TechGuy Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Skal bygge et tilbygg til eneboligen og ønsker å ha et dedikert rom som teknisk rom. Foreløpig har jeg tenkt å putte dette inn dit: 1. Elektrisistet 2. Patcheskap 3. Vann 4. Alarm 5. Data/Server 6. Telefoni Hva annet anbefaler dere at jeg bør putte der. Jeg tenker å streame tv og musikk fra dette rom til andre rom i huset, hvordan kan jeg legge opp det. Må jeg ha egen server? eller holder det med pc? /T Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Foreløpig har jeg tenkt å putte dette inn dit:1. Elektrisistet 2. Patcheskap 3. Vann 4. Alarm 5. Data/Server 6. Telefoni Hvis det er hovedfordelingen av vann og strøm du vil ha på samme rom, så tror jeg du bør revurdere akkurat det. Om det i det hele tatt blir godkjent vil det sikringsskapet bli mye dyrere enn nødvendig. Dessuten bør du ta godt i når du først lager et sånt rom, å passe på å lage rikelig med utvidelsesmuligheter for fremtidig bruk. Lenke til kommentar
Alfaromeo Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Det er ingen forskrifter som tilsier at sikringsskap ikke kan stå i samme rom som vannskapet. Det er jo et teknisk rom, og alt han lister opp her er helt vanlig å ha i et teknisk rom. Denon har jo nå kommet med en frekk fjernkontroll som bruker FM (?) signaler. Da kan du flytte anlegg og til dette rommet. Man slipper da å ha anlegget i stua. Selv har jeg felt Plasmaen og høytalere inn i veggen, og får da skjult kablene slik at jeg har trukket anlegg og tuner ut i et hjørnebord på siden av skjermen. Har du mye penger kan du montere BangO anlegg. Der er det utrolig med muligheter. Lenke til kommentar
TechGuy Skrevet 16. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2008 Takk for svar. Jeg tenker også at man skal ha rommet slik at man kan utvide den i fremtiden også. Har ikke skjønt det slik at vann og elektrisitet ikke kan være i samme rommet. Dette vil uanset entrepreønøren kunne alt om. Tnaken med spørsmålet var om man kan / og bør tenke på andre ting som jeg ikke er inne på ennå? /T Lenke til kommentar
Waco Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Hva med -styring for eventuell ventilasjon- -styring for eventuell varmepumpe -varmtvannbereder -sentralstøvsuger Tekniske rom må ha tilfredsstillende belysning og bør ha normal takhøyde (2,4 m). Slike rom bør ha vanntett gulv med sluk. Det henvises til § 7-24 nr 3 bokstav a om krav til tekniske rom i forbindelse med brannspredning og røykspredning i byggverk. Om grenseverdier for støy i brukerområder fra tekniske installasjoner i samme bygning eller i nabobygning, vises til § 8-42 nr. 5. -hentet fra http://www.be.no/beweb/regler/veil/teknvei...09ainstall.html - Jeg regner med du kjenner du noen som har tekniske rom i huset eller hytta si, anbefaler deg å forhøre deg litt med dem å spørre hva dem har der og hva dem angra på dem ikke monterte eller plassert der. Lykke til! Lenke til kommentar
comsy Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Ting som har vært med i tekniske rom jeg har installert (elektriker) Sikringskap Varmestyring Vann inntak og forgreninger Varmtvannbereder Varmepumpe Sentralstøvsuger kjøleagregat for kjølerom Pumpe for boblebad Motstrømsmotor ( dette har du vel ikke bruk for, hvis du ikke skal ha basseng) Routere Forsterker til kabeltv og forgrening Ventilasjonsagregat Styringer til lys og automatiske styringer Sentral for brann/innbruddsalarm Vann detektor Kommer ikke på mer i farta, men ting du bør ha er, grei belysning og sluk i gulvet. Lenke til kommentar
TechGuy Skrevet 19. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2008 Jeg har tenkt å putte sentralstøvsuger i det rommet. Kjøleaggregat er også en ting somkan være lurt da vi har savnet et større kjølerom, kanskje man skal bygge den i kjelleren nå. Hva koster noe sånt? Vi har vurdert varmepumpe men kanskje vi kun skal klargjøre rør etc. Jeg ønsker meg tv i alle rom, lurer derfor på hva forsterker for kabel-tv er? Har sett på adapt og skal se på x-comfort er det dette du tenkte på? Jeg hadde tenkt å inkludere varmestyring via adapt eller x-comfort. Finnes det andre alternativer for varmestyring? Tak for hjelpen alle sammen. Lenke til kommentar
comsy Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Forsterker til kabeltv er egentlig ikke noe du trenger å tenke så mye på. Alle koax kablene fra tv kontaktene i huset samles i stjernepunkt i teknisk rom. Hvert punkt har sin demping, og hvis signalet blir for svakt trenger du en forsterker. (ofte hvis du har mer enn 2 punkt) Dette koster ikke mye, og er enkelt å sette opp. krever heller ikke stor plass. omtrent som en liten router. Varmestyring finnes det masse av. Som nevnt x-comfort som blir levert av elektriker, finnes også en rekke bus baserte systemer, men dette blir fort mer kostbart og trenger masse rør og ledninger. Rørleggerne leverer også greie systemer, men disse har ikke same mulighetter for styring slik som x-comfort og lignende. Det du kan gjøre er å ringe til Elko, og spørre de om smarthouse systemet. Dette er ikke på markedet enda, og ingen vet mye om det, men det kommer veldig snart, og skal være et velutviklet produkt som antageligvis vil være ganske konkuransedyktig til x-comfort. Dette skal vel presenteres på Eliaden som er en Elektromesse på lillestrøm i Mai. Der kan du få mange andre gode innspill også. Lenke til kommentar
Alfaromeo Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Det billigste styringssystemet om dagen er det nye til Devi. Elko er RÅDYRT! Det styrer bare varme, men hvor mye lys er det egentlig vits å styre? Er jo bare noe vi elektrikere synes er kjekt å ha. Klarer du deg med 5 soner så er den riktig rimelig også. Støtte fra enova får du også. Den kommer til å bli kompatibel med danfors varmepumper med tiden også. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Skal du ha så mye teknisk på et rom er det anbefalt å ha et brannslukningsapparat hengenes på veggen. Eventuelt CO2-gass-utløsere. Lenke til kommentar
Alfaromeo Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Skal du ha så mye teknisk på et rom er det anbefalt å ha et brannslukningsapparat hengenes på veggen. Eventuelt CO2-gass-utløsere. :!: Det vil vel i så tilfelle være det første privathuset med gassføler på teknisk rom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå