Coneunofax Skrevet 14. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 14. februar 2008 Dette er to bilder jeg tok i HDR ved Ulvøya. Jeg har brukt polariserings-filter for å få frem tonene i himmelen og se gjennom vannet. 4:4 bildet har blitt langt nøyere redigert enn 16:9 bildet. Der har jeg laget 4 curves layere med forskjellige gradient layer masks for å utjevne sola som var på min venstre side, og få mer fyldig himmel. Jeg har også fjernet noen overeksponert isflekker med clone stamp, men det er ikke tydlig selv i full versjonen. Sepia effekten kommer av et "5f4529"-solid farge-layer på color dodge i nedsatt fill over svart/hvitt selvfølgelig. Hva syns dere? Gi gjerne litt konstruktiv kritikk om dere syns noe bør endres Takk for deres oppmerksomhet Lenke til kommentar
tbotrqual Skrevet 14. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 14. februar 2008 Bilde 1: Dette liker jeg best. Veldig behagelige toner i sjøen og i himmelen, og men jeg synes kanskje forgrunnen blir litt for mørk, det er bare grøt der nå. Bilde 2: Dette bildet var fryktelig ubalansert, og ikke behagelig å se på det hele tatt. Bildet er relativt enkelt, men så har du den store svarte karen som går over halvparten av bildet. Den andre siden blir veldig tom da. Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 14. februar 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. februar 2008 takk for kritikken. tror jeg tar bilde nummer to og kropper litt tettere på venstresiden, uten bryggen. bilde nummer 1: jeg er litt uenig med at steinene er for mørke. det er lite detaljer der, men den går i kontrast mot resten av bildet. derfor jeg gjorde det, og så fremhever det den lille vanndammen blant steinene. men jeg utelukker ikke at jeg gjør noe med det, det kan godt hende det blir bedre uten. igjen takk Lenke til kommentar
christofferv Skrevet 14. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 14. februar 2008 Øhh.. I mine øyne ser det mer ut som Sort-hvitt bilder av Oslofjorden. Ser hverken ut som sepia tone eller HDR. Viss det skal være HDR bør det være mer detaljer i forgrunne, for sånn som det ser ut nå så ser det ut som eit litt rotete bilde i forgrunnen her. Personlig likte jeg det første best der bildet er stående og ikke liggende. Lenke til kommentar
tbotrqual Skrevet 14. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 14. februar 2008 (endret) Det er da sepiatoner i bildet, det er nå relativt lett å se, selv om det er svakt. Jeg synes som sagt fargetonene i bildet er behagelige. Edit: Lagt ved en versjon hvor jeg har gjort forgrunnen lysere og gjort halve svarthvitt for å vise forskjellen i fargene. Endret 14. februar 2008 av tbotrqual Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 14. februar 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. februar 2008 (endret) Grunnen til at steinene er så mørke er at jeg burn toola før jeg satte i gang å fjernet irriterende detaljer. Derfor måtte jeg gjøre alt på nytt. Er ikke på grunn av HDR-metoden, der var det helt fint. Takk for råd Her er en ny og oppdatert versjon. Ikke like kraftige kontraster i bunn og litt mer spennende vignetting. EDIT: glemte upload knappen:) Endret 14. februar 2008 av abbarve Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 14. februar 2008 Dette synes jeg er mye bedre; Får en fin følelse av gamle dager, pga av sepiatonen og vignetterng. Personlig kunne jeg tenkt meg at sepia tonen er litt kraftigere; og jeg ville nok lagt på litt film-grain. Tom Lenke til kommentar
tbotrqual Skrevet 14. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 14. februar 2008 Ikke film grain. Det rene og myke i himmelen og vannet er noe av det som gjør bildet bra, synes jeg. Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 14. februar 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. februar 2008 Takk for kommentarene folkens, dere hjalp meg å få bildene på et nivå jeg er mye mer fornøyd med. Tomsi; jeg vurderte kraftigere sepia tone, men da begynner den etterhvert å ta over hvit-fargene og gjør bildet mindre rolig. Jeg skrev opp hvordan jeg lagde sepia-effekten, så du kan prøve med fill på solid-color layeret, og se hvilket nivå du liker. Lenke til kommentar
SebRamsland Skrevet 15. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 15. februar 2008 Tonevalget og kontrastene liker jeg veldig godt. Som sagt gir sepiaeffekten en fin ro i bildene. Jeg syntes dog motivene og komposisjonen er nokså kjedelig, og gir meg personlig ingenting. Jeg er ikke av typen som mener at hvert eneste bilde skal ha et budskap o.l, men for meg blir disse bildene snapshots, med en kul effekt lagt på i etterkant, dessverre. Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 17. februar 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. februar 2008 Jeg skjønner at du syns motivet er kjedelig. Jeg er mer av typen som mener motivet skal være avslappende. Liker ikke å ha de mest oppsiktsvekkende bildene på veggen. Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 17. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2008 Lenge siden jeg har gitt noe kritikk her nå. Synes det kommer en del lite gjennomtenkte bilder fra tid til annen, og da blir jeg rett og slett litt irritert. Det du kommer med her er noe jeg har lengtet etter. Du viser at hele prosessen fra start til slutt er nøye gjennomtenkt. Ganske ulikt det en del av fjortissene poster her. Men nok om det ... Jeg liker i utganspunktet 4:4 bildet best, etter å ha sett på dem side om side en god stund. Synes ikke sentreringen av horisonten gjør seg like god på 16:9 versjonen som den i 4:4. Her synes jeg utsnittet burde spille mer på det gyldne snitt. På 4:4 bildet synes jeg derimot horisonten er langt bedre plassert, om ikke helt optimalt! Du får med mye dynamikk fra sjøen og klippen, samtidig som himmelen, selv om den opptar en hel del av bildet, ikke blir for dominerende og kjedelig (uten nevneverdige skyer). Komposisjonsmessig var 4:4 en vinner for meg. 16:9 hadde litt for mye rot i vannkanten, og som sagt et litt for lavt crop for min smak. Redigeringsmessig synes jeg dette ble bra. Sephia (hdr) fungerer bra her. Mulig fargene hadde blitt veldig intense om du hadde beholdt dem (var på container-havna idag og fotograferte litt, og det var veldig knalle farger). Alt i alt et flott bilde. Fortsett slik, og så håper jeg vi får se flere bilder av dette kaliberet fremover! Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 18. februar 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. februar 2008 Takker for veldig hyggelig kritikk:) Jeg skal se å få postet flere bilder senere, men jeg er litt avholden på avtrykkeren. Får som regel 1-2 gode bilder per måned. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå