe/polere hele bilen slik at lakkeringen blender mer inn. Nylakkerte områder vises veldig godt og fargenyansen vil nok variere litt den første tiden.

 

Oppi alt dette, trenger du en tørr og varm plass å stå eller så kommer rusten tilbake før du vet ordet av det og da hele jobben bortkastet. Det bør også være lite støv/skitt. Husk å bruk maske når du driver på med løsemidler!!!

 

Dette er kort forklart. Tror ikke jeg har glemt noe. Kom heller med spørsmål, så skal jeg prøve å svare etter beste evne. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...