Gå til innhold

Billedbehandling, CAD, kvalitet og funksjon!

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter litt omskrivning av tittelfeltet, er jeg nå offisielt i gang med spørsmål om råd fra kunnsapsrike, erfarne teknikere/byggere.

Jeg skal bygge min første maskin.

Jeg har god føling med mekanikk og teknikk generellt, og har byttet div komponenter på maskinene jeg har/har hatt. Jeg er innstilt på å lære mer og bruker gjerne tid på å sette meg inn i ting ved behov.

Selve byggingen går helt sikkert greit, men valg av komponenter er en betydelig større utfordring.

Maskinen skal brukes til billedbehandling i CS3 og Lightroom, CAD (Solid Works),samt vanlig bruk. Ikke spill.

Jeg tenker på å ha maskinen i ca 3 år.

Jeg legger vekt på mye ytelse pr krone, stabilitet og lavt støynivå.

Tenker på å legge opp til passive kjøleløsninger på CPU, HK, RAM og skermkort, og store stillegående vifter i kabinettet.

Har vel ikke noen umiddelbare planer eller erfaring med overklokking, men det kan jo tenkes jeg blir hypp etterhvert, hvis det kan gjøre maskinen bedre til mitt bruk. Er jo av typen som liker ordenlig utstyr og raffinerte løsninger. Er dette greit å ha i bakhode ved valg av komponenter?

Så langt har jeg kikket på følgende:

- E8400, mye for penga og lav varmeutvikling.

- PNY Q570 256Mb skjermkort, god erfaring med dette i jobbsammenheng. Dedikerte drivere til Solid Works.

- ABIT IP35 PRO. Åpen for andre begrunnede forslag her.

- 4 Gb DDR2 6400 RAM, type?

- Mist 600W strømforsyning. Liker løsningen med avtagbare kabler, samt lavt støynivå.

- Thermaltake Extreme 120 til prosessoren og noe liknende til skjermkortet. Tenkte på å prøve uten egen vifte til CPU, og har skjørt at dissse er blandt de bedre. Kan jo sette på en 120mm her også, hvis det trengs.

Tar gjerne i bedre forslag her.

Spørsmål:

1 - Brikkesett på HK.

Nvidia eller Intel? Noen grunner til å velge det ene over det andre?

Hva med generasjoner på brikkesettene? P35, X38 og X48. Noen grunner til å velge feks X38 over P35?

Gir kortene med nyere brikkesett muligheter som de eldre ikke har?

2 - Harddisk:

Tenker å kjøre OS og andre programmer på separat disk. Jeg har brukbare lagring og backupløsninger fra før.

SAS, RAID osv. Her merker jeg at det er en del å lære.

Hvor mye er det å hente på å velge en mer raffinert løsning enn en vanlig eller en 10000rpm SATA?

Hvor mye må jeg ut med for å få noe som er vesenlig raskere?

3- Minne:

En jungel av produsenter og spesifikkasjoner.

Hvor store er forskjellene i praktisk bruk?

Forskjellige kapasitet i forhold til frekvens og framtidige muligheter?

2 x 2Gb vs 4 x 1Gb?

Timings etc?

Har HK noe å si her?

Jeg er maks uhypp på VISTA, så jeg kommer til å kjøre XP, og har så vidt vurdert 64 Bit. Fordeler/ulemper? (kjenner til 3.25Gb begrensningen i 32Bit XP)

Kan XP64 være en fordel nå og i framtiden?

Vel, mye info.

På forhånd takk til de som måtte føle for å dele av sin kunnskap og erfaring.

Espen

Endret av Espen W
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Ingen spesiell grunn til å velge det ene over det andre, viss ikke du skal kjøre SLI/Crossfire. Ang. generasjonstype har det ikke mye å si, er stort sett antall ekstra mhz man kan presse ut av brikkesett under overklokking som skiller brikkesettene foreløpig.

2. På harddiskfronten er det eneste du muligens kan ha bruk for RAID 1, som gir mulighet for å skrive samme type data på to disker, altså ryker den ene så har du fremdeles alt lagret på den andre. RAID 0 (to disker som samarbeider= teoretisk dobbel hastighet) tror jeg ikke vil være nødvendig, er stort sett ved videoredigering man trenger såpass stor harddisk-hastighet. 7200rpm vs 10000rpm: Ingen vits å betale masse ekstra for 2 sekunder raskere oppstartstid av Windows.

3. Ingen praktiske forskjeller i bruk, sålenge ikke brikkene er knalltreige. Tror du vil klare deg utmerket med PC6400. Ang. 2x2GB vs 4x1GB er jeg litt usikker, noen andre kan kanskje svare på dette. Selv om jeg ikke tror det vil være noen forskjell, bortsett fra oppgradering av minne senere selvsagt (2 spor vs 4 spor).

4. Vista er tross alt fremtiden, men dersom du plent må ha XP så bør du vel gjerne gå for XP 64bit dersom du vil/må utnytte deg av alle de fire gigabytene du har med minne, såfremt du er sikker på skjermkortdriverne og programmene støtter XP 64bit. Personlig tror jeg 64 Bit Windows XP vil forsvinne til fordel for Vista (raskere enn 32 bit XP, ihvertfall med tanke på driver og programvarestøtte).

Endret av andrvas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...