Gå til innhold

Cerwin Vega

Anbefalte innlegg

Og så var dagen over. mFaFa var blitt nye yndlingen til the_ruthless. Og man var ganske så enig om at B&W og Dali er fine greier. Men man må også legge til at HiFi-folk er syke og gale og noen ganger bør man høre på hva de har å si og ikke avblåse det som sludder.

Man er stort sett også enig om at CV bare duger til bass og rammel og rot og hiphop og høytspilling og party.

Og skal man kjøpe seg nytt anlegg, hører man på aktuelle setup's før man kjøper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mFaFa: Jeg har ikke ment folk er idioter, la nå det være klinkene klart. Men du skjønner tankegangen min veldig godt siden den traff deg midt på spikerhodet..

Jeg vil påstå, med min erfaring og utdannelse av bakgrunn innen elektro at mange av disse "gude triksene" bare er rent sludder. Hadde personene dette gjelder f.eks stått ovenfor en test av høytalerkabel innsmurt i pannekakefett og en annen høytalerkabel fra biltema.. vel jeg tviler sterkt på at de kunne skilt ut kablene 100%..

Det er nesten håpløst å diskutere med hi-fi entusiaster. Nesten som ateister vs superkristne :D

Lenke til kommentar

Skal du først legge ut så mye penger så ta å hør på B&W 603 S3. Gode høytalere med bra egenskaper, og litt trøkk om du skrur opp. Dessuten passer de veldig godt inn som front høytalere i et eventuelt surround anlegg.

Men som alle andre sier og. Det viktigste er å høre høytalerene selv og gjøre seg opp en mening. Hifiklubben er veldig behjelpelige med slikt.

Edit: Skrivefeil

Lenke til kommentar

Å kjøpe ett hifi blad og lese litt tester er jo ikke så veldig dumt.. Men ville fraråde deg å kjøpe CV hvis du skal ha pen lyd.. jeg har 2 anlegg hjemme.. ett AudioPro som står i hjemmekinoen og ett CV anlegg som jeg drar frem hver gang jeg skal ha fest eller rivd noe ned fra veggen til naboen..

Lenke til kommentar

Cerwin Vega: 'cause nobody screams out for more treble!

Har selv Al-752 sammen med ei grom Denon forsterker, og det rister godt ja! Om det blir pen lyd veit jeg egentlig ikke, hører ikke på no pen musikk. Fungerer utmerket til rap og Metallica, som jeg hører på.

Finnes helt klart mer fornuftige alternativer en CV, men det er faen meg morsomt!

Lenke til kommentar

CV er meget gode på det de driver med. Dessuten er CV høyttalere ofte bedre enn sitt rukte. Har du en kraftig nok(jo tyngre, jo bedre(trafobasert)) forsteker til å drive dem, så låter de ganske bra. Dessuten, CV-høyttalere har mye bedre dynamikk enn den jevne hifi-høyttaler, og musikken blir derfor morsom å høre på.

Liker du Cerwin Vega, er det jo bare å kjøpe dem. Men de egner seg best på rock, techno og liknende.

Og til dere andre som har grodd fast i Hifi.klubben. De finnes andre merker enn Dali, Nad, Denon og B&W. ;)

Selv har jeg blant annet CV V35 hornhøyttalere, og de er morsomme...

Natta.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er rart at folk bruker så mye penger på Cerwin Vega, hører de ikke på dem? Men, men... noen ganger er det morsomt, men å leve med dem? Aldri!

Men slagordet deres er morsomt: Because nobody screams out for more treble! :lol::lol:

Lenke til kommentar

Når det gjelder høyttalere, så kjøp Patos.Har hørt Denon 3802 med Dali (en av de større modellene), og det låt ikke bra.Kjøpte meg Yamaha rxv 1300rds og Patos B 500 (og 200,100), og denne kombinasjonen danket ut Denon/Dali noe så jævlig etter mine ører.

Du kan nesten ikke få noe bede enn Patos B500 (7500kr) i denne prisklasse.God dypbass, og spiller klokkerent.

Lenke til kommentar
mFaFa: Jeg har ikke ment folk er idioter, la nå det være klinkene klart. Men du skjønner tankegangen min veldig godt siden den traff deg midt på spikerhodet..

...det er ikke rent sjelden jeg må motargumentere diverse hifi-galskap for bekjente, for å ikke bli idioterklært -som jeg kanskje er blitt uansett.. skjønner deg gjør jeg virkelig. at folk setter spørsmålstegn ved bisarre tweaks skulle bare mangle :) man skal en viss skepsis mot ting, men fordommer ødelegger bare for alle. det hele koker jo bare ned til at man syns hifi er veldig morro!! :D

Jeg vil påstå, med min erfaring og utdannelse av bakgrunn innen elektro at mange av disse "gude triksene" bare er rent sludder. Hadde personene dette gjelder f.eks stått ovenfor en test av høytalerkabel innsmurt i pannekakefett og en annen høytalerkabel fra biltema.. vel jeg tviler sterkt på at de kunne skilt ut kablene 100%..

Hadde vært spennende å visst hvilke tweaks du sikter til! :) Jeg har selv prøvd noen "tvilsomme" tweaks, og konstanterer at, jo de FUNGERER! Om jeg er blitt et offer for psykoakustikk / placebo får dere bestemme. Men gud forby om dere hopper til konklusjoner uten videre. Om forskjellene er så signifikante at kablene kan adskilles i en blindtest, som forøvrig aldri blir rettferdig, er meg uvisst. Men lytting er noe som må læres. En må vite HVA i lyden man skal lytte etter for å skille. Så JEG kunne nok like gjerne tatt feil mellom kablene...

Når sant skal sies fungerer riktignok "Biltemakabelen" (EKKJ 4x2,5mm2 grøftekabel) riktig godt som høytalerkabel, og 3-lederen av samme kabel sinnsykt godt som nettkabel! Det koster ikke mye å prøve heller. Jeg anbefaler deg å teste selv. Undertegnede bruker PFSP 4x4mm2 til hver pol (dvs. 16mm2 x2) grøftekabler. Er fornøyd med prestasjonen i mitt stereo-anlegg til 30k (hvis man vil ha naturlig lyd). Med en gang var jeg misfornøyd med kablene, men etter 200t åpnet de seg opp... Til sammenlikning spiller mangetrådet kabel mer dunkete og har mer fremhevet diskant.

Det er nesten håpløst å diskutere med hi-fi entusiaster. Nesten som ateister vs superkristne :D

Mvh mFaFa, hifi-misjonær @ hw.no

Lenke til kommentar

Jeg har cerwin vega ls-10 og er egentli godt fornøyd.

Når du skrur litt på volumknotten får du liksom en :o <- slik opplevelse.

De er veldi fresh (for å bruke det utrykket) i begynnelsen men de har ikke de egenskapene mer gjennomgjorte høytalere har at man ikke klarer å rive seg løs fra musikken.

Kan sitte å jobbe med pcen o.s.v med cerwin vegane på. men når jeg kobler inn prosonene blir det liksom det at jeg holder meg mer konsentrert om musikken at jeg ikke klarer å følge helt med på det jeg driver med (prøv å les en post her mens du snakker i telefonen så sjønner du hvordan).

Det beste (vis du har råd) er noen dyre små høytalere (feks b&w stativhøytalere) til vanli bruk når du vil ha lydkvalitet. og når du skal imponere venner som ikke bryr seg om lydkvalitet/plage naboer e.l kobler du inn cerwin vegane.

Lenke til kommentar

"Jeg vil påstå, med min erfaring og utdannelse av bakgrunn innen elektro at mange av disse "gude triksene" bare er rent sludder."

Ettersom du har utdannelse innen elektro så burde du vite at det er forskjeller på kabler. Å si noe annet blir dumt.

Og så til noe du ganske sikkert er uenig i; isolasjonen har mye å si på lyden. Bare prøv å fjerne isolasjonen. Du vil bli enig.

Ellers mener jeg man burde sjekke ut klipsch hvis man absolutt skal ha HT ala CV.

Lenke til kommentar

Forskjell på kabler er det ja, men forskjellen er så liten at det ikke engang er målbart i noe instrument når vi snakker om 2 omtrent like kabler.

Målet til hifi entusiaster er vel kilden som blir spilt "live" ikke sant ?

Da er det det de skal måle lyden etter.. kan vel ikke bli bedre enn live.

Som elektromann så må jeg også bare le når jeg se folk kjøper nettkabler med sølvleder og det som er.

Altså.. ting blir ikke bedre enn det svakeste leddet. Fra nettstasjonen ligger standard jordkabel eller så er det framlagt i luft, videre fordelt inn i huset gjennom pn kabel osv osv. Hvorfor man skal ha "supermann" kabel med sølvleder på den siste meteren til forsterkeren når nettstasjonen ligger 300 meter unna ? blir gråstein en gullklump fordi man har bladgull oppå steinen ? nei..

De fleste høyere frekvenser fra nettet drukner i de store kondensatorene inni forsterkeren også..

Har dere åpnet opp en god forsterker noengang ?

Der er de forskjellige trinnene separert, strømforsyning, forforsterker, utgangsdel osv.

Komponentene er standardkomponenter, loddet fast til printkort av en bly/tinn legering. Er forsterkeren god, så har konstruktøren gjort jobben sin og valgt de beste delene + beregninger. Men uansett hvor god den er, så har en forsterker sine begrensinger og vil dermed farge lyden. Dere går fra tynne kopperbaner og komponenter inni forsterkeren som er loddet fast med bly/tinn til supermann kabler med sølvkjerne og isolasjon som er insmurt i tran whatever.. dere farger jo lyden selv.

Er nok placebo effekten som gjør seg gjeldene hos enkelte. Hvis man bare hører eller ser lenge nok på noe, så får man det som man vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...