Gå til innhold

Ikke EU-Godkjent bil - kollisjon - andre part har skylden.


o0

Anbefalte innlegg

En kompis av meg har en råtten gammel bil. Han stod på bensinstasjonen, da en dame kjørte rett i siden på han. han vil selvfølgelig gjøre opp med å få kontanter av damen, men spørsmålet mitt er: om han hadde hatt en bil med litt høyere verdi som han da ville fikset, og skadene var såpass at damen som kjørte i han ville gått gjennom forsikringen, hadde det hatt noe å si for hans del at bilen ikke er eu-godkjent? jeg mener: den skulle jo da ikke vært på veien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis vi ser bortfra hvordan bilen uten EU-godkjenning kom seg dit den var parkert:

 

Hva er det som gjør den til fritt vilt for andre billister?

 

Selv om det er biler det er snakk om her, og biler som oftest er forsikret både i øst og vest, så burde vel dette være så enkelt som at en person har ødelgt noe en annen person eier. Hun brukte bil, så det går på forsikringen hennes, men om det var en sykkel eller en uregistret bil hun kjørte på burde vel ikke ha noe å si?

 

Om kameraten din satt i bilen med motoren i gang er man kanskje på litt tynnere is.

 

EDIT:Jeg har ingen faktakunnskap her, bare stiller spørsmål som jeg synes samsvarer med fornuftig tankegang.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
Hva om vi ser på bilen som en eiendel, ikke som bil?

 

Altså: Om en dame kjører på noe som er ditt som bare står der er det vel hun som har krav på seg til å erstatte dette? Skade på annen manns eiendom har vel aldri vært noe å snike seg unna?

 

ja er egentlig enig, men så lenge det er en bil, så er det en bil, skjønner? :D bilen skal være forsikret. det er lovpålagt så lenge det er skilter på den. den er jo forsikret, men bilen er ikke eu-godkjent, så i teorien gjelder ikke forsikringen. men det er jo hennes skyld, så det skal jo ikke ha noe å si om hans bil ikke er eu-godkjent, og hvilken forskjell ville det gjort om den var det? tviler på at hun hadde latt være å kresje i den fordet om.

Lenke til kommentar

hvis du har en bil som er avskiltet som bare står der fordi du har bestemt deg for å pusse den opp. og noen kjører inn i bilen og bulker en, vel da har de fremdeles bulket bilen din som ikke har skilter og mest sannsynlig ikke forsikring heller (kanskje tyveriforsikring?), vel hvorfor skulle du da ikke få erstatning for skadene?

Lenke til kommentar
hvis du har en bil som er avskiltet som bare står der fordi du har bestemt deg for å pusse den opp. og noen kjører inn i bilen og bulker en, vel da har de fremdeles bulket bilen din som ikke har skilter og mest sannsynlig ikke forsikring heller (kanskje tyveriforsikring?), vel hvorfor skulle du da ikke få erstatning for skadene?

Sant det, men om dette hadde skjedd på veien, alt var framleis den andre bilen sin skuld, men bilen som vart påkjørt skulle aldri vore på veien (med mindre den vart taua). Står kanskje noko om dette i avtalen med forsikringsselskapet, hadde vore artig å visst.

Lenke til kommentar
Tror nok ikke forsikringsselskapet sjekker om biler innblandet i kollisjoner er EU-godkjente.

Men er politiet blandet inn, så pleier de stort sett alltid å sjekke både biler og førere opp mot registerene (Autosys, Strasak og "på agent")

At bilen ikke er EU-godkjent kommer helt sannsynlig opp sammen med navn på eier og annen info når forsikringsselskapet taster inn reg.nummeret..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...