Gå til innhold

E8400 + Zalman = X,XGhZ?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har aldri overklokket før, men da jeg leste om de nye 45nm prosessorne (samt ryktene om tall som oversteg 4,0GhZ :dribble: ) til Intel fant jeg ut at dette måtte jeg prøve før eller siden.

Har tenkt å gi meg i kast med en E8400 og en Zalman CNPS9700LED vifte (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=327440)

Har hørt rykter om at denne CPUen skal kunne komme opp på 4,0GhZ kun med luft. Vil det være trygt for meg å kjøre min E8400 til 4.0GhZ med denne Zalman vifta (kanskje mer? :dribble: )?

Håper på svar, eventuelle andre tips mottas også med takk =)

Mvh.

Hansa

PS. Vet at denne viften er rimelig stor. Tror dere den får plass i et Antec Nine Hundred kabinett? (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=332085)

Dette vil være hovedkortet jeg bruker: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=329410&CKS=PCW

Endret av Hansssa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er jeg litt interessert i også, har nettopp kjøpt meg en E8400. Han jeg kjøpte den av sa den var Prime stabil på 4.3GHz @ 1.45V. Jeg glemte å spørre om det var på luft. Det spiller uansett ingen rolle så lenge man har en god kjøler som tar unna varmen.. Det er vel kort forklart svar på spørsmålet ditt om bruk av Zalman vifta; hvis du klarer å holde temperaturen i sjakk. Vet ikke hva folk anbefaler av temperturer, men jeg håper ihvertfall å ligge under 75°C ved load, kanskje noe lavere)

Jeg fant en karXS? som hadde nådd 4.5GHz @ 1.520V på kun luft. Mistenker han for å ha mye/store vifter. En annen har nådd 4.954GHz @ 1.72V, dette er uansett uinteressant for min del. Jeg er ute etter en 24/7 overklokk, så spenningen kan ikke være så høy. Har lest at 45nm degenereres ganske fort på høye spenninger.

Jeg har ikke hatt så mye tid å bruke på dette enda, men tenker å begynne litt i helgen. Skal først planslipe CPU og kjøler (etter hva jeg har lest, er det en god del å hente på dette).

Mitt oppsett består av Gigabyte GA-P35-DS4, Mushkin 4GB XP2-8000 og Tuniq Tower 120. Rammen er spec'a opp til 500MHz så jeg regner ikke med at denne kommer til å begrense meg. Ser heller ikke ut som jeg får problemer med FSBwall, jeg kunne fint kjøre på 6 x 500 = 3GHz, noe som tilsier at både Hk og ram henger med opp til 500MHz.

Blir spennende å se hva jeg kan få til. Jeg kan poste her når jeg har fått litt tid til å holde på, så kan du fortelle hvor langt du kommer ;)

For øyeblikket kjører jeg på 3.5GHz @ 1.3625V. Dette var bare en innstilling jeg satt og som har vist seg å fungere greit. Hvis du lurer på 1.3625V, så er det høyeste spenning Intel har spec'a E8400 for (E8400 prosessor spec).

Edit:

Fant denne trådenOCnet, den er god lesing før man begynner :thumbup:

Endret av Pedro80
Lenke til kommentar

Det vil sikkert gå bra, men du vil aldri få noen garantier.

Hovedkortet ditt(Asus P5N-E SLI) støtter fortsatt ikke E8400, så det vil mest sannsynlig bli problematisk å få prosessor til å operere på stock hastighet. Vanskelig å si hvor bra klokking blir med ny bios.

Resultater vil variere fra chip til chip, noen vil trenge ganske mye spenning=varme for å nå 4GHz.

Lenke til kommentar
Hovedkortet ditt(Asus P5N-E SLI) støtter fortsatt ikke E8400, så det vil mest sannsynlig bli problematisk å få prosessor til å operere på stock hastighet. Vanskelig å si hvor bra klokking blir med ny bios.

Oi, dette var jeg ikke klar over. Nå er det slik at jeg ikke har bestillt oppsettet enda, siden E8400 ikke kommer til komplett før den 29.02.

Er det noen gode hovedkortanbefalinger som vil være kompatibelt med den nye E8400 der ute blandt dere? Har ikke tenkte å kjøre SLI oppsett på grafikksiden, så dette er ikke en nødvendighet.

Endret av Hansssa
Lenke til kommentar

Om jeg ikke tar feil ble Zalman 9700 "Best i test" her på HW. Dette er såklart en gammel test, men mange "tror" fortsatt på at den er blant de beste.

Skal rapportere dette innlegget å spørre om ikke HW kunne fått laget en ny test, noe de absolutt burde.

Lenke til kommentar
Skal rapportere dette innlegget å spørre om ikke HW kunne fått laget en ny test, noe de absolutt burde.
Hvorfor gjorde du det? Hva har brukermoderatorene med dette å gjøre? Send en e-post til HW.no-redaksjonen hvis du vil komme med forslag til dem.
Lenke til kommentar

Mange E cpu'er sliter med prime, occt og orthos.

Min klarer 4ghz på ca 1.32v, da går 3dmark06 i loop i flere døgn uten problemer.

Så test med et spill, benchmark o.l, men stresstest-programmer er ofte villedende i slike tilfeller. Crysis sin benchmark med benchmark tool(finnes på google) er å anbefale.

Det varierer hva CPU'en din klarer, det varierer VELDIG fra cpu til cpu.

Gjennomsnittet klarer vel 3.9ghz på luft, og 4.1 på vann.. Just a guess, men det passer ofte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...