Gå til innhold

Lightroomendringer til XMP går som sirup

Anbefalte innlegg

Hei

Saken er den at jeg er den heldige eier av en laptop med 60gb HD. Denne begynner å bli stappet av ting som må bevares. Tidligere har jeg bare supplert med eksern HD og kopiert over til den. Nå har jeg skaffet LR og har brukt det et halvt år. Sålangt har jeg kun tatt kopi av katalogen til LR hvor alle endringene som er gjort på bilder er lagret, men nå er det ikke plass på disken lengre og jeg må slette bilder lokalt etter at de er ført over på ekstern. Problemet er da at endringene blir borte (følger ikke filen i alle fall). Ergo prøvde jeg ut katalog verktøyet som lar deg skrive endringer til XMP filer i samme mappe som orgiginalen. Dette går ikke. LR henger og tar for seg av cpu'en. Den har skrevet noen XMP-filer, men langt i fra alle. Noen som har prøvd på dette stuntet før?

Jeg har filer både i raw og jpeg.

Takker for tips...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

dette blir vel ikke et direkte svar på spørsmålet, men heller gjerne litt tanker og ideer...

Dersom du har mange bilder importert i LR så vil det ta relativt lang tid for LR å hente ut informasjonen fra databasen og skrive det til XMP filene. Dersom du avsluttet LR på en 'unaturlig' måte (oppgavebehandling o.l.) så har nok ikke LR hatt tid nok til å skrive/lage alle XMP filene.

Forøvrig er det en mulighet å velge en eller flere mapper i LR, høyreklikke og velge 'Export as catalog'. Da kan du lagre denne katalogen på den eksterne harddisken, med negativer og previews.

Når du så skal ha tilgang til disse bildene igjen velger du [file], [Open Catalog] og viser LR hvor katalogen ligger.

F.eks kan du ha en katalog for 2007, eller en for Jan07, Feb07 osv. Alt etter hvor mange bilder du har tatt/tar for å ha et ok system.

Det går også an å importere bilder (fra kameraet) direkte til en ekstern harddisk. LR vil da (når harddisken er av eller koblet fra) merke denne folderen med rød skrift (tror jeg, men LR gir hverfall en indikasjon på at disse bildene ikke er tilgjengelige). Du vil fremdeles se preview'en av bildet. Men kan ikke redigere/endre innstillinger før du har koblet til harddisken igjen, slik at LR får tak i selve bildefilen.

Håper noe av dette kan være til hjelp.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Takk så mye. Nå har jeg prøvd å oppdatere LR for å sjekke om det gikk bedre da, men neida. Nå skjer det rett og slett ingenting. Noen XMPer ble skrevet, noen ikke. Får teste noen av tipsene dine Bee80, de var ikke så dumme. Problemet er at det kommer til å bli surr, men men. Flere tips er også velkommen, særlig om hvordan man LR til å skrive XMPer til mappene filene ligger i.

Svenni

Lenke til kommentar

Ok,

her er en mulig løsning. (Vær obs på at PC-en din kommer til å bruke LAAANG tid på dette dersom du har mange bilder i katalogen)

1. Merk ALLE (Eller de du vil, la oss si en mappe) bildene som du skal lage XMP for.

2. Klikk [MetaData], [save MetaData to File]

LR skal da generere XMP filer for alle bildene valgt.

Evt:

1. Klikk [File], [Catalog Settings...]

2. Velg [MetaData] fanen, kryss av for "Automaticly write changes into XMP"

3. Klikk "Ok"

LR skal da begynne å jobbe, og generere XMP filer for alle bildene som ikke har det. I fremtiden vil hvert bilde som du importerer få sin egen XMP fil (on-the-fly).

MERK:

For JPEG, PSD, TIFF skriver LR MetaData'ene rett inn i selve bildefilen. Det dannes dermed ikke en seperat XMP fil. (Default LR behavior). Dette kan også endres vha. metode 2 nevnt ovenfor.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Hei, takk for svar.

