Gå til innhold

Egne vista erfaringer

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Har nå brukt vista noen uker, og er stort sett fornøyd.

Vesentlig bedre alt i alt enn xp, men det kan også ha sammenheng med nyere hardware og større ytelse.

Jeg har merket at vista bruker voldsomt lang tid på å starte opp, men når det har startet opp så starter programmer og lignende veldig raskt.

Har en laptop med intel 7500 dual core prosessor og 4 Gb ram, og maskinen bruker 3-4 minutter på å starte opp.

Avsluttingen tar også lang tid, fordi det ligger ofte mange store oppdateringer som innstalleres før avsluttingen.

Dermed kan den ta 15-20 minutter eller mer.

Opplever utrolig god stabilitet, men opera låser seg ofte.

Det gjør den også på xp, aner ikke hvorfor.

Kernel virker sårbar, har selv hatt krasj på det og har sett at mange andre har hatt det også.

Hos meg ble kernel ødelagt ved at jeg trakk ut støpselet under nedstenging.

Dette ble bekreftet i windows feillogg.

Vista har vært vesentlig bedre enn xp på å stenge ned låste programmer og finne fix for det.

Får opp vindu om at programmet er låst, så kan man velge om man vil stenge det ned og det har virket hver eneste gang.

kontrollpanelet virker mer uoversiktelig.

Dette skyldes flere ikoner, mindre logiske ikoner, og flere lignende valg å velge mellom.

Savner en mer tydelig legg til/fjern programmmer bl.a siden denne brukes ofte.

Har merket at hvis man skal laste ned f.eks musdrivere fra ms blir man bedt om å velge os språk, og da er ikke norsk med.

Antar at det er en skrivefeil, men hos meg så var det ikke noe problem å legeg til engelsk driver på norsk os, og menyene kom på norsk uansett...

Oppkobling til trådløst nettverk osv har gått som en drøm, og mailprogrammet har endelig fått spamfilter.

det står innstillt på at lite spam skal filtreres ut for å ungå at mail havner i spamkatalog, anbefaler å øke det lit slik at mer spam filtreres ut.

Man får utrolig nok ikke mulighet til å legge inn rbl filtrering, så igjen har det vært lite fokus på å legge opp til et skikkelig alternativ...tydelig viktigst å vite at det ER et slik filter fremfor å lage det best mulig.

Vet ikke om det kan fjernes for å legge inn et bedre, men det typiske er jo at man tvinges til en dårlig løsning.

Explorer bryr jeg meg ikke lenger om å bruke, men sjekket den mot acid3 testen og fikk som alle andre 12%.

Igjen ser man at ms ikke gjør ting skikkelig og gjennomført.

Brannmurvalget er blitt bedre, har fått et alternativ om å bruke andre enn windows egen...virker ok, men hadde vel vært bedre om sikkerhetssenteret klarte å styre den brannmuren som ble lagt inn (dvs slå den av og på) isteden for å velge at man bruker en annen.

Savner en mulighet til å lage snarveier på en enklere måte.

Nå må jeg lage snarveien på skrivebordet eler en katalog på skrivebordet og så kopiere den dit jeg vil ha den.

Dette fordi lag ny....snarvei er borte, kun lag ny...katalog er igjen.

Jeg vet ikke, synes jeg merker størst forskjell når jeg går tilbake til en xp maskin....virker som et os som er laget på 80-tallet.

Å gå fra xp til vista var mer et penere utseende og støtte for nyere hardware, men å gå tilbake.....neppe!

Selv så kunne jeg tenkt meg et helt nedstrippet windows, uten nettleser, epostleser, pakkeprogram, mediaplayer, spill og det andre dillet man har i oset.

Man ville da fått et MINDRE os, med FÆRRE sikekrhetshull, som krevde MINDRE ressurser og var MER stabilt og som kunne vært solgt MYE billigere.

Det finnes så mange gode og bedre alternativer å bruker på alt tillegget, at man burde brukt det isteden...ihvertfall til det som følger med windows blir like bra.

Men alt i alt synes jeg det er en vesentlig forbedring i forhold til xp og jeg kommer garantert ikke til å gå tilbake til xp.

Vil gjerne høre andres erfaringer så langt, både positive og negative....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Avsluttingen tar også lang tid, fordi det ligger ofte mange store oppdateringer som innstalleres før avsluttingen.

Dermed kan den ta 15-20 minutter eller mer.

Det er vel noe man må regne med når man begynner med en ny installering, og er vel strengt tatt ikke noe som hører med i en vurdering av fast bruk. Installering av alle oppdateringer burde jo være obligatorisk før man begynner å "erfare" ting :p

Opplever utrolig god stabilitet, men opera låser seg ofte.

Det gjør den også på xp, aner ikke hvorfor.

Opera funker helt fint her, og siden du nevner det også låser seg på xp er det vel et annet problem.

kontrollpanelet virker mer uoversiktelig.

Dette skyldes flere ikoner, mindre logiske ikoner, og flere lignende valg å velge mellom.

Savner en mer tydelig legg til/fjern programmmer bl.a siden denne brukes ofte.

hm, jeg trykker start->control panel->uninstall a program , det er da ikke værre en xp? Kanskje uoversiktlig fordi det er litt uvant? Det er også fint kategorisert så jeg synes egentlig dette er lettere enn i xp.

edit: så kan man jo skrive inn i søkefeltet øverst til høyre og få fram den riktige kategorien med en gang hvis man leter etter noe spesielt.

Savner en mulighet til å lage snarveier på en enklere måte.

Nå må jeg lage snarveien på skrivebordet eler en katalog på skrivebordet og så kopiere den dit jeg vil ha den.

Dette fordi lag ny....snarvei er borte, kun lag ny...katalog er igjen.

Dette er feil, den har alltid vært der hos meg ihvertfall så må være noe du har gjort. Uansett hvilken mappe jeg høyreklikker på har jeg muligheten til å lage new->shortcut i tillegg til katalog.

edit: kan også høyreklike på en hvilken som helst fil og bare velge create shortcut.

Endret av Crossfire
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har ikke "valgt noe bort" i det hele tatt, valget er bare borte unntatt fra skrivebordet eller mapper som ligger på skrivebordet.

Trykker start-alle programmer-høyreklikker på en mappe og velger utforsk.

I filbehandleren høyreklikker jeg og får velge ny...og da er det kun mappe som man kan velge.

Muligens mulig å enable noe noe sted, men aner ikke hvor.

Ulogisk at dette er disablet som default også???

Det jeg mente med oppdateringene er at på xp så får man et oppdateringsikon og så oppdaterer man før man avslutter. På vista oppdateres mye i bakgrunnen, og så innstalleres oppdateringene når man avslutter.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

I vista hjelpen så forklares det slik:

------------------

Slik lager du en snarvei

Åpne plasseringen som inneholder elementet du vil lage en snarvei til.

Høyreklikk elementet, og klikk deretter Lag snarvei. Den nye snarveien vises på samme plassering som det originale elementet.

Dra den nye snarveien til ønsket plassering.

Tips!

Du kan også flytte en ny snarvei til ønsket plassering ved å klippe og lime. Dette gjør du ved å høyreklikke snarveien og deretter klikke Klipp ut. Deretter høyreklikker du plasseringen du vil flytte snarveien til, og klikker Lim inn. Snarveien vises på ønsket plassering.

-------------------

Det er dette jeg synes er tungvindt.

Savner den gamle måte med å høyreklikke, velge ny og så snarvei.

Nå kan man kun velge ny mappe.

Slik det forklares i hjelpen, så er det tydelig at det er slik det er tiltenkt.

Lage snarvei et sted, så kopiere eller flytte den over der man skal ha den.

Hvorfor gjøre det enkelt?

Hvis det er mulig å lage snarveier der man vil ha dem direkte, slik man kunne før ved å klikke på ny...og så snarvei og så bruke en utforsker til å klikke seg frem til den filen man vil ha snarvei til så hadde det vært fint.

Lenke til kommentar
Har ikke "valgt noe bort" i det hele tatt, valget er bare borte unntatt fra skrivebordet eller mapper som ligger på skrivebordet.

Trykker start-alle programmer-høyreklikker på en mappe og velger utforsk.

I filbehandleren høyreklikker jeg og får velge ny...og da er det kun mappe som man kan velge.

Muligens mulig å enable noe noe sted, men aner ikke hvor.

Ulogisk at dette er disablet som default også???

Hm, når jeg gjorde det på din fremgangsmåte får jeg også bare valget om å lage mappe, ikke snarvei. Men selv om det er et merkelig problem , var det da en veldig merkelig fremgangsmåte du brukte også for å få opp utforsker. Jeg går alltid bare på start->computer og vinduet som dukker opp er jo av samme type, men bare at da fungerer det altså:)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Utgangspunktet er at jeg vil lage snarveier i startmenyen.

på xp gjorde jeg det ved å klikke på documents and settings-brukernavn-startmeny-programmer (eller noe sånt) og fikk da filbehandleroversikten med de snarveier som er lagt inn etterhvert som programmer er innstalert.

Her kunne man også flytte rundt på filer, og sette det opp som man ville OG man kunne høyreklikke og lage snarveier til f.eks .pdf filer eller .exe filer for å starte programmer.

Den documents and settings strukturen er borte i vista, så har ikke funnet ut hvor man skal klikke for å komme inn under brukernavn eller all users fra start-datamaskin osv

synes også det er rart at ikke dette er mulig, all den tid det er enkelt å få direkte tilgang.

Mer konkret har jeg f.eks laget en mobiltelefon mappe, under den har jeg mapper for de ulike mobiltelefoner og på den ene har jeg bl.a nokia pc suite.

Snarveiene til den kommer greit fra start knappen-alle programmer og videre under mobiltelefonmappen jeg har laget.

Jeg har også en .pdf fil som jeg har lagret i mappen til mobiltelefonen, og for å lage en snarvei til denne som skal ligge i samme snarveimappe som pc suiten ligger, så må jeg lage snarveien ett sted og så flytte den til riktig sted isteden for å ha muligheten til å klikke på mappen direkte under start-alle programmer og så høyreklikke-ny-snarvei og ikke bare mappe som man har tilgang til nå.

I xp så kan man dette, da får man opp en filbehandler og så kan man browse til den filen man vil ha snarvei til.

Godt mulig jeg ikke har skjønt dette, men for meg så ser det ut som om dette er forandret til det verre fra xp.

I hjelpen så får man også bare den fremgangsmåten som vist, og ikke den browse muligheten man hadde i xp.

En løsning er selvsagt å finne ut av mappestrukturen til vista og finne ut hvor startmeny mappene ligger (dvs hvor vista sin form for documents and settings ligger)

Når jeg har bladd meg frem får jeg bare opp dokumenter og fint lite annet under brukernavnet...ihvertfall ikke det mappestrukturen jeg søker etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...