Gå til innhold

Hvordan blir religion i fremtiden?

Anbefalte innlegg

Hvordan vil religon fortone seg, la oss si, om hundre år? At vi blir kvitt religon helt tror jeg ikke er helt realistisk, men trenden både her i europa og i USA viser klart at flere og flere kommer ut av ateist "skapet" og det gleder meg!

Deilig å se at flere tar til vettet og kaster det gamle åket av seg!

En helt klar trend jeg har oppservert det siste året er dreiningen mot kreasjonisme! Det blir flere og flere som hevder at vitenskap egentlig bare er guds måte å gi oss viten på, ( noe som bare så åpenbart er tull da det ikke er SÅ lenge siden de samme "troende" gjorde folk som søkte viten på andre måter enn mellom bibelen 20 centimeter kortere....)

Jeg ser på det hele som de siste krampe trekkningene fra en gjeng som er livende redde for å miste den lukrative inntekten de har i dag, betalt av "dumme" troende de har lurt til å ha dårlig samvittighet :) Ingen av dem vil jo miste de lett tjente pengene, ikke sant?

Det er også en helt klar stigning i videoer som ikke bare handler om å svart male ateismen, men som også driver ren uforfalsket løgn for å holde "troen" riktig for de som tror. Utrolig mange ateister i USA som blir uttsatt for ren forfølgelse og ikke bare av den vanlige mannen i gata, men av autoriteter som prester, lærere, politiet, stats ansatte og andre myndigheter. Dette er panikk fra de troende, helt klart! Hvis de ikke fryktet ateismen, som de sier at de ikke gjør, var det vel ikke nødvendig med sånne virkemidler heller, var det vel? Så jeg har absolutt tro på at ateisme kommer til å spre seg og "frigjøre" flere til vi en dag kanskje er i flertall.

Personlig har jeg ingen tro på å forby noe som helst, har langt større tro på opplysning og tilrette legging, men var det noe jeg i så fall gjerne skulle hatt et forbud mot så er det indoktrinering av religion på barn! DET er den største trussel enhvert tenkende menneske har mot det å få lov til å bestemme selv hva de vil tro på og er direkte fordummende på barn da de i de fleste religoner liksom har svaret på alt! På den andre siden er det også den største trusselen mot all tro, da faren for at de selvstendige, kritisk tenkende og oppsøkende menneskene IKKE vil tro på noen gud er enorm! Det er ikke til å stikke under en stol at til mer inteligent eller utdannet et menneske er til mindre er sjansen for at det menneske tror på gud, så vitenskapen er så absolutt en motstander av religion, ingen tvil om det.

Så hvor vil dette ende? Hvor står vi om ti år, femti år, hundre år?

At ateisme er kommet for å bli er helt klart. Flere og flere ser lyset, men som jeg sa tror jeg ikke at vi klarer å bli kvitt svineriet helt, men det er mulig at det er langt mindre av det om noen år. Ihvertfall håper jeg det :D

Endret av strayder
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det alltid vil være religion, eller i en lang tid fremover. Religionene vil sikkert forandres, og vil gjøre mest mulig for å "passe" bedre inn i det moderne samfunnet. Vi trenger religion, tanken på alle de religiøse menneskene som ikke tror lenger, er litt skummelt. Hvem skal fortelle hva som er meningen med livet da (for dem). Jeg tror at religionener vil ”forsvinne” litt av litt altså sakte. Mange mennesker har en tro og den brukes til å komme seg igjennom livet med en følelse av å tilhøre og en følelse av at det alltid er noen over deg som passer på, det er sikkert betryggende for mange.

Lenke til kommentar

Jeg tror det blir mindre religion. Historien går litt i rykk og napp, men vi kan for eksempel fastslå at evolusjonen er en "konstant" i naturen. Evolusjonen vil alltid være med oss. Om tusen år kan du forske på dyr og mennesker og komme frem til stort sett de samme konklusjonene som forskere i dag (bortsett fra at de vet enda mer). Derfor ser jeg på det som en umulighet at kreasjonisme og intelligent design skal være noe annet enn et siste krampetak for den mest hjernedøde delen av religion.

Videre tror jeg at den religionen som blir igjen blir mer og mer vag, for alminnelig religionskritikk og høyere bibelkritikk har fungert veldig bra til å avkle de mest fargerike mytene i bibelen. Det samme vil kunne gjøres med koranen.

http://online.wsj.com/article_email/articl...MjAxODI3Wj.html

Så den eneste typen tro som vil virke uangripelig er den troen som ikke er basert på bestemte bibelvers, men på et ønske om at det finnes en gud, og en mer deistisk variant der Gud ikke griper inn. Religiøse som febrilsk prøver å bruke bibelen som motstand mot vitenskap må før eller siden gi tapt, mens de religiøse som ikke bruker livet sitt til en kamp mot sunn fornuft vil få det enklere. (En religion uten Helvete er antageligvis også bedre placebo)

En annen ting er at religion blir mer og mer en kvinnelig greie. Absolutt all statistikk viser at det er kvinner som er mest religiøse og overtroiske, og det tror jeg farger måten å tro på til å bli mer vag og åndelig i stedet for å være et rigid system av regler. Når religionen blir mindre farlig blir den også lettere å kritisere.

Og det at kvinner blir de som tror mest ser ut til å ha en minimal innvirkning på barn i forhold til hva det betyr når far i huset tror: http://www.ad2000.com.au/articles/2002/sep2002p8_1115.html

Islam er fortsatt et vesentlig problem, men det som er interessant og veldig bra, er at det nå er flere og flere som omtaler seg som eks-muslimer. Det er et begrep som var forholdsvis ukjent før 2001. (Og så er det selvsagt liberale muslimer som Irshad Manji.) Dette vil bidra til å fragmentere islam som politisk makt. I tillegg kommer vårt kjære internett. Totalitære måter å tenke på trives ikke med full kommunikasjonsfrihet, og selv om de prøver seg med sensur, så er ikke sensuren bra nok. Jeg tror det på sikt er umulig å unngå vestlig påvirkning. For eksempel, for en 15-20 år siden foregikk det meste av religionsdebatt innenfor landegrensene, men nå kan jeg i prinsippet diskutere på nett med hvilken som helst person som kan engelsk. Og muslimer deltar i debatter. Jeg tror dette har litt den samme funksjonen som Darwin hadde. Alle ble ikke ateister pga. evolusjonen, men religionen fikk sin første alvorlige knekk.

Hvis du tenker deg at det var 1908 og du skulle spørre deg selv hvordan verden var om 100 år, så kan vi i dag fastslå at verden er mye bedre. Det betyr likevel ikke at det var 100 år med gradvis forbedring uten blodbad. Det kan bli midlertidige og alvorlige backlash, men jeg har vansker med å tro at tullete myter kan overleve mye lengre etter at det meste av forskning har revet beina under dem. Det som vil overleve, kanskje veldig lenge, er en vag deist-lignende gudstro som på mange måter er uangripelig.

Lenke til kommentar

Alle vet jo at Jesus vil returnere fra himmelriket og frelse menneskeheten. Det eneste problemet er at ingen vil tro at han er Guds sønn så de kristne vil ende opp med å korsfeste han IGJEN. Resultatet blir enda en religion med røtter i jødedommen, men denne gangen er det Jesus 2.0 som er den store helten. Historien vil mao gjenta seg og vi vil få korstog, dark ages og alt som følger med den nye religionen.

Eller så har vi jo gudene Panasonica, Sonya og kanskje Microsoftia. Vi ser allerede tendensene på forskjellige fora hvor disse blir tilbedt av såkalte "fanbois".

Endret av toeblast
Lenke til kommentar

Jeg tror at i fremtiden vil all religion forsvinne av den enkle grunn at folk ser utfallet av evolusjon. Om mange mange år vil det bli to typer mennesker på jorden; Vitenskapsmenn og Religiøse. De religiøse vil se annerledes ut enn vitenskapsmenn, med særtrekk som mindre hode. Vitenskapsmenn derimot, vil få større hode. Grunnen til dette er at vitenskapsmenn vil høste inn mer og mer kunnskap etter som tiden flyr forbi, noe som fører til at hjernen vokser, mens de religiøse vil få mindre hjerne fordi de forklarer alt med "gud". Dette vil gi et klart menneskeskille i form av intellekt. Dette vil også bevise evolusjonsteorien og all kreasjonisme vil forsvinne for godt.

Forresten er det en mulighet at møte / kontakt med utenomjordiske vesener fører til en intellektuell eksplosjon. Gud vil bli avvist av disse skapningene som sikkert har hatt samme konflikt som vi er oppi nå en gang i tiden. Men dette kan jo skje i morgen, eller om 10'000 år, eller kanskje det har skjedd og foregått over mange år? Hva vet vel vi uvitende her oppi nord :)

Lenke til kommentar
Religion vil alltid finne nye veier inn i verden.

Kanskje vitenskapen fører til at man bygger en supercomputer som løser alle våre problemer, men krever at vi tilber O store datamaskin for å svare på hva 42 betyr?

Historien har vist at religion alltid overlever. Vi vil alltid ha religiøse folk, selv om religionene som dominerer i dag vil dø ut og bli erstattet av andre.

Lenke til kommentar
****Eller så har vi jo gudene Panasonica, Sonya og kanskje Microsoftia. ***

He he. Hvis du IKKE tilber Microsoftia vil operativ systemet knele... Er det mulig... :!:

Føyes under kategorien far out....

:D

Man har jo faktisk "the Cult of Apple"; mennesker som ser på Apple som noe nærmest guddommelig, med Steve Jobs som Messias.

Lenke til kommentar
Religion vil alltid finne nye veier inn i verden.

Kanskje vitenskapen fører til at man bygger en supercomputer som løser alle våre problemer, men krever at vi tilber O store datamaskin for å svare på hva 42 betyr?

Historien har vist at religion alltid overlever. Vi vil alltid ha religiøse folk, selv om religionene som dominerer i dag vil dø ut og bli erstattet av andre.

Feilslutning da historien ikke er over. Det er kun de siste hundre årene at man f.eks. har kunnet tilbakevise hver eneste religiøse "sannhet", og religioner har etter dette møtt på motgang i de deler av verden der folk flest er opplyst. Folk som Voltaire kunne kanskje være frekke med religionen, men de kunne likevel ikke gi noe fullgodt svar på hvordan jorden ble skapt, hvordan mennesker ble skapt, hvor moralen kommer fra osv. osv. Nå vet vi det. Det er ikke lenger ord mot ord, så du kan være sikker på at historien ikke slutter her. At fargeløse religioner som deisme kan overleve en god stund tror jeg for så vidt, men de er bare en del av utfasingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...