Oppdaget noe av dette selv også. Jeg konverterer direkte til .dng ved import og ifølge den gjengen her (http://blogs.oreilly.com/lightroom/2007/04/xmp-sidecar-files-and-lightroo.html) skal xmp ligge i inni dng-filer. Så trolig har LR vært flink og gjort som den har fått beskjed om. Men før vi lar dette ligge helt dødt, burde ikke jeg nå kunne se endringer i feks faststone eller andre programmer? For det gjør jeg nemlig ikke nå...

Lenke til kommentar

Er ikke litt av poenget med LR at det ikke fysisk endrer filen, men kun lager en "liste" over endringer gjort på bildet og eneste måten lagre filene med endringer er å eksportere dem?

Hvis man lagrer data til XMP vil LR kunne vise endringene, men ikke andre programmer.

Lenke til kommentar

Hei,

jeg tenkte ikke over dette med DNG, lurte litt på det da infoen jeg fant omhandlet PEF, NEF og de andre propretiære (Gidder ikke leke med ordboken) formatene.

Det kan godt være at DNG har metadata innebygget i formatet, og jeg anser det ikke for usannsynlig, og dermed er nok infoen du fant korrekt.

Videre; Skal endringene utført i LR vises i andre programmer (gitt at det kun er snakk om 'embedded' metadata og ikke et eksportert bilde):

Svaret er....

Nei.

Det KAN være man kan se forskjeller i andre Adobe produkter, ala PS CS2/3. Men det er ikke gitt.

Dette da LR lagrer info om hvordan LR vil behandle bildet, altså hvilken posisjon de forskjellige slidene har.

Dette er informasjon som andre programmer rett og slett ikke kan tolke og omforme uten at de 'vet' hva en gitt verdi i LR utgjør i deres ekvivalente funksjon.

RAW-filen, i dette tilfellet DNG-filen, er i utgangspunktet uendret (når det kommer til 'bildedata'). Metadata er ekstra informasjon som kan legges inn i bildet (om formatet støtter det), det er eneste 'endringen' i filen, men dette er ikke det samme som skjer ved 'reell' redigering hvor man faktisk går inn og endrer 'bildedataene'.

LR sier bare at man endrer bildedataene, og at det skal gjøres på 'denne' måten. Når du så eksporterer et bilde fra LR så utfører LR alle endringene og lager en kopi, slik at orginalen er uendret.

EDIT:

En kjapp måte å sjekke om Metadata faktisk er embedded i DNG er å tukle med et bilde (stille på det i develope), skrive metadataene til fil (altså inn i DNG). Deretter kopierer du det aktuelle bildet (DNG-filen) inn i en ny katalog. Så oppretter du en ny Catalog i LR og importerer dette bildet (kopien du laget). Dersom innstillingene er de samme i BEGGE Catalog'ene i LR er Metadata'ene 'embedded' i DNG.

Mvh,

Beej80

Endret av Beej80
Lenke til kommentar

Da begynner vi å få klarhet i dette her. Jeg testet det du foreslo og det viser seg at LR merker seg endringene, men de kan ikke endres. Dvs at dersom du går i dev-modus og sjekker history, så er det eneste som står der at filen ble importert da og da. Men dersom du trykker reset, så er du tilbake til start. Heldigvis.

- XMP lagres i fil i nesten alle formater unntatt produsenters raw.

- XMP fra LR leses kun av LR (og kanskje andre Adobe applik).

- Dersom du ber LR skrive til XMP lagres data også til catalog.

- Virtuelle kopier skjer det ingenting med, dvs disse ligger kun i catalog og må eksporteres for å lagres utenom LR.

Mer info:

- http://digitalmedia.oreilly.com/2008/01/01...g-metadata.html

- http://blogs.oreilly.com/lightroom/2007/12...idecar-opt.html

- http://blogs.oreilly.com/lightroom/2007/04...d-lightroo.html

Edit: Andre applik. kan vise endringer dersom du velger skriv metadata til fil i LR. I alle fall kan Faststone det.

Endret av svenni84
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...