Gå til innhold

UPnP, uTorrent og hastighet generellt

HulkHaugen

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt med å få full fart på nedlastingene mine. Nå har jeg nettopp formatert, opnet porten i ruteren, så det er greit (Tompson router som er skikkelig komplisert sammenlignet med det jeg har vært borti før)

Jeg tok også å deaktiverte upnp på routeren og i utorrent. husker jeg leste en sak om det en gang, enten det gikk på sikkerhet eller hastighet, men ikke mere enn det... Hva er fordeler og ulemper med upnp?

Om dere har noen andre tips for å speede opp nedlastingene, så er de hjertelig velkommen. Har forresten hørt om et program (husker ikke hva det heter i farta) men tror det er et slaks ip-filder som filtrer bort dårlige/falske seeds eller noe sånt...

Endret av HulkHaugen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel i realiteten ikke noen stor fare å bruke upnp. er enklere også hvis ip'n forandres og du bruker flere fildelingsprogrammer.

Husk å sett opplastningshastigheten til rundt 80% av maks. Bruk "speed guide" til å finne de riktige innstillingene. Får du ikke noen feilmeldinger av uTorrent er vel resten opp til selve torrenten (seeders/leechers).

Lenke til kommentar

uPnP er en funksjon i ruteren som skal åpne porter automatisk når et program på PC-en krever tilgang inn/ut på en port. Om dette fungerer perfekt er en annen sak. Jeg foretrekker manuell portforwarding.

Om du har et bredbåndsmodem med ruter (de fleste ADSL-modem har dette)

i tilleg til ruteren du har PC-en tilkoblet til, har du to rutere å ta hensyn til når du skal åpne porter. uPnP fungerer kun mot den nermeste ruteren ut ifra det lille jeg har forstått. I slike tilfeller er det lurt å bruke en trådløs switsh i stedet for ruter.

Det ligger en grei guide om temaet her i forumet forresten.

EDIT: Fordeler med uPnP: du slipper å åpne porter i ruter da dette gjøres automatisk.

Ulemper: Ikke alle rutere støtter dette godt nok og i noen tilfeller kan torrentprogrammet krasje eller få andre feil.

Om du har åpnet porter manuelt kan du moa trygt la uPnP være avslått.

Endret av Mekotekniker'n
Lenke til kommentar
uPnP er en funksjon i ruteren som skal åpne porter automatisk når et program på PC-en krever tilgang inn/ut på en port. Om dette fungerer perfekt er en annen sak. Jeg foretrekker manuell portforwarding.

Om du har et bredbåndsmodem med ruter (de fleste ADSL-modem har dette)

i tilleg til ruteren du har PC-en tilkoblet til, har du to rutere å ta hensyn til når du skal åpne porter. uPnP fungerer kun mot den nermeste ruteren ut ifra det lille jeg har forstått. I slike tilfeller er det lurt å bruke en trådløs switsh i stedet for ruter.

Det ligger en grei guide om temaet her i forumet forresten.

EDIT: Fordeler med uPnP: du slipper å åpne porter i ruter da dette gjøres automatisk.

Ulemper: Ikke alle rutere støtter dette godt nok og i noen tilfeller kan torrentprogrammet krasje eller få andre feil.

Om du har åpnet porter manuelt kan du moa trygt la uPnP være avslått.

neida, har kombinert modem/router, så det er ikke noe å tenke på. Jeg har manuell portforward. Trenger jeg da ikke upnp, er det sånt å forstå?

Lenke til kommentar
neida, har kombinert modem/router, så det er ikke noe å tenke på. Jeg har manuell portforward. Trenger jeg da ikke upnp, er det sånt å forstå?

Korrekt. Det blir som smør på flesk....

OK. Mange har nemlig ikke fått med seg dette at det er en ruter i "modemet" og dermed kjøper de en trådløsruter i tillegg og er "litt for godt kamuflert" bak to rutersoftwarer med brannmur/nat...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...