Gå til innhold

Kulturo: There Will Be Blood


Anbefalte innlegg

  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Modig anmeldelse, ingen tvil om det. Men må si jeg stusser litt på karakterene til Kulturo innimellom. Har riktignok ikke sett There Will Be Blood, så den skal jeg ikke uttale meg om, men at Shoot 'Em Up fikk full pott er jo en katastrofe. Og at Juno fikk så lavt som 4/10, mener jeg er lovlig drøyt.

 

Men, som alle vet, men ikke alle skjønner, er at filmsmak er subjektivt. Det handler kun om èn persons syn på en film, og han bør jo ikke like filmen bare fordi alle andre gjør det. Og anmelderen har et meget godt poeng angående Oscar-nominasjonene.

 

En annen ting jeg reagerer på, er at folk henger seg så vanvittig opp i karakteren. Karakteren er ett tall, og det er derfor vanskelig å kunne vise flere sider av en sak kun ved karakteren. Det vi derimot streber mot med anmeldelsene våre, og som vi mener vi får bedre til enn mange av de store avisene, er å i tillegg til å si hva vi synes om filmen, sannsynliggjøre for leseren om han/hun vil være enige med oss, eller om han/hun evnt. ville syns filmen var bedre eller dårligere enn vår anmelder. Derfor har vi såpass "lange" anmeldelser, og derfor prøver vi også å beskrive flere aspekter ved de tingene vi anmelder; for at leseren, etter å ha lest anmeldelsen vår, skal kunne gjøre opp sin egen mening om filmen, og ikke bare se på treningkastet og si: den får jo 8 av 10, da må jo jeg gå og se den.

 

Når det kommer til karaktersystemet vårt, er det også en del strengere enn den "vanlige" skalaen vi finner andre plasser. vår skala er slik at 8 og kanskje til en viss grad 9 tilsvarer en sekser, mens 10-eren drar vi fram kun når filmer er veldig bra (på sine egne premisser). Dermed har vi noen karakterer vi kan dra fram når vi virkelig vil dra på, istedet for at ekstremt mange ting får seks-ere. Skalaen vår gjør også at vi kan differnsiere i midtsjiktet. EKSTREMT mange utgivelser får 4 og 3 i andre medier, mens her kan vi vise et større spekter av "midten", og dra på helt fra 4 og mer eller mindre til 7. Les gjerne også karakterbeskrivelsene våre for mer info om karakterene våre:

 

Karakterbeskrivelse

 

 

10 / 10 til Shoot'em up... Det er vel for faen ingen som gir den filmen 10 / 10 edru? På premisser eller ei.

There will be blood var en typisk 4-rer (på terningen) film, og hvis 4 / 10 gjenspeiler det, så er vel ikke karakteren drøy. Mens Gamer sliter med inflasjon i poenggivingen kan vel tilfellet være omvendt her...

 

Leser ikke anmeldelsene deres Henrik, men når jeg ser 10 / 10 til Shoot Em Up og 4 / 10 til There will be blood - så vet jeg i hvert fall at jeg får lest anmeldelser av anmeldere med markeringsbehov :)

 

mvh

 

tidl. kollen-kollega

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...