Gå til innhold

Vista for ressurstungt?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er førstegangsbruker av Vista og har akkurat kjøpt en ny bærbar maskin. Har ikke installert spesielt mye programvare enda, bare det helt nødvendigste for web design (dreamweaver, fireworks etc) og kommunikasjon (firefox, thunderbird).

Da jeg åpnet opp Adobe Fireworks for a redigere et bilde, ble jeg litt forundret over at jeg ikke kunne bruke en rekke tools med særlig hell, såsom paintbrush, eraser etc. Enten jeg forsøkte å male eller viske bort noe, var det nesten umulig fordi markøren stod og vibrerte som gal og alt var hakkvis når jeg eksempelvis malte og strøkene kom veldig på etterskudd. Det virket som om maskinen rett og slett ikke orket å gjøre operasjonen.

Jeg gikk inn og valgte bort Vista temaet for "Windows Standard" (nå ser det ut som Win2000 ... ugh) og da ble problemet borte.

Her er specs på maskinen:

CPU: Intel Core Duo T7250, 2GHz

Minne: 2GB DDR2 SDRAM

Grafikk: NVIDIA GeForce 8400M GT (tror den har 128 MB dedikert minne, mulig 256)

Dett er vel litt pussig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som et problem med skjermkortdriveren. Sjekk med produsenten av maskinen og last ned den siste utgaven. Litt skeptisk til den reelle ytelsen til skjermkortet med Aero Glass også. Men velger du Aero Basic får du hvertfall et litt mer Vista-look om problemet vedstår.

Lenke til kommentar

Aero Basic går bra, men når jeg går tilbake til ordinær Aero så oppstår problemet igjen. Maskinen klarer altså ikke å håndtere grafikken.

Jeg lastet ned oppdaterte drivere fra Sony, med det har altså ikke hjulpet. Ser ut som om jeg må finne meg i å enten jobbe i det urtriste "Windows Standard" eller det kanskje enda tristere og gusje-blåe Aero Basic...

... eller forsøke å installere XP.

Lenke til kommentar

Var akkurat i en annen butikk for å sjekke en del andre modeller og fant min også, men ifølge butikkpersonalet har denne maskinen bare 64mb dedikert video minne, så de forklarer kanskje saken. Hvordan Sony supplerer en maskin i mellomsjiktet med 64mb er en gåte.

Lenke til kommentar

Her følger en oppdatering:

Leverte Sony maskinen tilbake og tester nå en HP Pavilion 9770es. Prosessoren på denne maskinen er den samme som på Sony FZ21E, nemlig Intel Core 2 Duo T7250 (2 GHz) men grafikkortet er bedre, nVidia GeForce 8400M GS med 256 mb dedikert minne. Har kun lagt inn Fireworks og har tegnet en simpel sirkel med brush tool - men hva skjer?? Jo, det samme. Musen blir helt febrilsk og alt står og henger. Hva må egentlig til for å drive Vista (Aero Glass) tilfredsstillende??

Lenke til kommentar
Hvilken Adobe Fireworks versjon?

Versjon 9 (CS3)

Har for eksempel ikke hatt noen problemer på den gamle maskinen, som er en Acer TM8104 og som kjører winXP pro (sp2). Den har et ATI Radion X700 grafikk-kort med 128 mb dedikert minne, det er en Pentium M760 og hadde tidligere 1 GB RAM (oppgraderte til 2 GB rett før skjermen ble svart).

Er det et problem med FWCS3 og Vista?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...