HitByLife Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Hei, jeg trenger litt hjelp med å komme til en avgjørelse på hva jeg skal gjøre med maskinen min som plutselig ikke lenger har en skjerm som fungerer. Den er helt svart. Det er egentlig en lang historie, men kort fortalt så leverte jeg maskinen inn til service fordi jeg hadde flimmer på skjermen når jeg flyttet på den og tekst (spesielt rød tekst) var av og til "blurry." Det kom også flimmer om jeg trykket (hardt) på visse steder av maskinen, spesielt kanskje rundt pekeflaten. På service klarte de ikke fikse maskinen, den kom istedet tilbake med helt død skjerm. Forklaringen jeg fikk var at det var en bit på hovedkortet som ikke lenger fungerer, og ettersom denne biten, vad den nå enn er, er integrert på kortet, var eneste løsning å bytte hele hovedkortet. De ville aller helst sende maskinen til produsenten (Acer) og estimerte en kostnad til rundt 700 euros (rundt en 5.500 NOK)for å bytte hovedkortet. Acer derimot ville ikke engang ta imot maskinen når jeg ringte dem ettersom den er utenfor garanti og de henviste meg bare til en reparatør. Om det koster så mye å bytte kortet er det vel kanskje neppe noen vits i å bytte det. Har dog ikke sjekket pris på hovedkort selv. Så, det jeg går og lurer på er: hva skal jeg gjøre med reparasjonssenteret? Skal jeg kreve noen erstatning? Sende en formell klage? Eller bare la det gå? Hva kan ha gått feil? Noe må de jo ha gjort som gjør at jeg ikke lenger har skjerm. Jeg har levd med flimmer i et år og jeg foretrekker flimmer fremfor svart skjerm. Maskinen er 2,5 år gammel, jeg hadde kunnet bruke den en god stund til. Tviler på at skjermen hadde gått hadde jeg ikke levert den inn til service. Lenke til kommentar
Mompen Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 (endret) Rart av Acer og videresende deg til en annen reperatør (om det ikke var deres eget verksted? Du har rett, det koster ofte så mye å bytte hovedkort, men regner med at dette ville vært en reklamasjonssak? Selv om produktet var utgått på garanti? (Og da regner jeg også med at det ikke er en "påført" skade på pc`en.) edit: 5 års reklamasjonsrett. Endret 15. februar 2008 av Mompen Lenke til kommentar
HitByLife Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2008 5 års reklamasjonsrett. Lurer på om det gjelder for Acer globalt eller om det er spesifikt for Norge. Jeg kjøpte maskinen i Spania. Historien til maskinen er som følger: Jeg kjøpte den i slutten av mai 2005, og etter bare 7 dager døde den. Ville ikke starte. Jeg gikk til butikken hvor jeg hadde kjøpt den, men de ville ikke ta affære, så jeg ble nødt til å kontakte Acer Spania og laptoppen sendte jeg selv til deres hovedsenter i Barcelona. Ifølge rapporten som kom med hadde Acer byttet hovedkortet, som var ansett som defekt. Et halvår senere hendte det samme igjen, og jeg ble tvunget til å sende maskinen pånytt til Acer. I rapporten stod det at det var en dårlig kontakt mellom hovedkortet og strømforsyningen. Det skulle være fikset. Men tidvis så ville ikke maskinen starte og da jeg ringte Acer igjen, fikk jeg fortalt at det var et kjent problem på maskinen (Travel Mate 8104), og at det kunne løses ved å ta ut batteriet, blåse på batterikontakten, og så sette batteriet tilbake igjen. Det fungerte, merkelig nok, men det var jo litt irriterende. Spesielt etter transport brukte dette å hende. Etter kort tid begynte også flimringen på skjermen, og en gang jeg bærte maskinen med en hånd og kom til å trykke på undersiden av chassiset, så ble skjermen helt rød og grønn vekselvis og maskinen slo seg av. Jeg orket ikke å sende maskinen tilbake en gang til, fordi det betød å være foruten maskin i minst 1.5 måned. Lang tid om man jobber med maskinen. Så, jeg valgte å leve med flimringen istedet. Acer i Spania har normalt 1 års garanti på de reparasjoner de gjør, og garantien på den siste jobben som ble gjort gikk ut i januar. I slutten av januar gikk jeg til en lokal forretning her - som ikke har noe med Acer å gjøre - for å legge inn mer minne og ble anbefalt å ta en titt på flimringen, det kunne muligens lett fikses om det bare var en kabel som var i klem. Så, jeg fulgte anbefalingen og leverte maskinen inn. Jeg var altså bare et par dager utover garantien da jeg ringte Acer men det ble avfeid som "utenfor garanti" og jeg ble henvist til en reparatør i Madrid hvor jeg selv må stå for kostnadene som påløper. Vet ikke helt hvilken relasjon Acer har til den anbefalte reparatøren, men det er nok ikke deres eget verksted, heller en form av service partner. Så spørsmålet er om jeg skal sende en reklamasjon til Acer og en klage til den lokale reparatøren her som klarte å gjøre skjermen helt svart. Jeg forstår at dette er ømfintlig elektronikk, men hallo, man skal vel kunne forvente av fagfolk at de ikke gjør situasjonen verre? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Jeg har ikke lest alt, men vil bare skyte inn at det er ganske så anderledes dersom du har kjprt varen i Spania. Da må du til min beste viten forholde deg til de Spanske lovene, og sansynligivs har de ikke like god reklamasjonsrett som vi har her i Norge. Med andre ord har du sansynligvis bare garantien å forholde deg til. For problemer som oppstår etter dette står du på egne ben. Jeg kjenner ikke til Spansk lovgiving, så jeg aner ikke hvilke juridiske føtter du har å stå på der. Om du kan skylde på reperatøren etter at feilen ble forverret aner jeg ikke, men deter jo godt sansynlig at det ville skjedd uansett etter en stund, og at reperatøren faktisk ikke har gjort noe galt (egentlig tviler jeg på det, de er tross alt profesjonelle, og har neppe for vane å ødelegge hardware de behandler). Hvis du ønsker å presse den delene av saken videre så vet jeg ikke hvilke juriske rettigeter du har, da det igjen sansynligvis faller under Spanks lovgiving. Det ser ikke spesiellt lyst ut for deg for å være ærlig... -Stigma Lenke til kommentar
HitByLife Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2008 (endret) Tja, vet egentlig ikke hvilke rettigheter jeg har her i Spania. Maskinen min var ganske klart en "lemon" og jeg skulle ha sendt den inn igjen 3. gangen mens den enda var i garanti. Hadde det vært en billig-computer hadde jeg latt det gå, men det var tross alt Acer's flaggskip (sammen med Ferrari-modellene) og hadde en prislapp på 2.450 euros (19.500 NOK). Det er surt å gi slipp på den så tidlig. Når det gjelder verkstedet her, så er jeg neimen ikke så sikker på at de ikke kan ha gjort noe galt. De klarte nemlig ikke å montere laptoppen igjen etter å ha åpnet den. Det var en "kontakt" som de ikke klarte å få til å sitte, husker ikke hvilket navn de ga på delen, så jeg ble litt irritert etter nesten en ukes venting (det skulle angivelig ha vært fikset/diagnostisert samme dagen som jeg leverte maskinen inn) og ba om å få hente maskinen uten reparasjon. Det gikk greit, men når jeg kom og skulle hente den til avtalt tid, satt en av reparatørene over den fortsatt og la mye press på hånden for å få noe til å sitte og det var da de fortalte meg at de ikke fikk en kontakt til å sitte der den skulle, slik at skjermen kom og gikk. Da jeg kom tilbake på kvelden fikk jeg meldingen om at skjermen ikke virket og at delen som var defekt satt på hovedkortet og derfor måtte hovedkortet byttes. De tok ikke betalt for jobben, kun et obligatorisk deposit på 25 euros (200 NOK) som jeg betalte da jeg leverte maskinen inn. Det hele var litt pussig og den ene reparatøren mumlet "sånt hender, det er elektronikk." At de ikke tok betalt for jobben er vel litt merkelig? Endret 15. februar 2008 av Joern H Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå