Gå til innhold

spørsmål angående fysisk krevende stiling i forsvaret

Brunøye

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på hva som er den mest fysiske krevende/tyngste plassen og komme i militære under førstegangstjenesten?

Har tenkt og bruke førstegangstjenesten til og komme i god form.

Vil da komme til en plass der man blir presset max.

Noen forslag? Kjekt om det er mulighet og drive ekstra trening om man greier det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, jeg lurer på hva som er den mest fysiske krevende/tyngste plassen og komme i militære under førstegangstjenesten?

Har tenkt og bruke førstegangstjenesten til og komme i god form.

Vil da komme til en plass der man blir presset max.

Noen forslag? Kjekt om det er mulighet og drive ekstra trening om man greier det :)

Hæren er nok den beste plassen kom deg inn i f. eks Panser bataljonen, eller 2. Bataljonen.

Sørg for at du havner i en "operativ" stilling.

Lenke til kommentar

Kystjegerkommandoen er flott hvis du er vernepliktig.

Seriøse og flinke instruktører, veldig aktuell utdanning, svært høy kompetanse.

Det er psykisk og fysisk veldig krevende. Hakket mer krevende er marinejegerkommandoen.

Hvis du har erfaring innen dykking er dykker-og-froskemannskolen også veldig fysisk krevende.

Det er som regel alltid mulighet for trening på eget initiativ, på fritid.

Alle stillinger har minimum 2 timer fysisk fostring i uken, de fleste gjør du dette på eget initativ i arbeidstid.

Lenke til kommentar
Kystjegerkommandoen er flott hvis du er vernepliktig.

Seriøse og flinke instruktører, veldig aktuell utdanning, svært høy kompetanse.

Det er psykisk og fysisk veldig krevende. Hakket mer krevende er marinejegerkommandoen.

Det er ikke riktig.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke vært i MJK, men jeg har en vennegruppe som først var KJK, for så å ta MJK-opptaket, de mente alle sammen at det var hakket psykisk hardere enn KJK, men fysisk ganske på samme nivå.

Men dette er bare min oppfattelse og mine venners meninger, prøver bare å veilede så godt jeg kan. Jeg er altfor slapp for jegervåpenene selv :)

Hva mener dere er forskjellig?

Her på Haakonsvern ser jeg jo forskjellen i at de som har vært i Harstad, altså KJK, får alt det "fete stæsjet" med en gang. De får utlevert stuff for mange mange penger, trengte ikke levere det inn igjen engang.

MJK-aspirantene må jo løpe rundt i gamle felten og med gamle stridshjelmen i evigheter virker det som, de flyr jo opp og ned her i månedsvis. Virker også som det er flere vernepliktige i KJK?

Lenke til kommentar
Jeg har ikke vært i MJK, men jeg har en vennegruppe som først var KJK, for så å ta MJK-opptaket, de mente alle sammen at det var hakket psykisk hardere enn KJK, men fysisk ganske på samme nivå.

Men dette er bare min oppfattelse og mine venners meninger, prøver bare å veilede så godt jeg kan. Jeg er altfor slapp for jegervåpenene selv :)

Hva mener dere er forskjellig?

Her på Haakonsvern ser jeg jo forskjellen i at de som har vært i Harstad, altså KJK, får alt det "fete stæsjet" med en gang. De får utlevert stuff for mange mange penger, trengte ikke levere det inn igjen engang.

MJK-aspirantene må jo løpe rundt i gamle felten og med gamle stridshjelmen i evigheter virker det som, de flyr jo opp og ned her i månedsvis. Virker også som det er flere vernepliktige i KJK?

I sted sa du at KJK var hardere enn MJK, nå sier du det omvendte. Hva mener du egentlig..?

Forskjellen på KJK og MJK er forøvrig at MKJ er en spesial aveling. KJK er ikke regnet for å være en spesial avdeling.

Lenke til kommentar
Nei, sa i første innlegg også at jeg syntes det virket som MJK stilte høyere krav. Det står ikke "enn", det står "er". Må ikke lese så fort :D

Stemmer, dysleksien got the better of me

Leste er som enn

Endret av HV-I BW
Lenke til kommentar

Vel, er skeptisk til om du er helt realistisk med dine mål her. Du skal _være_ i knallform for å komme inn på disse jegeropptakene. En hard tjeneste kan du få mange steder. Tror det er mer realistisk å satse på hæren innenfor eller panser (panser oppklaring er konge) eller kavaleriet. Du vil få det utfordrende nok og samtidig ha en veldig spennende tjeneste med allverdens muligheter til å dra ut om du måtte ønske det.

*glemte å nevne at du bare blir plassert randomt i stab eller andre kjipe tjenester om du ikke greier opptakene.. verdt å tenke på

hf

Endret av victurus
Lenke til kommentar

Vakttjenester syntes jeg virker som en kjedelig tjeneste. For øvrig er seiling en flott måte å avtjene sin førstegangstjeneste på! :D

Er du glad i natur, liker å være selvstendig også videre, så er GSV et interresant valg. Mange som elsker det, mange som hater det. Men in any case så får du sett mye flott natur, prøvd deg fram i alt mulig vær, og lært mye om villmarken og sannsynligvis om deg selv også.

Men KJK må man ikke fnyse av likevel, det er ikke noe lekegrind selv om det kanskje er hakket snillere enn MJK.

Hæren vet jeg ikke noe om, har bare jobbet i sjø og besøkt mange luftbaser. Virker morro i sverige da, som lar vernepliktige kjøre tanks hele dagen.

Endret av Inception_
Lenke til kommentar
Vel, er skeptisk til om du er helt realistisk med dine mål her. Du skal _være_ i knallform for å komme inn på disse jegeropptakene. En hard tjeneste kan du få mange steder. Tror det er mer realistisk å satse på hæren innenfor eller panser (panser oppklaring er konge) eller kavaleriet. Du vil få det utfordrende nok og samtidig ha en veldig spennende tjeneste med allverdens muligheter til å dra ut om du måtte ønske det.

*glemte å nevne at du bare blir plassert randomt i stab eller andre kjipe tjenester om du ikke greier opptakene.. verdt å tenke på

hf

Før og kunne komme inn på opptak til og bli spesialjeger så må man ha fulført førstegangstjenesten!

Derfør velger jeg en knalhard førstegangstjeneste og så prøver meg på opptak etter førstegangstjenesten.

Et lite utdrag fra kravene som jeg har linket til

Fysisk og psykisk robust.

Være trygge på seg selv.

Selvdisiplin.

Selvstendighet men også i stand til å samarbeide med andre.

Raskt i stand til å tilegne seg nye ferdigheter og kunnskap.

Være godt motivert for å tjenestegjøre i en spesialstyrke.

Søkeren må tilfredsstille følgende formelle krav:

Ha fullført førstegangstjeneste (gjelder også 6 mnd. HV-tjeneste), eller være befal eller yrkesoffiser.

Tilfredsstille FSK/HJK’s medisinske minstekrav.

Tilfredsstille FSK/HJK’s fysiske minstekrav.

Ha plettfri vandel for å kunne sikkerhetsklareres for HEMMELIG.

Maksimal alder ved opptaket er normalt 25 år for menige, 30 år for befal og yrkesoffiserer.

Være villig til å inngå kontrakt om tjenestegjøring i internasjonale operasjoner. (se: www.falskjermjeger.no for medisinske og fysiske minstekrav)

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke helt du forstod meg riktig, ja du har rett i at man må ha fullført for FSK, men du vil ikke havne i en hard stilling i førstegangstjenesten om du ikke greier opptaket til en av jegerlinjene. Da vil du allerede ligge langt bak planen din.

Personlig ville jeg rådet deg til å søke mot panser og kavesk og jobbet opp formen som f, og deretter søkt FSK / andre.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke helt du forstod meg riktig, ja du har rett i at man må ha fullført for FSK, men du vil ikke havne i en hard stilling i førstegangstjenesten om du ikke greier opptaket til en av jegerlinjene. Da vil du allerede ligge langt bak planen din.

Personlig ville jeg rådet deg til å søke mot panser og kavesk og jobbet opp formen som f, og deretter søkt FSK / andre.

Man trenger ikke å være jeger for å ha en hard stilling i førstegangstjesnten.

Det er beinhardtfor et fotlag på en CV-90 når de skal holde følge med vognen under framrykkning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Den tyngste plassen å avtjene verneplikten på er i MJK, men det er ikke akkurat plassen for deg som vil komme i form i løpet av året. Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg søkt GSV. Tungt og givende, men overkommelig for en relativt utrent person (skulle jeg tro). Det sies av flere at GSV og KJK til en viss grad kan sammenlignes når det gjelder det fysiske (noe KJK og MJK ikke kan).

Lenke til kommentar
I sted sa du at KJK var hardere enn MJK, nå sier du det omvendte. Hva mener du egentlig..?

Han sier aldri at KJK er hardere enn MJK?

Svarte på det lenger oppe...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...