Gå til innhold

Dybdeskarphet: Forhold mellom blender og brennvidde

Anbefalte innlegg

Objektiver som 50/1,2, 85/1,4 og 200/2,8 har alle forskjellige brennvidder og minste blenderåpninger, men felles er at de har behagelig, kremaktig dybdeskarphet (er dette korrekt terminologi? (kanskje ofte blandet med bokeh?)). Jeg har et inntrykk av at dersom objektivet har lengre brennvidde, trenger det ikke ha like stor blenderåpning for å oppnå tilsvarende effekt. Jeg er klar over at effekten blir litt annerledes, blant annet at motivet blir mer distansert fra bakgrunnen, men effekten er lett til å forveksle med den fine uskarpheten lyssterke objektiver generelt gir.

Finnes det noen måte å sammenlikne denne effekten og oppgi et forhold mellom blender og brennvidde? For eksempel: Hvilken blender må et 100 mm-objektiv ha for å gi liknende effekt som et 50 mm f/1,4-objektiv?

Jeg er kanskje litt på viddene, men tekniske og eventuelt matematiske bak dette er ukjent for meg, og jeg er litt nysgjerrig.

Endret av Ostekjeks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Objektiver som 50/1,2, 85/1,4 og 200/2,8 har alle forskjellige brennvidder og minste blenderåpninger, men felles er at de har et behagelig kort fokusplan (er dette korrekt terminologi?)
Kort fokusplan er ikke helt korrekt, men man bruker begrepet depth of field (DOF) om det du tenker på. DOF ligger med en tredjedel foran og to tredjedeler bak fokusplanet.

Finnes det noen måte å sammenlikne denne effekten og oppgi et forhold mellom blender og brennvidde? For eksempel: Hvilken blender må et 100 mm-objektiv ha for å gi liknende effekt som et 50 mm f/1,4-objektiv?
Dybdeskarpheten er utelukkende bestemt av sensorstørrelse, arbeidsavstand og fysisk lysåpning, som igjen er en funksjon av brennvidde og blendertall. Det betyr at når du står med et gitt kamera på en gitt avstand, er det den fysiske lysåpningen som er avgjørende. 50mm på f/1.4 tilsvarer en fysisk åpning på 50mm/1.4 = 35.71mm, og en 100mm på f/2.8 vil dermed gi samme dybdeskarphet, men selvfølgelig et mindre utsnitt. Perspektivet vil være det samme.
Lenke til kommentar

Det er forsåvidt en korrekt observasjon at lengre brennvidder gir mer krem på mindre blendere enn kortere brennvidder. Dette må ikke blandes sammen med dybdeskarphet (man kan ikke snakke om kort fokusplan - fokusplanet er det nær uendelig tynne planet som er i perfekt fokus). Ved samme utsnitt (i fokusplanet) og blender har to ulike brennvidder praktisk talt lik dybdeskarphet.

Det er imidlertid en direkte sammenheng mellom den fysiske størrelsen på blenderåpningen og hvordan defokuseringen arter seg. Siden diameteren på blenderen er lik for 50/1.4 og 100/2.8, så vil det ha betydning for "kremen". En 100/2 vil altså ha en fysisk større blenderåpning enn 50/1.4, og derfor være mer kremete (men ved samme utsnitt ha større dybdeskarphet).

Edit: Ouch! Dette svaret sto på vent mens jeg spiste middag. K-ryeng svarte i mellomtiden. :)

Edit 2: Om man leser Wikipediaartikkelen om "depth of field", og faktisk tar seg tid til å regne seg gjennom formlene der (som jeg må innrømme å ha gjort et par ganger...) og forstå dem, så kan man lære mye. Kombinér med tutorials fra Cambridge in Colour og Luminous Landscape, og bli opplyst... ;)

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...