Bza Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Jeg er tilkoblet internett via et ADSL-routermodem med navn Speedtouch ST546. Denne har 4 nettverkstilkoblinger. I port 1 kobler jeg den stasjonære PCene direkte inn i modemet. I port 2 er en D-Link DI-624 trådløs router tilkoblet. Via denne har jeg internettilgang på min bærbare PC. Hvordan kan jeg dele mapper mellom den stasjonære og den bærbare PCen når den stasjonære er tilkoblet modemrouteren, og den bærbare er tilkoblet den trådløse routeren? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Skru av DHCP på router2. Lenke til kommentar
Bza Skrevet 14. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2008 Da er det gjort, men det ga liten effekt. Jeg finner fortsatt ingenting i nettverksmappene i Windows på noen av PCene... Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Du må ha begge maskinene på samme LAN. Plugg nettverkskabelen fra LAN-LAN istedet for LAN-WAN. Lenke til kommentar
Bza Skrevet 14. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2008 Operativsystemene er forøvrig Vista Home Premium på begge PCene, og de har samme "arbeidsgruppe" i innstillingene i Windows. Du må ha begge maskinene på samme LAN. Plugg nettverkskabelen fra LAN-LAN istedet for LAN-WAN. Du mener at den stasjonære PCen må være tilkoblet LAN-porten i den trådløse routeren for at det skal fungere? Er det ikke mulig å bruke den trådløse routeren som en bro mellom det trådløse nettet og LAN-tilkoblingen i modem-routeren? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 (endret) Nei, jeg mener at routerne må være koblet sammen lanport-lanport. Dette gjør at de kan bruke en felles DHCP-server (den første routeren) og ha felles LAN for alle maskiner (trådløst og kablet). Hvis du sjekker linken min så er det beskrevet litt mere raffinert. Endret 14. februar 2008 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Bza Skrevet 14. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2008 Nei, jeg mener at routerne må være koblet sammen lanport-lanport.Dette gjør at de kan bruke en felles DHCP-server (den første routeren) og ha felles LAN for alle maskiner (trådløst og kablet). Hvis du sjekker linken min så er det beskrevet litt mere raffinert. Så da har jeg koblet riktig da eller? Her er en grafisk fremstilling av hvordan ting er sammenkoblet: Laptopen får da sine nettverkssignaler trådløst fra router 2. Router 2 har DHCP avslått. Dersom dette er riktig, hvordan kan jeg da finne PCene i hverandres nettverksutforsker? Lenke til kommentar
Bza Skrevet 14. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2008 Aha, når jeg leste skikkelig hva du hadde skrevet på siden din la7dfa.com så var det jo problemfritt. Å koble til en av LAN-portene var det punktet jeg hadde oversett. Takk for hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå