Gå til innhold

Hjelp! Ny Laptop - er dette ett ålreit kjøp?

recyc

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fin den, men (siden jeg er Dell nerd) så kanskje du budre ta en titt på denne? Dell XPS M1331

Råbra pc, før kosta den 13000 kr oO

Så han paster en link til en 17" og du svarer med en 13", det er jo litt spesielt.

Men for å komme til poenget her, så får du jo en del datamaskin for lav pris her, men den har sine negative sider som stort sett det meste annet.

Positive sider:

Velkjent merke

Lett å finne drivere

Greit med features og tilkoblinger

Negative sider:

Den har veldig lav oppløsning synes jeg for en 17".

Det er en HP pavillion, som kanskje ikke alltid har vært helt vellykket

17" er TUNGT å dra med seg til daglig bruk

Lenke til kommentar
Fin den, men (siden jeg er Dell nerd) så kanskje du budre ta en titt på denne? Dell XPS M1331

Råbra pc, før kosta den 13000 kr oO

Så han paster en link til en 17" og du svarer med en 13", det er jo litt spesielt.

Negative sider:

Den har veldig lav oppløsning synes jeg for en 17".

Det er en HP pavillion, som kanskje ikke alltid har vært helt vellykket

17" er TUNGT å dra med seg til daglig bruk

Se på de negative sidene du posta, akkurat det jeg tenkte på.. Dessuten gir linken jeg gav en pekepinn på en pc til nesten samme pris, som har svært få problemer. 13,3'' er faktisk stort nok, synes jeg. Dessuten gir UltraSharp skjermen deg "det perfektet bildet" på pc skjermen.

btw er Dell kjent for god kundestøtte og annen support. VIl du ha XP på din maskin, finner maskinen automatisk XP driverne. Det er unikt, per idag..

Lenke til kommentar

Hei takk for svar. Jeg har ikke stort behov for portabilitet, mer egentlig en stor skjerm akkurat nå, så størrelsen er grei. :w00t:

Når dere sier det er svakere skjerm (oppløsning)++ . Hvilke utslag gir det?

Jeg er en bruker som ser litt film, ordner med bilder, spiller flight simulator.

Takk for svar.

Forr. Dell maskinene ser bra ut! Hmm

Lenke til kommentar

Jo større skjermen er, jo mer må bildet bli "strukket" ut for å fylle skjermen. Jeg tror du vil vinne endel på en liten, kraftig maskin (som f. eks. Dell maskinen). En dag blir du, som alle andre, lei av å gå rundt å drasse på en svær greie.. ;P

Når alt kommer til alt, føles ikke 13,3'' skjermen så liten ut. Jeg har prøvd den, sett på film på den. Da satt jeg på avstand og hadde en kino opolevelse :thumbup: Hehe.. Skal du kjøpe Dell maskiner, til ditt formål, er XPS maskinene det perfekte valget. De finnes også i 15'', og muligens 17'' også. Alle med UltraSharp skjerm. Hvis du bestemmer deg for en XPS maskin så bør du kjøpe dem nå som de er på tilbud, det er jo nesten halv pris avslag!!! Men, klikk på "Tilpass" før du bestiller, og skjekk ut at PC-en har de egenskapende du ønsker. mangler den noe, grafikkort, RAM, HDD, ett eller annet, er det bare å legge til mer og bedre - til slik det passer deg best. Du kan altså selv bestemme nøyaktig hvordan PC-en din skal være.

Driver jeg reklame?? Vel, helt uavhengig reklame i alle fall, jeg kaller det en slags produktanmeldelse ;D

Lenke til kommentar

På Dell PC-en?

Altså, jeg har spilt Flight Simulator 2002 på den, og det er ikke noe problem i det hele tatt. Grafikken er på topp og det ser ikke ut til at minnet i grafikkortet har noen problemer med at det blir for lite av det etc. Husk at Vista cacher minnet på en annen måte enn XP, noe som gjør at det blir utnyttet bedre.

Det er forresten derfor Vista bruker 30% av minnet (når totalminne er 2048 GB) når PC-en står i "stand-by", altså i skrivebordet uten noen åpne programmer. Dette er imidlertid meningen, og det gjør, på en merkelig måte, at minnet ikke blir brukt "opp" så fort.

Edit: Ta en titt på denne tråden ang Dell PC-en.

Lenke til kommentar

Angående skjermstørrelse så har begge disse skjermene nøyaktig like store skjermer når det kommer til oppløsning..

Dvs på 13" så blir ikonene mindre enn på 17", men totalt sett så er det plass til like mye på begge skjermene.

Skulle jeg hatt en 17" så ville jeg gått for en skjerm med bedre oppløsning (se etter skjerm med oppløsningen WSXGA+ 1680x1050) isteden for den som du har valgt med WXGA 1280x800 oppløsning. Det er viktigere å se på dette en kun hvor mange tommer skjermen er på..

Hvis du har problem med synet, så er det klart at en 17" med WXGA oppløsning er en god skjerm, hvis ikke så vil dette mest sannsynlig bli for "stort". Kan delvis sammenlignes med å sette en 19" vanlig skjerm med oppløsningen 1024x768.. isteden for normalen som er 1280x1024.

Lenke til kommentar

Hei igjen. Takk for svar!

Har sett litt rundt på 17" med forskjellige priser. Den HP maskinen jeg viste til har 1440x900 oppløsning. Det virker som om det er en standard flere bruker - selv 10-11000 kroners 17" maskiner f.eks. denne:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=346178

har jo også 1440x900 oppløsning.

Sett bedre oppløsning - men det dobbelte i pris! Det med 17" er kanskje ikke nødvendig men frister med stor skjerm.

I det landet denne maskinen skal ferdes bør den helst holdes innendørs så størrelsen er ok.

13" Kino opplevelse virker svært positivt.

:!:

Lenke til kommentar

Har sett litt rundt på 17" med forskjellige priser. Den HP maskinen jeg viste til har 1440x900 oppløsning. Det virker som om det er en standard flere bruker - selv 10-11000 kroners 17" maskiner f.eks. denne:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=346178

har jo også 1440x900 oppløsning.

Sett bedre oppløsning - men det dobbelte i pris! Det med 17" er kanskje ikke nødvendig men frister med stor skjerm.

I det landet denne maskinen skal ferdes bør den helst holdes innendørs så størrelsen er ok.

13" Kino opplevelse virker svært positivt.

:!:

Hvis du ønsker høy oppløsning på 17" kan Acer 7720 være en grei investering. Finnes med Blue Ray eller HD DVD

Lenke til kommentar

...

Hei,

Jeg leste kun infoen om den maskinen som stod på fremsiden ikke under mer spesifisert. Der står det at det er en WXGA skjerm.

Hvis du går til Wiki WXGA så står det at "WXGA is generally understood to refer to a resolution of 1366×768, with an aspect ratio of 16:9."

Og litt lenger nede på siden: "1440×900 resolution displays have also been found labeled as WXGA; however, the correct label is actually WSXGA or WXGA+."

Det var infoen om WXGA på forsiden som forvirret meg.

WSXGA er nok (dessverre) mer eller mindre standard oppløsning på 17" skjermer, ihvertfall på de billigste maskinen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...