Gå til innhold

Strømforsyning 235w, klarer den å....

Anbefalte innlegg

Jeg grubler bare, ikke kjøpe....

Klarer et 235w PSU å drive:

VIA C3 733mhz

MSI MS-6368 (Via PLE133), ATA/100, lydkort, M-ATX, LAN

Seagate U6 40GB IDE 5400RPM ST340810A

Et CD-rom 40x

Kjøleribbe uten vifte.

Sony IDE 52x (CDU-5221)

Jeg skal IKKE kjøpe , lurte bare pga jeg har et 235w stømforsyning som har 9A +12v, 15A 5v, men 3,3v husker jeg ikke.

235w strømforsyning kom fra PC med

333mhz med

64mb,

10gb, ATi 3D Rage PRO,

AOpen 32x cd-rom....

Pappas PC har et 180w strømforsyning som driver:

AMD T-Bird 1,3GHz, 256mb SD, Seagate 40gb 5400rpm, ASUS GeForce2 GTS 32mb, ASUS A7V-VM (VIA KT133), FireWire kort, 16x DVD, 12x Cd-brenner, maskinen er mATX.

Hvordan klarer de 2 PC drive så lite strøm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan klarer de 2 PC drive så lite strøm
Det kommer av en missoppfattelse blandt en del PC-interrserte (inkl Tomshardware) om at PC'er og komponentene bruker en utrolig mengde strøm.

Fakta er at de summerer opp max-forbruket for hver komponent. (Husk at spesifikasjonene alltid opererer med litt sikkerhetsmargin, så de oppgir alltid litt for mye for å være sikker) Siden alle kompenentene i PC'n aldri bruker max effekt samtidig så blir det ganske feil å summere slik. I tillegg plusser Tom og andre på litt på "for sikkerhestskyld", og noen tar til og med en virkningsgrad på 50% for PSU'en og regner hvor mye strøm PC'n vil trekke fra strømnettet. Dette blir enda mer feil siden virkningsgraden er betydelig høyere enn 50%.

Eks: Tomshardware sier en rambrikke på 256MB bruker 10W. Så tenker folk at da må 1GB ram bruke 40W.. (hallo jorden kaller..) 10W er faktisk like mye effekt som en Pentium MMX 200 bruker på max load... Dvs. ar hver rambrikke må ha like stor kjøleribbe og vifte som den CPU'en for å holde seg nede på samme maxtemperaturen som den CPU'en har på max load. (sier bare litt om hvor urealistisk noen av de tallene som florerer på nettet er)

En grei tommelregel er å tenke på at Effekt = Watt = Varme. Lik kjøling vil gi like temperaturer ved like høyt effektforbruk (Watt)

Lenke til kommentar

235 Watt burde holde i masse vis til ditt oppsett. Via CPUen bruker sannsynligvis svært lite strøm siden man kan bruke passiv kjøling.

Hadde 2 hardisker, CD rom, DVD, Lydkort, ISDN, kort, Skjermkort med vifte og en CPU med 80mm vifte tilkoblet til en 200W Seventeam (eller var det 250W?) strømforsyning uten at jeg kunne registrere at spenningen falt.

Lenke til kommentar

Det der går glatt. Har faktisk en maskin med samme HK og CPU (866mhz), pluss 40gb hdd, 52x msi brenner, ati radeon 7000 pci, og bruker en micro-atx 180W strømforsyning. Ingen problemer her i gården (utenom at cpuen sliter noe ved avspilling av XviD og noen DivX-filmer).

Men hvis noen lurte så hjelper det noeå sette ned oppløsningen i windows..

Noen som vet om cpu-hastigheten på Via cpuer har mye å si for filmavspilling? Vil man f.eks vinne på å oppgradere til .. tja en 1GHz via-cpu?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...