Gå til innhold

Komponenter til delefilter...

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har funnet en duppeditt på delefilteret til mine Proson Reality51 SA bakhøytalere som ikke fungerer...

har "pipet" "ohmet" og alle fantastiske ting ett multimeter fra biltema kan gjøre. men ingen resultater, så den er nok gåen, legger ved bilde ;)

dsc0049600x399sj0.th.jpg

Noen som har peiling på hvor dem selger sånt? har sjekket ut produsenten på google,

men ser det unødvendig og ringe fabrikken i taiwan.. må vel være noen som har sånt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tar jeg ikke feil, så er det en kondensator.

De får du kjøpt rundt om kring på nettet, og heldigvis er den du har godt merket, så hvis du skaffer deg en med samme spesifikasjoner skal du kunne bruke den.

Vet ikke om noen norske sider eller butikker som har, men elfa.se har godt utvalg i diverse duppeditter.

Desværre finnes det flere underkategorier der, og jeg klarer ikke finne frem til riktig type kondensator, så du får lete litt selv.

Lenke til kommentar
Du skal måle kapasitans, og det er det ikke alle multimeter som klarer. I tillegg til Elfa, har for eksempel Eltek og Kompotek også kondensatorer. 4uF er ikke så vanlig, men 3.9 er enkelt å få tak i.

Frode

Hvordan kan du vite at den ikke fungerer?

Er SVÆRT sjelden at kondensatorer av den typen plutselig ryker. Har du prøvd å bruke en liten kabelbit mellom kontaktpunktene som kondensatoren er koblet til?

Er nok dårlig kontakt ett sted som evt. forårsaker problemene dine, uten at jeg kan si det sikkert i og med at du ikke har kommet med hva som egentlig var problemet med høyttalerne dine.

Er det diskanten din som ikke virker?

En 3,9uf kondensator i polypropylen koster 31,- hos Eltek. Den er bedre enn den i polyester som du har fra før.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

det kom kun lyd fra bass/mellomtone elementet, så jeg testa diskanten på en annen høyttaler av samme typen og ingen lyd dr heller, så jeg kjøpte ny diskant of fortsatt ingen lyd, så jeg målye alle komponenetene på delefilteret med multimeter og fant ut at den ikke virket..

men fikk en lignende av læreren min på skolen, men nå har jeg kun diskant og ikke bass/mellomtone :s

Lenke til kommentar
det kom kun lyd fra bass/mellomtone elementet, så jeg testa diskanten på en annen høyttaler av samme typen og ingen lyd dr heller, så jeg kjøpte ny diskant of fortsatt ingen lyd, så jeg målye alle komponenetene på delefilteret med multimeter og fant ut at den ikke virket..

men fikk en lignende av læreren min på skolen, men nå har jeg kun diskant og ikke bass/mellomtone :s

Er ikke lett å måle en kondensator med et multimeter. Du må vite nøyaktig hvordan det gjøres. Har du kun diskant nå, så har du nok gjort ett eller annet lurt når du byttet kondensatoren.

Kondensatoren skal sitte i serie med diskanten, og skal ikke kobles i forbindelse med bass/mellomtone.

Lenke til kommentar
Kondensatorer brukes ofte i forbindelse med bass (lavpass), men ikke på -6dB/oct-filtre.

Selvfølgelig.

Men i og med at lyden plutselig ble borte i bass/mellomtonene tenkte at han kanskje gjorde noe rart da han var inne og byttet kondensatoren til diskanten.

Lenke til kommentar
Kondensatorer brukes ofte i forbindelse med bass (lavpass), men ikke på -6dB/oct-filtre.

sorry det er motsatt.

Kondensator er høypassfilter på 6db filter

og lavpassfilter er spole

poå mer avanserte filtre brukes det kondensatorer og spoler i både høypass og lavpass.

Trådstarter.

Du hadde problem med diskant, og nå fungerer diskant men ikke bass.

Gå igjennom delefilter, sammenlign med den andre høyttaleren.

Jeg tenker du har kobla noe feil.

Bruk gjerne en kabel rett fra forsterker og dirrekte på ellementer, for å sikre att alt er ok der. (ikke spill høyt, bare så du hører att det kommer lyd)

Lenke til kommentar

sorry det er motsatt.

poå mer avanserte filtre brukes det kondensatorer og spoler i både høypass og lavpass.

Er jo det jeg skrev. Kondensator brukes ikke i forbindelse med bass på 6dB-filtre. :dontgetit:

Lenke til kommentar

jaok ;) jeg lodder kondensatoren på der den gamle satt, med + og - på samme sted. jeg skjønner egentlig ikke en dritt av hva som skjer, så vurderer nesten bare og sende den på service, men er ikke akkuratt billig det heller.

Lenke til kommentar

sorry det er motsatt.

Er jo det jeg skrev. Kondensator brukes ikke i forbindelse med bass på 6dB-filtre. :dontgetit:

Sorry, jeg leste den stikk motsatt att du du brukte den til bass ved bruk av 6db filter. sorry, påskesola har vært sterk :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...