Gå til innhold

Deling av mapper ved bruk av 2 routere

Bza

Anbefalte innlegg

Jeg er tilkoblet internett via et ADSL-routermodem med navn Speedtouch ST546. Denne har 4 nettverkstilkoblinger. I port 1 kobler jeg den stasjonære PCene direkte inn i modemet. I port 2 er en D-Link DI-624 trådløs router tilkoblet. Via denne har jeg internettilgang på min bærbare PC.

Hvordan kan jeg dele mapper mellom den stasjonære og den bærbare PCen når den stasjonære er tilkoblet modemrouteren, og den bærbare er tilkoblet den trådløse routeren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Operativsystemene er forøvrig Vista Home Premium på begge PCene, og de har samme "arbeidsgruppe" i innstillingene i Windows.

Du må ha begge maskinene på samme LAN. Plugg nettverkskabelen fra LAN-LAN istedet for LAN-WAN.

Du mener at den stasjonære PCen må være tilkoblet LAN-porten i den trådløse routeren for at det skal fungere? Er det ikke mulig å bruke den trådløse routeren som en bro mellom det trådløse nettet og LAN-tilkoblingen i modem-routeren?

Lenke til kommentar
Nei, jeg mener at routerne må være koblet sammen lanport-lanport.

Dette gjør at de kan bruke en felles DHCP-server (den første routeren) og ha felles LAN for alle maskiner (trådløst og kablet).

Hvis du sjekker linken min så er det beskrevet litt mere raffinert.

Så da har jeg koblet riktig da eller? Her er en grafisk fremstilling av hvordan ting er sammenkoblet:

hjemmenettverk.jpg

Laptopen får da sine nettverkssignaler trådløst fra router 2. Router 2 har DHCP avslått.

Dersom dette er riktig, hvordan kan jeg da finne PCene i hverandres nettverksutforsker?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...