Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Lånekassen...hva kan jeg gjøre?

cppdude

Anbefalte innlegg

vell, here's the case:

Jeg gikk halvårig realfagskurs, som ble mitt fjerde år, og siste år hvor jeg har rett på stipend(ble jeg fortalt av rådgiver).

Dette realfagskurset tok jeg i et annet fylke enn hvor jeg bor, og adressen min ble satt opp der.

Jeg besto ikke den ene eksamen der, men skal ta den opp nå i Mai...jeg har betalt semesteravgift på 440 Kr, for å kunne ta opp den eksamen jeg ikke klarte...så min status står nå som "Aktiv Student".

Jeg ble fortalt så at, ettersom at jeg strøk på den ene eksamen, ville hele stipendet/lånet middlertidig gjort om til fult lån. altså rundt kr 50000, og deler ville bli trekt bort når jeg har klart den siste prøven(hvorfor i alle dager gir de meg et lån, når jeg er borteboer og har krav på full stipend?)

fra sommer 2007 og fram til jan. 2008 gjennomførte jeg førstegangstjenesten, så Lånekassen regnet vell med at jeg var ferdig med utdanningen, og ga beskjed om at nedbetalingen min starter i 2008 (fant jeg ut i desember 2007).

Nå bor jeg i Finnmark, er arbeidsledig...har krav på halvt år med dagpenger iht. militærtjeneste, men har ennå ikke fått et øre ettersom skatteetaten har vært utrolig trege med å sende skattekort :-/

Har altså ikke et rødt øre, og i morgen er første betalingen, som havner på rundt 3500 kr, noe jeg aldri greier å hoste opp sånn helt uten vidre, ialfall ikke før dagpengene kommer (mist 2-3 uker)

og siste del blir, jeg er ennå ikke ferdig med utdanningen, søker meg inn på skole til høst og begynner da...er det noen mulighet for at jeg kan få utsatt betalingen litt? prøver å komme meg inn på Min side, men kommer meg ikke inn(feil pin).

var mye skriving, men noen som har forslag til hva jeg kan gjøre? skal ringe lånekassen ASAP i morgen.

men kort oppsumering for de som ikke gidder å lese alt:

-stipend er blitt omgjort til lån pga. stryk på eksamen

-er nå "aktiv student" ettersom at jeg skal ta opp eksamen

-er arebeidsledig/arbeidsøker

-null nix nada penger

-bor i Finnmark, som har vært min offisielle adresse siden Mai/Juni 2007 (eneste når jeg gikk på skole i halvt år hadde jeg adresse i trøndelag)

-har gått førstegangstjeneste siden Juli 2007 til Jan 2008

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

fikk ordna me lånekassa i dag, gikk bra.

men når jeg fikk pengene i skolestart, sto de allerede som "lån", noe jeg fant merkelig.

kan være at lånekassen har trodd jeg bodde jemme og gikk på skole, og har heller gitt meg lån istedet for stippend, for la nettop merke til at på lånekassen så har min adresse stått under der jeg bor nå, i hjemplassen min...og ikke i Trondheim hvor jeg gikk skole.

hmm....

Lenke til kommentar

stemmer at det i VGS skal stå oppført som stipend, om man har krav på stipend(som meg).

i de 3 første VGS årene stod det oppførst som "stipend", men pluttselig på fjerde året står det som "lån" fra starten av?

regna egentlig med at det kanskje var noe nytt de hadde begynt med...men begynner å lure mer og mer om de har trodd jeg var hjemmeboende, ettersom at lånekassen har min adresse oppført i hjembyen. og ikke der jeg gikk skole...hmm

men er fult klar over at stipend blir omgjort til lån på vgs om man stryker, men skal jo være "stipend" i utgangspunktet fra starten av. og ikke lån, så langt man har krav på det :[

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...