Gå til innhold

Skal kjøpe Full HD LCD TV


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så vil grafikk kvaliteten bli bedre når jeg spiller blue - ray filmer og ps3 spill med hd - ready tv da?

Til samme pris? men det er jo ikke like høy oppløsning da.

Alle de Hd - Ready tv ene jeg har vært borti som folk har skrytt av har vært kornete bilde og etterslep.

 

Casen er at grafikk ikke bare inneholder oppløsning. Den inneholder farger, kontraster, skygger og bevegelser. Dette må også gjengis godt for at ting skal se bra ut. Et blekt bilde uten sortnivå, skyggedetaljer og etterslep er ikke spesielt bra selvom det har mange bildepunkter.

Det er alle disse andre tingene som er bedre på TVer uten full HD, for samme pris. (veldig generelt selvfølgelig)

 

Jeg lurer også på hvorfor bilde på mange TVer ser kornete ut. Men jeg reagerer like mye på det på de frekkeste full HdTVene på Sony center karl johan. Så det er vel signalkilden i de tilfellene.

Lenke til kommentar

Jeg var borti en 80 tommer plasma pioneer.

Den ble det kornete når jeg spilte advent children.

Og advent childrene er bare helt smooth.

Skal ikke være ene ensete feil der.

Det vet jeg for Square - Enix kan animere.

 

Så spurte jeg en som hadde greie på dette.

hvorfor ble det kornete?

Jo, fordi det ikke var Full HD.

Jeg har sagt at jeg vil ha en Full Hd til ca 17 tusen

Jeg snakker jo ikke om en billig Full HD tv til 5000 eller noe.

Endret av PhoenixHunter
Lenke til kommentar
Sukk... Hvis du vil kaste bort penger på noe du ikke kan se så vær så god. Andre bruker heller pengene på det som faktisk betyr noe. ;)
Kan man se hvert ett sandkorn i ørkenen? Nei, det kan man ikke, men du kan ense at de er der såvidt. Hadde sett jævlig dumt ut her i verden om alt du bare såvidt kunne ense hadde forsvunnet av syne.

 

Ekstra piksler vil alltid bety bedre detalj i bildene, og flere detaljer du kan se, uansett hvor langt unna du er.

 

Og uansett om jeg kan se de ekstra pikslene eller ikke, så liker jeg å vite at de er der.

 

 

På 3 meters avstand greide mange ikke å skille 480p og 1080p.
Litt av noen eksperter må jeg si..

Til og med jeg ser jo lett forskjell på en film i god 720p kvalitet og 480p. Hvordan i alle satans flammehav skal de ikke klare å se forskjell på 480p og 1080p?!

Endret av Lakus
Lenke til kommentar

Nei, du kan ikke ense at de er der. Selv om halvparten hadde vært borte ville du ikke oppfattet det. Du må gjerne like å vite at de ekstra pikslene er der, men det betyr ikke at du faktisk vil se forskjell.

 

Dette er akkurat samme fenomen som med retningsbestemte signalkabler og høyttalerkabler i 10.000-kroners-klassen. Vi mennesker er lette å lure og ser vi prislappen eller spesifikasjonene så påvirker det hva vi tror vi opplever. Den eneste måten å finne ut om det er en reell forskjell er ved å kjøre blindtester og det er det de har gjor i linken jeg har vist til. Jeg må si jeg stoler atskillig mer på det enn på hva du hevder at du ser. ;)

Lenke til kommentar
Vi mennesker er lette å lure og ser vi prislappen eller spesifikasjonene så påvirker det hva vi tror vi opplever. Den eneste måten å finne ut om det er en reell forskjell er ved å kjøre blindtester og det er det de har gjor i linken jeg har vist til. Jeg må si jeg stoler atskillig mer på det enn på hva du hevder at du ser. ;)
Du sier det jo selv, at man får en bedre opplevelse ved å vite at de ektstra pikslene er der. Spiller ingen rolle om du ser dem eller ikke, poenget er at man får en bedre opplevelse. Slik er det nå i alle fall hos meg :)

 

Mer psykologisk enn fysisk.

 

Og om du tror på meg eller ikke bryr meg heller lite. Men siden du sier det er så umulig å se forskjell på 480p og 1080p i den størrelsen sitter du vel med en 80" 480p TV da og kommer aldri til å kjøpe HD DVD eller Blu Ray da de ser helt like ut?

Lenke til kommentar

hei, tilbake til topic. jeg har nylig kjøpt meg 42" full HD tv og kan varmt anbefale dette:

Toshiba 42Z3030D. Av andre tver jeg vurderte var Sony X-serie, men de var endel dyrere og litt utenfor mitt budsjett (20k+). I tillegg skal den nye Philips tven være veldig god, FL7862D.

Jeg vurderte lenge Samsung også, men jeg syns den ble litt glorete på farger selv med justeringer.

Lykke til med valg av TV. Anbefaler deg å gå i butikk og se tvene med godt signal; Canal Digital med full HD signal og evt få sette på en Blu-ray dvd/HD DVD.

Lenke til kommentar
Canal Digital sender ikke full HD, de sender 1080i.

 

det har du helt rett i. Det fins dessverre ingen som sender i ekte full HD 1080p i norge per i dag, gjør det?

Forøvrig kan jeg nevne at full HD tver som regel er kresne på signal. Fôrer man den med skikkelig signal blir det meget bra. Prøv feks med analog tv og se forskjellen til digital dekoder. Jeg pleier å kjøre DVD-er via pc over hdmi i Powerdvd med oppskalering og er fornøyd med resultatet.

Lenke til kommentar
Jeg var borti en 80 tommer plasma pioneer.

Den ble det kornete når jeg spilte advent children.

Og advent childrene er bare helt smooth.

Skal ikke være ene ensete feil der.

Det vet jeg for Square - Enix kan animere.

 

Så spurte jeg en som hadde greie på dette.

hvorfor ble det kornete?

Jo, fordi det ikke var Full HD.

Jeg har sagt at jeg vil ha en Full Hd til ca 17 tusen

Jeg snakker jo ikke om en billig Full HD tv til 5000 eller noe.

 

Hvilken butikk spurte du om dette i? Det er mange som sier de har peil, som ikke har det.

Kornete bilder finnes på full Hd og. Men det er jo ikke sikkert vi snakker om samme "kornete":)

Lenke til kommentar
Du sier det jo selv, at man får en bedre opplevelse ved å vite at de ektstra pikslene er der. Spiller ingen rolle om du ser dem eller ikke, poenget er at man får en bedre opplevelse. Slik er det nå i alle fall hos meg :)

 

Mer psykologisk enn fysisk.

 

Og om du tror på meg eller ikke bryr meg heller lite. Men siden du sier det er så umulig å se forskjell på 480p og 1080p i den størrelsen sitter du vel med en 80" 480p TV da og kommer aldri til å kjøpe HD DVD eller Blu Ray da de ser helt like ut?

 

Nei, jeg sier ikke at man får bedre opplevelse av det. Men vi lar oss lure til å tro det. Det er derfor blindtester er eneste måten å avgjøre hva som skiller de ulike inntrykkene. Dessuten: Vi snakker her om variasjonen mellom full HD og HD-klar og i normale størrelser (37-42") og på normal sitteavstand.

 

Men som jeg har sagt mange ganger før her: Det er nok av folk som kjøper ting basert på hva de tror de ser og hva de tror de hører (jfr. høyttalerkabler til 10.000 og oppover). Det virker som du er en av dem og da har jeg en bro til salgs. ;)

 

når du først skal kjøpe ny tv, så kan du likesågreit gå for en med full-hd..

 

Fordi?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...