Cypher18 Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Hei, jeg er helt amatør fotograf. Jeg har Canon eos 40d Hva burde jeg gjøre for å få fine bilder når det er snø? Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 (endret) Legge på 1-1 1/2 trinn eksponering, siden kameraets lysmåler blir lurt til å undereksponere av den lyse snøen. Endret 14. februar 2008 av ragamuffin Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Og hvis solen skinner som en kongeappelsin og himmelen er blåere enn blått; da anbefaler jeg et polariseringsfilter. Tom Lenke til kommentar
Cypher18 Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2008 takk, har polaris filter så det må jeg jo prøve... Men dessverre så ser det ut til å bli overskyet. Noen som syns det er en dum ide å ta kamerat med i bakken? Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Noen som syns det er en dum ide å ta kamerat med i bakken? Ikke nødvendigvis. Men det er en veldig dum idé å være uforsiktig med kameraet i bakken. Det er forresten dødsviktig at du pakker kameraet godt inn i en lufttett pose før du tar det med inn i varmen etterpå. Da unngår du kondens. Kondens er din fiende, den kan gjøre stor skade på kamera når du går fra kulden og inn i varmen. Om du er utålmodig etter å få ut bildene, så kan du ta ut minnekortet og bruke en kortleser. Mens kamera sitter i plastposen sin og sakte blir varmt nok. Lenke til kommentar
brk Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Noen som syns det er en dum ide å ta kamerat med i bakken? Ikke nødvendigvis. Men det er en veldig dum idé å være uforsiktig med kameraet i bakken. Det er forresten dødsviktig at du pakker kameraet godt inn i en lufttett pose før du tar det med inn i varmen etterpå. Da unngår du kondens. Kondens er din fiende, den kan gjøre stor skade på kamera når du går fra kulden og inn i varmen. Om du er utålmodig etter å få ut bildene, så kan du ta ut minnekortet og bruke en kortleser. Mens kamera sitter i plastposen sin og sakte blir varmt nok. Bør man ta av objektivet og legge dette i en separat pose? Lenke til kommentar
Cypher18 Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2008 ja kondens er ikke bra. Jobber på expert og vet hvor lite som skal til på mobiler. Men er ikke eos 40d ganske vær beskyttet? Lenke til kommentar
Fotopiloten Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Bør man ta av objektivet og legge dette i en separat pose? Ikke ta av objektiv. legg hele kameraet m/objektiv i posen. Poenget er at det ikke skal slippe til luft/fuktighet inntil kameraet har romtemperatur. 40D er delvis værtettet. Mtp på bruken som er tiltenkt må du behandle det som ikke værtettet. Lenke til kommentar
Cypher18 Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2008 takk for svarene Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Legge på 1-1 1/2 trinn eksponering, siden kameraets lysmåler blir lurt til å undereksponere av den lyse snøen. Har sett dette tipset overalt og også i fotobøker. Problemet er at om jeg gjør dette med mitt Canonkamera, så blir snøen utbrent. Virker dermed som at kameraet er bedre enn gjennomsnittet til å eksponere snøscener riktig. Rådet bør derfor være: Syns du alle bildene dine blir litt for mørke? Sett kamera til å overeksponere. Blir alle bildene for lyse? Sett kameraet til å undereksponere. Dette kan gjelde som et generelt råd og ikke bare når man er på snøtur. Og hvis solen skinner som en kongeappelsin og himmelen er blåere enn blått; da anbefaler jeg et polariseringsfilter. Tom Hvilken positiv effekt vil dette gi? Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Og hvis solen skinner som en kongeappelsin og himmelen er blåere enn blått; da anbefaler jeg et polariseringsfilter. Tom Hvilken positiv effekt vil dette gi? Dempe den kraftige fargen på himmelen, blant annet. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Og hvis solen skinner som en kongeappelsin og himmelen er blåere enn blått; da anbefaler jeg et polariseringsfilter. Tom Hvilken positiv effekt vil dette gi? Dempe den kraftige fargen på himmelen, blant annet. Jeg tenkte vel omvendt jeg da, for å få frem blåfargen skikkelig. Men begge deler er mulig. Tom Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Og hvis solen skinner som en kongeappelsin og himmelen er blåere enn blått; da anbefaler jeg et polariseringsfilter. Tom Hvilken positiv effekt vil dette gi? Dempe den kraftige fargen på himmelen, blant annet. Jeg tenkte vel omvendt jeg da, for å få frem blåfargen skikkelig. Men begge deler er mulig. Tom Åja, hehe. Misforstod deg litt der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå