Gå til innhold

Ekstra mellomrom når jeg skriver i Office XP Word

Gjest Slettet-0ncAanc1

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-0ncAanc1

Skriver i Word XP og når jeg skifter linje så hopper markøren over 1 linje, altså det blir ett mellomrom mellom hver linje med tekst jeg skriver! Hvordan fixer jeg det? Takk for hjelp!

Endret av Slettet-0ncAanc1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke bruk skift+enter om du ikke vet hva du gjør og vet hva du vil! Skift+enter lager et hardt linjeskift og bør bare brukes der hvor du ønsker å skifte linje på et bestemt sted men fortsette å skrive i samme avsnitt.

Det er litt vanskelig å oppfatte hva du egentlig gjør men: La programmet styre linjeskiftene selv. Trykk bare Enter når du skal lage nytt avsnitt.

Hvis du gjør dette og får et ekstra mellomrom når du trykker Enter kan du klikke Format -> Avsnitt og sette 0 i boksene ved avstand før og etter.

Men: Det å lage avstand etter avsnitt på denne måten er den riktige måten å gjøre det på. Dette er standard for Word 2007 og burde vært standard for lengst.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-0ncAanc1

Takk for svar!

Fordi enter markerer slutten av avsnittet, og mellom avsnitt er det gjerne luft. For å bare bytte linje, ikke markere nytt avsnitt, så tror jeg du kan bruke shift+enter.

Når jeg trykker shift+enter så blir det riktig, da skifter markøren som vanlig til neste linje. Men da må jeg jo trykke dette hele tiden da, ettersom jeg skriver korte setninger.

HVorfor ble det slik i det hele tatt. Dokumentet er 8 sider langt og lenger opp på siden så skifter markøren normalt, altså når jeg trykker enter så går markøren ett hakk ned og til venstre som den skal gjøre. Har vel kommet borti noe så det har skiftet format eller noe?

Når jeg åpner ett nytt dokument så blir det som det skal være.

Men altså i dette dokumentet som jeg nevner her så skriver jeg litt....og så trykker jeg enter for å skifte linje (jeg skriver ikke linjen ut) så hopper markøren over en linje og dermed blir det ett mellomrom mellom 2 tekstlinjer, altså en blank linje mellom.

Rart!

Altså dette dok. er ikke en lang tekst men flere korte tekster som gjør at jeg ikke bruker den automatiske linjeskiften, altså at det skifter linje selv når markøren har nådd endepunktet for linjen.

Håper dette var forståelig skrevet.

Er "avsnitt" det samme som paragraph? Sitter med eng. xp word.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-0ncAanc1

Nå ser jeg at øverst til venstre i word så står det "Heading 52", mens i det word dok. som er normalt (nytt dok.) står det "normal" der, så da er vel feilen funnet. Se bilde. Skjønner ikke hvorfor det ble sånn men. Kanskje noe tekst som jeg kopierte og limte inn var formatert slik?

post-31026-1203209789.jpg

Endret av Slettet-0ncAanc1
Lenke til kommentar

Avsnitt er det samme som paragraph ja.

Enter skal brukes til å lage nye avsnitt, ikke noe annet. Linjeskiftene skal programmet styre selv fordi det gjør det mye bedre enn deg. Vil du ha smalere avsnitt bør du heller endre margene. Det kan du gjøre under Fil -> Utskriftsformat.

Samtidig: Hvis dette er en sangtekst eller dikt eller liknende kan du bruke Skift+Enter for å lage harde linjeskift og Enter for å lage et nytt vers (avsnitt).

Grunnen til at du får ekstra mellomrom etter noen avsnitt er at det er stilt inn i egenskapene for disse avsnittene at det skal være mellomrom etter. Det er en god ting og som sagt standard i Office 2007. Hvis du absolutt vil slå av dette merker du teksten og går til Format -> Avsnitt og fjerner avstand før/etter.

Nå ser jeg at øverst til venstre i word så står det "Heading 52", mens i det word dok. som er normalt står det "normal" der, så da er vel feilen funnet. Se bilde. Skjønner ikke hvorfor det ble sånn men. Kanskje noe tekst som jeg kopierte og limte inn var formatert slik?

Det høres sannsynlig ut. Merk all teksten (Ctrl+A) og velg Normal i boksen for å bytte stil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...