Eirikkkk Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 (endret) Jeg sitter med et par helt standard aktive pc-høytalere som kobles til lydkort med en 3.5 minijack. Så tenkte jeg å koble til en aktiv sub, egentlig tiltenkt hifi-oppsett. Den kobler jeg også til med 3.5 minijack. Problemet er at innstillingene på lydkortet ikke lar meg velge 2.1 lyd! Jeg kan velge mellom stereo, 5.1, 7.1 og noen andre uvesentlige oppsett. Subben fungerer utmerket under 5.1 eller 7.1, men jeg har da bare 2 høytalere. Under stereo blir ikke subben oppfattet. Kan jeg få 2.1-lyd?? Finnes det programvare som lar meg velge hvilken lyd jeg skal sende til hvilke kanaler eller lignende? Har integrert P5B-lydkort med SoundMAX software. Endret 14. februar 2008 av Eirikkkk Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Bruker du en eller to 3,5mm jack for å koble høytalerne til lydkortet? Lenke til kommentar
Eirikkkk Skrevet 14. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2008 Bruker du en eller to 3,5mm jack for å koble høytalerne til lydkortet? Begge høytalerene kobles til via samme jacken (den grønne bak på lydkortet). Subben kobles til med sin egen jack. Lenke til kommentar
Molotovcocktail Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Tipper det er fordi du kobler subben til en lydutgang som er tiltenkt senter- eller baksatelitter i et surround-oppsett. Skal du ha det i et vanlig 2.1-system må du "splitte" signalet fra den lydutgangen høytalerne dine er koblet til. Et signal til satelittene og ett til subben. Tror det finnes kabler som kan gjøre dette men er ikke sikker på hvor du kan få tak i det. Lenke til kommentar
Eirikkkk Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2008 (endret) Tipper det er fordi du kobler subben til en lydutgang som er tiltenkt senter- eller baksatelitter i et surround-oppsett. Korrekt! Senter/sub-utgangen altså. Skal du ha det i et vanlig 2.1-system må du "splitte" signalet fra den lydutgangen høytalerne dine er koblet til. Et signal til satelittene og ett til subben. Tror det finnes kabler som kan gjøre dette men er ikke sikker på hvor du kan få tak i det. Så vidt jeg vet kan en jack sende max 2 separate signaler (senter/sub, høyre/venstre osv). Det måtte vel bli et slags filter som sender lave frekvenser til subben i så fall, noe jeg ikke tror en kabel/splitter kan gjøre. Jeg tenkte mer på en software-løsning som sender lave frekvenser til en valgbar utgang. Jeg ser at både mpc og ffdshow har ganske avanserte lydalternativer, som mixer og channel remapping. Jeg har tuklet litt med det uten resultat. Noen som har greie på det? Endret 15. februar 2008 av Eirikkkk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå