londo_mollari Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 (endret) Hei. Jeg ser etter en LCD tv som jeg tenker å bruke sammen med PC-en. Ikke som arbeidskjerm, men til å spille og se tv serier på, og se en del DVD-er som jeg har. Er også en fordel om jeg kan bruke den til HD visning når Blu-ray blir mer aktuelt. Jeg har ganske lenge tenkt at jeg trenger Full HD, men har blitt mer usikker etter å ha sett på en del tråder her i forumet. Er det noen som har formening om dette? Jeg skjønner at dette ikke har betydning for film og tv titting for min del, men er usikker når det gjelder spillingen. Størrelsen jeg har tenkt er 37, 40 eller 42 tommer. (Jeg sitter på maks 3 meters avstand) En ting jeg er spesielt usikker på er dette med HDCP, som jeg ikke helt skjønner hva er. Men jeg vet at skjermkortet mitt støtter det (XFX GeForce 7950 Platinum 512MB). En annen ting er tilkoblingen. Skjermkortet har to DVI utganger... Merk at jeg ikke er ute etter å få anbefalt en spesiell modell (selv om det hadde vært fint), men mer tips til hva jeg bør velge av HD ready kontra Full HD, hvilken størrelse som er fornuftig mtp sitteavstand osv... ser at dette ble litt langt, så er vel ingen som gidder å lese det :-) uansett setter jeg pris på alle innspill Størrelse: 37, 40 eller 42 Prisklasse: max 12.000, men helst ikke mer enn 10.000 Hva slags spesifikasjoner mener du tven bør ha? LCD, ellers kommer det an på hva folk anbefaler Hva slags kildesignal har du? Kun PC med XFX GeForce 7950 med to DVI utganger Hva annet enn tv skal du bruke den til? DVD, men gjennom PC-en. Skal du koble til pc? Filmer fra PC, DVD, spilling. Endret 14. februar 2008 av londo_mollari Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Om du skal kun bruke pc, og sitter 3 meter unna vil jeg IKKE kjøpt FullHD. Dette blir veldig veldig veldig smått på skjermen din, liten tekst osv. Kjøp HD-ready, og du får nok en knalltv i den prisklassen der . Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Og med det bruksområdet vil plasma være minst like bra som LCD. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Ikke nødvendigvis, plasmaer har 1024x768 i oppløsning, så det vil fungere til film da man vil kunne force ratio osv, men vanlig nettsufring, bilder, prat osv vil bli feil. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Det er riktig, men det er ikke det trådstarter har skrevet om når det gjelder bruksområde. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Spilling burde også ha riktig ratio i oppløsningen, 1366x768-panel bør være med der. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Jeg har testet med PC-spill, XBOX 360 og PS 3 på 37" plasma (1024x768) og 37" LCD (1366x768) og jeg kan ikke se at oppløsningen har betydning for opplevd bildekvalitet. Andre kan sikkert ha andre erfaringer. Lenke til kommentar
londo_mollari Skrevet 14. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2008 (endret) Knall med mange svar :!: takker! Ser nok ut som LCD passer best for meg etter det jeg har lest. En annen ting som taler mot full HD som jeg kom på nå, er at jeg neppe vil klare å kjøre spillene skikkelig på 1080p uansett (uten å skaffe nytt skjermkort ihvertfall). EDIT: Nå kom jeg på et nytt spørsmål... Alastor, du sier at ting blir veldig smått dersom jeg går for Full HD, men er det ikke mulig å stille inn oppløsningen for TV-en på samme måte som man gjør for en vanlig dataskjerm? (I egenskaper for skjerm i kontrollpanel i windows altså...) Endret 14. februar 2008 av londo_mollari Lenke til kommentar
ak50224 Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 (endret) Endel plasmaer har 1366*786 panel etterhvert. Det står i spesifikasjonene. Det er mulig å stille på oppløsningen, men hvis du vil få best mulig bilde bør du bruke den oppløsningen TVen har, fra PCen. Da vil ikke en pixel fra PCen, bli lagt over flere faktiske pixler på TVen. Søk her: http://hjemmekino.no/database/tv.aspx og kryss av for 1:1 pixelmapping på ønsket inngang. Så blir bildet så godt som det kan. Endret 14. februar 2008 av ak50224 Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 EDIT: Nå kom jeg på et nytt spørsmål... Alastor, du sier at ting blir veldig smått dersom jeg går for Full HD, men er det ikke mulig å stille inn oppløsningen for TV-en på samme måte som man gjør for en vanlig dataskjerm? (I egenskaper for skjerm i kontrollpanel i windows altså...) Det kan du men hva er vitsen med full HD hvis du skal nedskalere til noe som ikke er full HD...? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Knall med mange svar :!: takker! Ser nok ut som LCD passer best for meg etter det jeg har lest. En annen ting som taler mot full HD som jeg kom på nå, er at jeg neppe vil klare å kjøre spillene skikkelig på 1080p uansett (uten å skaffe nytt skjermkort ihvertfall). EDIT: Nå kom jeg på et nytt spørsmål... Alastor, du sier at ting blir veldig smått dersom jeg går for Full HD, men er det ikke mulig å stille inn oppløsningen for TV-en på samme måte som man gjør for en vanlig dataskjerm? (I egenskaper for skjerm i kontrollpanel i windows altså...) Jo, men det som er tingen med flatskjermer er at ALT som ikke er i nøyaktig samme oppløsning som skjermens panel vil bli uskarpt. Prøv feks å skru ned oppløsningen 1 hakk på din pcskjerm nå, og se forskjellen i skarphet . Lenke til kommentar
londo_mollari Skrevet 14. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2008 tenkte at da har man en tv som er klar til å vise Blu-ray fullt ut, selv om det ikke er aktuelt akkurat i dag. jeg fant denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=337849 på komplett... Sikkert overkill med Full HD på en 37 tommer, men prisen var pen, og etter hva jeg har hørt er toshiba veldig bra Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Som du vil se av mange andre tråder her: det er mange egenskaper som er mye viktigere enn oppløsning. Tester viser at selv eksperter ikke ser forskjell på HD-klar og full HD. Det hjelper lite om TV-en klarer å vise Blu-ray "fullt ut" om du ikke klarer å se forskjellen. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Og den tven der har etter min mening ikke særlig god bildekvalitet heller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå