Gå til innhold

DÆÆÆ! rammen funker ikke!

kakemonster1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du sjekka at ram'en passer? Vet enkelte typer ikke er kompatible med BX-chipset.

Hvis hovedkortet er forferdelig gammelt er det kanskje en mulighet for at så store brikker ikke er støtta. Sjekk manualen.

Og brikka er satt riktig vei selvfølgelig? ;-)

Men det er også mulig at brikka rett og slett er i stykker.

Lenke til kommentar

Sjekk PC100/133 ram på Komplett.no. De aller fleste er merket "passer ikke til BX".

Hvis du har en tre år gammel maskin med Pentium II/III maskin er det sannsynlig at du har hovedkort med BX - brikkesett. Se posten lenger oppe i tråden, hvis du har en brikke som ikke støtter dette, kan denne kombinasjonen være årsak.

Lenke til kommentar
Har kjøpt en 256mb ram pc100 sdram, og når jeg setter den i pcen reagerer ikke maskina

Er dette en single-sided minnemodul? Dvs er det kun minnebrikker på den ene siden? I tilfelle er det svært trolig at hovedkortet ikke takler denne modulen, om hovedkortet er basert på i440BX-brikkesettet.

Lenke til kommentar
Har kjøpt en 256mb ram pc100 sdram, og når jeg setter den i pcen reagerer ikke maskina

Er dette en single-sided minnemodul? Dvs er det kun minnebrikker på den ene siden? I tilfelle er det svært trolig at hovedkortet ikke takler denne modulen, om hovedkortet er basert på i440BX-brikkesettet.

Pussig har selv både singel og dobbel på et Bx 440 som virker helt fint,denne maskinen ble levert med singel 128Mb sd ram.

Lenke til kommentar

Pussig har selv både singel og dobbel på et Bx 440 som virker helt fint,denne maskinen ble levert med singel 128Mb sd ram.

Er dette en single-sided 256 MB modul?

Visse BX-kort kan nok takle denne typen minnmoduler, men de fleste BX-baserte kort vil trolig ha problemer med moduler med "high-density" minnebrikker (kapasitet over 128 Mbit eller 16 MB per minnebrikke).

Lenke til kommentar
ok, jeg er ikke så inn på dette så hvis vi konkluderer alt dere har hjelpet meg med i denne tråden, hvilken type ram skal jeg kjøpe?

Det aller sikreste er å kjøpe en minnemodul med minnebrikker (IC-er) som ikke har større kapasitet enn 128 Mbit/16 MB pr brikke. Det vil si at modulen må ha 16 brikker (IC-er) for totalt 256 MB minne (16 x 16). Slike moduler er nok ikke dagligdagse hos webshopene, men det går jo an å høre litt omkring :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...