Gå til innhold

Oppgradering av en 4-år gammel pc

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. Jeg kjøpte meg en stasjonær pc for ca 4 år siden. Nå har jeg begynt å stille større krav til pc-en og vil oppgradere den. Hovedpoenget med denne posten er å få respons på om komponentene fungerer med hverandre. Jeg kikket på komplett og tok utgangspunktet i "den beste" pc-en de hadde (http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10286). Jeg ønsker selvfølgelig å bruke så mye som mulig av de gamle komponentene jeg har for å spare penger.

Jeg ønsker å kjøpe følgende:

Kabinett: Zalman Z-MACHINE GT1000 Gaming, Alu, black, ATX, 3xfans (without PSU)

Strømforsyning: Corsair Powersupply 750W Black, ATX/EPS, 140mm Fan, 8xSATA, SLI

Hovedkort: Asus P5E, X38, Socket-775, DDR2, ATX, Firewire, GbLAN, 2xPCI-Ex(2.0)x16

Prosessor: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte

For så og kombinere det med disse gamle komponentene:

Creative SB Audigy 2 PCI Lydkort m/1394,THX, DD EX6.1, Bulk

CNet Modem 56k V90/92 Internt PCI Conexant chipset, Retail

NEC DVD recorder ND-2510A IDE Sort, Bulk DVD+R/+RW (Dual Layer) og DVD-R/-RW

CNet PCI Fast Ethernet Adapter 10/100 Mbps, Realtek chipset

Sapphire Radeon 9600 Atlantis 256MB DDR AGP, ATI9600, DVI-I, TV-Out, Full-Retail

Western Digital Caviar 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

LG 17" LCD L1720B Silver TCO-99 Skjerm

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB MPF-920 Floppydisk Intern

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MB Kit w/two matched Value Select 256MB

'Fungerer disse komponentene sammen? Da tenker jeg spesielt på om det nye hovedkortet funker med mitt gamle grafikkkort og minne (RAM)

(Et sidespørsmål er om dere tror denne maskinen kommer til å bråke, for jeg hater støy!)

Endret av listen02
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både skjermkortet og RAM-en din er ikke kompatibel med det nye hovedkortet. (DDR2-minne på det nye, mens det du har er DDR1. PCI-e-port til skjermkort på det nye hovedkortet, mens skjermkortet du bruker nå er AGP.)

Så det du må gjøre da er å kjøpe disse to komponentene nye. Minne får du for utrolig lave priser nå, mens skjermkort er det verre med (merk: om du spiller mye,).

Lenke til kommentar
Både skjermkortet og RAM-en din er ikke kompatibel med det nye hovedkortet. (DDR2-minne på det nye, mens det du har er DDR1. PCI-e-port til skjermkort på det nye hovedkortet, mens skjermkortet du bruker nå er AGP.)

Så det du må gjøre da er å kjøpe disse to komponentene nye. Minne får du for utrolig lave priser nå, mens skjermkort er det verre med (merk: om du spiller mye,).

Hadde jeg vært deg ville jeg ha kjøpt helt ny pc. Blir ikke mye dyrere det å enn å evt oppgradere den, og gjøre det med gammel pc blir som å sette i en gammel motor i en ny bil.

Endret av Gryterett
Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg ville jeg ikke bukt noen av de gamle komponentene.

Lydkortet i HK er sikkert bedre enn det gamle Creative SB Audigy 2 kortet, og den gamle 250Gb harddisken er "treg" fordhold til nye harddisker. En ny brenner med s-ata hadde ikke vært dumt (2-300kr) raskere og bedre og så slipper du IDE kabler osv. Resten passer ikke og disketstasjon trenger du ikke ;)

Om du bruker en gammel sliten 17" skjerm med maks 1280x1024/75 Hz så får du heller ikke utnyttet kraften i den nye PC-en mener jeg :roll:

Kjøp alt nytt og bruk den gamle som noe annet, eventuelt selge den eller gi den bort eller noe.. :yes:

Hvor mye kan du bruke og hva skal du bruke den til?

Endret av Einar'n
Lenke til kommentar
Hadde jeg vært deg ville jeg ikke bukt noen av de gamle komponentene.

Lydkortet i HK er sikkert bedre enn det gamle Creative SB Audigy 2 kortet, og den gamle 250Gb harddisken er "treg" fordhold til nye harddisker. Resten passer ikke og disketstasjon trenger du ikke ;)

Hvor mye kan du bruke og hva skal du bruke den til?

Glemm lydkortet (skal bruke ett eksternt fra TC electronics som er mye bedre uansett).

Harddisken er jeg fornøyd med (jeg har tre av de og har lite lyst til å bytte de ut).

Hadde vært kjempe fintr om du hadde forklart hva som ikke passer av komponentene... (passeri ikke harddiskene?)

Lenke til kommentar
Kjøp alt nytt. Hvorfor bære høy til en død hest?

Herregud. Visse mennesker har problemer. Når jeg skriver at jeg vil spare penger ved å bruke gamle komponenter så har jeg bestemt meg for det! Jeg sitter ikke å lager hele denne posten fordi jeg ikke vet at jeg har muligheten til å kjøpe en ny pc. Hvis jeg ville kjøpe en helt ny pc så hadde jeg gjort det uten å skrive denne posten.

Jeg har sagt at jeg vil bruke de gamle komponentene for å spare penger.

Jesus kristus hvor vanskelig er det å forstå? !

Lenke til kommentar
Hadde jeg vært deg ville jeg ha kjøpt helt ny pc. Blir ikke mye dyrere det å enn å evt oppgradere den, og gjøre det med gammel pc blir som å sette i en gammel motor i en ny bil.

Blir ikke dyrere hvis du slipper å kjøpe tre harddisker, skjerm, lydkort, nettverkskort, mus, tastatur, høyttalere, opprativsystem, programmvarer osv...

Endret av listen02
Lenke til kommentar

Modem 56k V90/92 Internt PCI Conexant chipset, Retail

Sapphire Radeon 9600 Atlantis 256MB DDR AGP, ATI9600, DVI-I, TV-Out, Full-Retail

-Lydkortet kan du fint bruke, men hovedkort i dag har også veldig ofte innebygget lydkort, så med mindre du liker det creative kortet veldigt mye ville jeg brukt det innebyggete.

-Modemet kan du fint bruke videre.

-DVD brenneren er grei å beholde videre, men vær obs på at mange hovedkort i dag kun har muliget for to gamle Parallel ATA enheter. (CD/DVD-rom, hardisker osv.)

-Det gamle nettverkskortet trenger du ikke, da så å si alle hovedkort i dag har ett eller to nettverkskort innebygget.

-Skal du bruke det gamle skjermkortet trenger du et hovedkort med AGP port. Dette er lite brukt i dag, og veldig lite fremtidsrettet, så jeg ville heller ha satset på et hovedkort med PCI-E port, og et billigt nytt skjermkort. Da har du mulighet for å oppgradere skjermkort senere vist det blir nødvendigt. Har du ikke høye krav til skjermkort kan du jo kjøpe et hovedkort med innebygget skjermkort, så slipper du å tenke på det. Da har du også muligheten for å oppgradere med et råere kort senere.

-Hardisken kan du fint bruke videre, men husk det jeg skrev under DVD-brenneren.

-Skjermen kan fint brukes videre.

-Disketstasjonen kan du fint bruke, men har du bruk for den? Jeg sluttet med å montere disketstasjon i mine maskiner for en stund siden.

-Minnet er av feil type for å brukes på dagens hovedkort. Du trenger DDR2 minne på det hovedkortet du linket til. Noen hovedkort i dag krever også DDR3 minne.

Lenke til kommentar
Hei alle sammen. Jeg kjøpte meg en stasjonær pc for ca 4 år siden. Nå har jeg begynt å stille større krav til pc-en og vil oppgradere den. Hovedpoenget med denne posten er å få respons på om komponentene fungerer med hverandre. Jeg kikket på komplett og tok utgangspunktet i "den beste" pc-en de hadde (http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10286). Jeg ønsker selvfølgelig å bruke så mye som mulig av de gamle komponentene jeg har for å spare penger.

Jeg ønsker å kjøpe følgende:

Kabinett: Zalman Z-MACHINE GT1000 Gaming, Alu, black, ATX, 3xfans (without PSU)

Strømforsyning: Corsair Powersupply 750W Black, ATX/EPS, 140mm Fan, 8xSATA, SLI

Hovedkort: Asus P5E, X38, Socket-775, DDR2, ATX, Firewire, GbLAN, 2xPCI-Ex(2.0)x16

Prosessor: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte

For så og kombinere det med disse gamle komponentene:

CNet Modem 56k V90/92 Internt PCI Conexant chipset, Retail

'Fungerer disse komponentene sammen? Da tenker jeg spesielt på om det nye hovedkortet funker med mitt gamle grafikkkort og minne (RAM)…

(Et sidespørsmål er om dere tror denne maskinen kommer til å bråke, for jeg hater støy!)

Blått=unødvendig Rødt=passer ikke. Ville forøvrig kjøpt en Intel E8400 prosessor. Billigere og bedre enn E6850. Du trenger minimum 2 GB DDR2 minne. Ser ikke poenget i å kjøpe et så dyrt hovedkort et Intel P35 kort holder lenge. Om du ikke har planer om spill kan du velge et hovedkort med integrert skjermkort. Som Asus P5E-VM HDMI

Du har forøvrig en ganske ufin tone! Du ber om meninger og får det.

Et ganske hot tips er å spare et par tusen ved å gå for et annet kabinett.

Lenke til kommentar

du snakker om å spare penger, så går du for den dyreste duocore på markedet, samtidig som du slår til med 750W strømforsyning?

Og du skal ikke spille engang!! hva skal du med 3ghz da? Kan like gjerne snappe opp en e6550 eller lavere.

Ser at du har slått til med et x38hovedkort også... veit ikke helt hvor dette økonomiske aspektet kom inn i bildet, men du kunne gått ned til p35-hovedkort til 800kr, og brukt de 800 du sparte på en ny harddisk...

3000 for kabinett er ikke direkte billig det heller..

Lenke til kommentar

Beklager tonen. Men skulle ønske folk kunne forholde seg til poenget med posten og ikke bare grise den til med subjektive meninger som "jeg vill kjøpt en ny pc hvis jeg var deg" når jeg har skrevet at jeg ønsker å oppgradere. Det står både i tittelen så vel som i det første innlegget.

Tusen takk til de som faktik forholder seg til poenget da...

du snakker om å spare penger, så går du for den dyreste duocore på markedet, samtidig som du slår til med 750W strømforsyning?

Og du skal ikke spille engang!! hva skal du med 3ghz da? Kan like gjerne snappe opp en e6550 eller lavere.

Ser at du har slått til med et x38hovedkort også... veit ikke helt hvor dette økonomiske aspektet kom inn i bildet, men du kunne gått ned til p35-hovedkort til 800kr, og brukt de 800 du sparte på en ny harddisk...

3000 for kabinett er ikke direkte billig det heller..

En pc kan brukes til andre ting en å spille. Jeg fks bruker den til musikkredigering. Det tar mye CPU og ram. Men jeg må inrømme at jeg ikke har mye peil på CPUer. Hvis du har et forslag til et hovedkort som kan ta mine tre harddisker så hadde det også vært fint. Ps jeg aner ikke hvor mye stømforsyning jeg trenger, hvordan vet man det?

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Modem 56k V90/92 Internt PCI Conexant chipset, Retail

-Lydkortet kan du fint bruke, men hovedkort i dag har også veldig ofte innebygget lydkort, så med mindre du liker det creative kortet veldigt mye ville jeg brukt det innebyggete.

-Modemet kan du fint bruke videre.

-DVD brenneren er grei å beholde videre, men vær obs på at mange hovedkort i dag kun har muliget for to gamle Parallel ATA enheter. (CD/DVD-rom, hardisker osv.)

-Det gamle nettverkskortet trenger du ikke, da så å si alle hovedkort i dag har ett eller to nettverkskort innebygget.

-Skal du bruke det gamle skjermkortet trenger du et hovedkort med AGP port. Dette er lite brukt i dag, og veldig lite fremtidsrettet, så jeg ville heller ha satset på et hovedkort med PCI-E port, og et billigt nytt skjermkort. Da har du mulighet for å oppgradere skjermkort senere vist det blir nødvendigt. Har du ikke høye krav til skjermkort kan du jo kjøpe et hovedkort med innebygget skjermkort, så slipper du å tenke på det. Da har du også muligheten for å oppgradere med et råere kort senere.

-Hardisken kan du fint bruke videre, men husk det jeg skrev under DVD-brenneren.

-Skjermen kan fint brukes videre.

-Disketstasjonen kan du fint bruke, men har du bruk for den? Jeg sluttet med å montere disketstasjon i mine maskiner for en stund siden.

-Minnet er av feil type for å brukes på dagens hovedkort. Du trenger DDR2 minne på det hovedkortet du linket til. Noen hovedkort i dag krever også DDR3 minne.

Ps jeg ønsker å bruke WinXP Pro ikke vista, funker det eller har det ikke noe å si...?

Hva med disse minne brikkene: (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=345241). Funker de med det du skrev?

Endret av listen02
Lenke til kommentar

jess jess ,

hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt et p35 hk,, en antec neopower550 ( stille og god )

et antec p182 kabinett ,, sette i nocota vifter og viftestyring,,

skjønner ikke helt logikken i og ta vare på 4år gamle data delere, når det er snakk om lankort , modemkort gammlelyd shipper etc , dette er sett som "urgammelt" take på lydchipp spess! og du sier du vil spare ,når du kjøper et kabinett til 3000kr ..

dette her er minst like bra! stille og bra til musikkprodusjon

lagde ett oppsett

Handlevogn.

Endret av Nokia_dell
Lenke til kommentar
jess jess ,

hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt et p35 hk,, en antec neopower550 ( stille og god )

et antec p182 kabinett ,, sette i nocota vifter og viftestyring,,

skjønner ikke helt logikken i og ta vare på 4år gamle data delere, når det er snakk om lankort , modemkort gammlelyd shipper etc , dette er sett som "urgammelt" take på lydchipp spess! og du sier du vil spare ,når du kjøper et kabinett til 3000kr ..

dette her er minst like bra! stille og bra til musikkprodusjon

lagde ett oppsett

Handlevogn.

Takk for kjempebra svar!

Men jeg har 3 spørsmål igjenn..

1. Fungerer hovedkortet du har foreslått med Windows XP Prof. X64 eller bare med x32?

2. Kan jeg bruke den gamle harddisken min (som jeg har 4 av?) (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=123331)

3. Kan jeg bruke den gamle skjermen min med grafikkortet du har foreslått? (er fornøyd med skjermen)

Får jeg svar på disse tre spørsmålene er jeg mer en fornøyd

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...