Gå til innhold

Skal på ski tur


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som syns det er en dum ide å ta kamerat med i bakken?

 

Ikke nødvendigvis. Men det er en veldig dum idé å være uforsiktig med kameraet i bakken.

 

Det er forresten dødsviktig at du pakker kameraet godt inn i en lufttett pose før du tar det med inn i varmen etterpå. Da unngår du kondens. Kondens er din fiende, den kan gjøre stor skade på kamera når du går fra kulden og inn i varmen. Om du er utålmodig etter å få ut bildene, så kan du ta ut minnekortet og bruke en kortleser. Mens kamera sitter i plastposen sin og sakte blir varmt nok.

Lenke til kommentar
Noen som syns det er en dum ide å ta kamerat med i bakken?

 

Ikke nødvendigvis. Men det er en veldig dum idé å være uforsiktig med kameraet i bakken.

 

Det er forresten dødsviktig at du pakker kameraet godt inn i en lufttett pose før du tar det med inn i varmen etterpå. Da unngår du kondens. Kondens er din fiende, den kan gjøre stor skade på kamera når du går fra kulden og inn i varmen. Om du er utålmodig etter å få ut bildene, så kan du ta ut minnekortet og bruke en kortleser. Mens kamera sitter i plastposen sin og sakte blir varmt nok.

 

Bør man ta av objektivet og legge dette i en separat pose?

Lenke til kommentar
Legge på 1-1 1/2 trinn eksponering, siden kameraets lysmåler blir lurt til å undereksponere av den lyse snøen.

 

Har sett dette tipset overalt og også i fotobøker.

Problemet er at om jeg gjør dette med mitt Canonkamera, så blir snøen utbrent.

Virker dermed som at kameraet er bedre enn gjennomsnittet til å eksponere snøscener riktig.

 

Rådet bør derfor være:

Syns du alle bildene dine blir litt for mørke? Sett kamera til å overeksponere. Blir alle bildene for lyse? Sett kameraet til å undereksponere.

 

Dette kan gjelde som et generelt råd og ikke bare når man er på snøtur.

 

 

Og hvis solen skinner som en kongeappelsin og himmelen er blåere enn blått; da anbefaler jeg et polariseringsfilter.

 

Tom

 

Hvilken positiv effekt vil dette gi?

Lenke til kommentar
Og hvis solen skinner som en kongeappelsin og himmelen er blåere enn blått; da anbefaler jeg et polariseringsfilter.

 

Tom

 

Hvilken positiv effekt vil dette gi?

Dempe den kraftige fargen på himmelen, blant annet.

Jeg tenkte vel omvendt jeg da, for å få frem blåfargen skikkelig.

 

Men begge deler er mulig.

 

Tom

Lenke til kommentar
Og hvis solen skinner som en kongeappelsin og himmelen er blåere enn blått; da anbefaler jeg et polariseringsfilter.

 

Tom

 

Hvilken positiv effekt vil dette gi?

Dempe den kraftige fargen på himmelen, blant annet.

Jeg tenkte vel omvendt jeg da, for å få frem blåfargen skikkelig.

 

Men begge deler er mulig.

 

Tom

Åja, hehe. Misforstod deg litt der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...