Kvalheimaren Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Hei. Eg har IT1 på skulen og lure på noko. Eg skal koble opp eit skjema med ein database(access). Det vil seie at når eg trykke på send, skal det bli send til databasen. Eg bruka Dreamweaver CS3 til å lage skjemaet som er ein del av ei internett side. her er den delen av oppgåve som handlar om å koble opp mot ein database: Sende skjemaresultater til en Access-base 1 Du må først installere ASP.NET (.NET Framework)på serveren din (eventuelt bruke en ferdig server som støtter denne teknologien). Du finner informasjonen du trenger for å gjøre dette på nettstedet http://www. microsoft.com 2 Sørg for at websiden kontakt2.htm er den aktive websiden og at Vertigo er det aktive webområdet 3 Klikk på Choose a document type i application panelet 4 I dialogboksen velger du ASP.NET C# og avslutter med OK 5 Dreamweaver lukker nå kontakt2.htm, lager en kopi av fila med .aspx endelse og åpner denne. Velg File - Save for å få den inn i filsystemet som kontakt2.aspx 6 Gå til Access og opprett en database ved navn vertigo.mdb. Du kan lagre denne fila i samme mappen som kontakt2.aspx 7 Lag deretter følgende tabell i denne databasen enten ved å kjøre sqlsetningen eller ved å benytte det grafiske grensesnittet: CREATE TABLE `Kontakt` ( `id` COUNTER NOT NULL PRIMARY KEY, `navn` VARCHAR( 100 ) NOT NULL , `adresse` VARCHAR( 255 ) NOT NULL , `postnummer` CHAR( 4 ) NOT NULL , `poststed` VARCHAR( 50 ) NOT NULL , `epost` VARCHAR( 50 ) NOT NULL , `telefon` VARCHAR( 15 ) NOT NULL , `kontakt` VARCHAR( 15 ) NOT NULL , `aktuellereisemal` VARCHAR( 50 ) NOT NULL , `nyhetsbrev` VARCHAR( 5 ) NOT NULL ); 8 Lag en kobling fra Dreamweaver til databasen ved å velge knappen under Databases i Application-panelet. Velg her OLE DB Connection 9 I dialogboksen som kommer til fram, klikker du på knappen Templates... I den neste dialogboksen, velger du Microsoft Access 2000 (Microsoft Jet 4.0 Provider). Deretter lukker du dialogboksen Connection String Template ved å klikke OK 10 Når du kommer tilbake til dialogboksen OLE DB Connection fyller du ut Vertigo som Connection name. Deretter endrer du Connection string til å ha C:\Inetpub\wwwroot\vertigo\vertigo.mdb som Data Source (denne må du endre seinere, om du skal ha webområdet ut på nettet, til å reflektere filstrukturen på serveren), Admin som User ID og ingenting som Passord 11 Velg deretter fanen Server Behaviours i Application-panelet og trykk på knappen . Velg Insert Record på menyen som kommer til syne 12 I dialogboksen som følger, setter du alle verdiene tilsvarende neste bilde (lengden på dialogboksen er noe manipulert for å kunne vise alle feltene). Vær nøye med at alle Columns stemmer (altså er identiske). Du kan endre en kolonne ved å merke den og deretter justere verdiene i nedtrekkslistene 13 Du har nå lagt på en Server behaviour på skjemaet. Dette ser du ved at skjemaet får et lite grønt ikon til helt nederst i sidevisningen Design 14 Velg File - Save for å lagre de siste endringene 15 Før du kan testkjøre websiden må du også legge over noen spesielle Dreamweaver-filer for ASP.NET til webserveren. Dette er en engangsoperasjon for hvert webområde. Velg Site - Advanced - Deploy Supporting Files... 16 Velg Deploy i dialogen, og svar OK når Dreamweaver forteller at filene er overført 17 Velg File - Preview in Browser - IExplore og registrer noen poster i skjemaet. Sjekk også at de ble registrert i databasen 18 Gå til malen sidemal.dwt, og bytt linken på knappen Kontakt oss fra kontakt. htm til kontakt2.htm ved å markere knappen og endre egenskapen for Link i Properties-panelet Takker for alle svar eg kan få Lenke til kommentar
zyx Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Hei. Eg har IT1 på skulen og lure på noko. Eg skal koble opp eit skjema med ein database(access). Det vil seie at når eg trykke på send, skal det bli send til databasen.Eg bruka Dreamweaver CS3 til å lage skjemaet som er ein del av ei internett side. her er den delen av oppgåve som handlar om å koble opp mot ein database: Sende skjemaresultater til en Access-base 1 Du må først installere ASP.NET (.NET Framework)på serveren din (eventuelt bruke en ferdig server som støtter denne teknologien). Du finner informasjonen du trenger for å gjøre dette på nettstedet http://www. microsoft.com 2 Sørg for at websiden kontakt2.htm er den aktive websiden og at Vertigo er det aktive webområdet 3 Klikk på Choose a document type i application panelet 4 I dialogboksen velger du ASP.NET C# og avslutter med OK 5 Dreamweaver lukker nå kontakt2.htm, lager en kopi av fila med .aspx endelse og åpner denne. Velg File - Save for å få den inn i filsystemet som kontakt2.aspx 6 Gå til Access og opprett en database ved navn vertigo.mdb. Du kan lagre denne fila i samme mappen som kontakt2.aspx 7 Lag deretter følgende tabell i denne databasen enten ved å kjøre sqlsetningen eller ved å benytte det grafiske grensesnittet: CREATE TABLE `Kontakt` ( `id` COUNTER NOT NULL PRIMARY KEY, `navn` VARCHAR( 100 ) NOT NULL , `adresse` VARCHAR( 255 ) NOT NULL , `postnummer` CHAR( 4 ) NOT NULL , `poststed` VARCHAR( 50 ) NOT NULL , `epost` VARCHAR( 50 ) NOT NULL , `telefon` VARCHAR( 15 ) NOT NULL , `kontakt` VARCHAR( 15 ) NOT NULL , `aktuellereisemal` VARCHAR( 50 ) NOT NULL , `nyhetsbrev` VARCHAR( 5 ) NOT NULL ); 8 Lag en kobling fra Dreamweaver til databasen ved å velge knappen under Databases i Application-panelet. Velg her OLE DB Connection 9 I dialogboksen som kommer til fram, klikker du på knappen Templates... I den neste dialogboksen, velger du Microsoft Access 2000 (Microsoft Jet 4.0 Provider). Deretter lukker du dialogboksen Connection String Template ved å klikke OK 10 Når du kommer tilbake til dialogboksen OLE DB Connection fyller du ut Vertigo som Connection name. Deretter endrer du Connection string til å ha C:\Inetpub\wwwroot\vertigo\vertigo.mdb som Data Source (denne må du endre seinere, om du skal ha webområdet ut på nettet, til å reflektere filstrukturen på serveren), Admin som User ID og ingenting som Passord 11 Velg deretter fanen Server Behaviours i Application-panelet og trykk på knappen . Velg Insert Record på menyen som kommer til syne 12 I dialogboksen som følger, setter du alle verdiene tilsvarende neste bilde (lengden på dialogboksen er noe manipulert for å kunne vise alle feltene). Vær nøye med at alle Columns stemmer (altså er identiske). Du kan endre en kolonne ved å merke den og deretter justere verdiene i nedtrekkslistene 13 Du har nå lagt på en Server behaviour på skjemaet. Dette ser du ved at skjemaet får et lite grønt ikon til helt nederst i sidevisningen Design 14 Velg File - Save for å lagre de siste endringene 15 Før du kan testkjøre websiden må du også legge over noen spesielle Dreamweaver-filer for ASP.NET til webserveren. Dette er en engangsoperasjon for hvert webområde. Velg Site - Advanced - Deploy Supporting Files... 16 Velg Deploy i dialogen, og svar OK når Dreamweaver forteller at filene er overført 17 Velg File - Preview in Browser - IExplore og registrer noen poster i skjemaet. Sjekk også at de ble registrert i databasen 18 Gå til malen sidemal.dwt, og bytt linken på knappen Kontakt oss fra kontakt. htm til kontakt2.htm ved å markere knappen og endre egenskapen for Link i Properties-panelet Takker for alle svar eg kan få Hva konkret er det du egentlig spør om? Om noen her kan gjøre hele oppgaven for deg? Synes inlegget ditt er noe diffust; du sier hva du ønsker å gjøre men ikke hva du trenger hjelp til... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå