Gå til innhold

Kulturo: There Will Be Blood


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Merkelig anmeldelse, spesielt siden regissøren får mye pes. Han gjorde i mine øyne en ypperlig jobb. Overhodet ikke overasket over at PTA ble nominert for Oscar for regien i denne filmen. Også DGA nominerte den (vant ikke der). Daniel Day-Lewis er også som vanlig fenomenal, helt i toppen når det kommer til skuespillere. En film om grådighet som fenget meg langt mer enn The Treasure of the Sierra Madre og for meg var det nettopp regien, kombinert med Day-Lewis sin prestasjon, som gjorde filmen for min egen del. Jeg vil nok tørre å påstå at de færreste vil finne problemer med regien i denne filmen. Trist at anmelderen fant den dårlig, han hører nok til en av minoritetene og jeg vil i hvert fall anbefale folk å spandere på seg en kinobillett for å se denne her.

 

Er synd Day-Lewis ikke er å finne i alt for mange filmer :(

 

Dette filmåret har startet helt ypperlig, filmperlene har snart overgått fjoråret allerede. Juno, There Will be Blood, No Country for old men, Rambo osv.

Lenke til kommentar

Jeg så denne filmen i går og må si jeg ble skuffet over den. Den første halve timen var særdeles underholdende og god, men filmen kommer ikke i mål og utviklingen den siste timen går stutrende og rettningsløst. Jeg er enig i at dette ikke er noen film verdt mer enn 4/10, men først og fremst vil jeg si at det ikke er en film som trengs å sees i det hele tatt.

 

Flere i forumet har kommentert at filmen har fått særdeles høy score på imdb, men min oppfattning av imdb er at det har gått influasjon i karaktergivning på der for en god stund siden, og scorene derfra er overhode ikke til å stole på. There Will Be Blood er forøvrig en "kunst film" spekket med ferdigfordøyd kvasi-poesi som jeg tror amerikanerne sluker rått. Så dersom du også ønsker litt annerledeshet intravinøst - rett i kunstneråra de, så verså god; There Will Be Blood er nok midt i blinken for deg.

Lenke til kommentar
Synes det var en bra skrevet anmeldelse, og anmelder begrunner jo alt han sier og karakteren han gir. Jeg ser ingen grunn til å klage og sutre bare fordi filmen ikke får samme karakter som "alle andre steder". Det skal sies at jeg forventet mye høyere 4/10 mens jeg leste gjennom anmeldelsen, og 4/10 regner jeg egentlig som på grensen til slakt. Det virker litt merkelig på en film andre gir nesten full pott på, og som høster hele 8 Oscar-nominasjoner.

 

Jeg har derimot ikke sett filmen, har tenkt meg på kino til helgen. Jeg vil derfor ikke uttale meg om denne karakteren er rett eller galt før jeg har sett filmen selv. Det er jo godt mulig anmelder har et poeng, og at mange andre anmeldere bare blir blendet av Daniel Day Lewis' fantastiske skuespill, og ikke klarer å se filmens åpenbare feil...

 

Jeg så filmen i går og må si at anmeldelsen treffer spot on - både på karakter og analyse av filmen. Dette var ikke en film som er værdt å se. Jeg tror du har rett, DrThomas, i at andre anmeldere må ha blitt "...blendet av Daniel Day Lewis' fantastiske skuespill...", for dette er ingen god film. Da jeg så filmen fikk jeg følselsen av å se en dårlig kopi av Citizen Kane, så det morer meg å se at regissøren har hatt inspirasjon fra denne filmen. Både musikk, karakterer og historie ligner. Det er bare synd at det hele blir en dårlig kopi, rørt sammen med en masse klisjerer og meningsløse sidehistorier. Mitt tips blir derfor å se Citizen Kane, ikke There Will Be Blood.

Lenke til kommentar

There Will Be Blood er en fantastisk film som reflekterer omkring amerikanske kjerneverdier og vanskene det kan innebære å bare være et menneske. Filmen har klart å få meg til å tenke mye over den i tiden etter jeg så den, og det gir en stor pluss i boka. Den langsomme og drømmeaktige stemningen gir en følelse av tidløshet, noe som forsterker troen på at dette vil bli en klassiker. Jeg hadde smerter og stor mangel på søvn etter en slitsom reise da jeg så There Will Be Blood på kino, men når filmen likevel klarer å gi et såpass sterkt inntrykk, da er det bare å bøye seg i støvet for mesterregissøren Paul Thomas Anderson.

Endret av cun
Lenke til kommentar

Er helt enig med Cun. Jeg ante absolutt ingenting om filmen da jeg gikk for å se den, og hadde ikke en gang hørt om den tidligere. Den overasket meg stort, og i kontrast til det mange beksriver som en treig film, syntes jeg tempoet var med på å skape stemningen og nerven i filmen. Absolutt en film verdt å se i mine øyner. Vi diskuterte karakterer mellom hverandre etter filmen også, og de jeg var og så filmen med mente alt fra 7-10. Selv havnet jeg på 8, uten å ha sett eller hørt om IMDBs karakter av filmen. Som tommelfingerregel stoler jeg egentlig heller aldri helt på den siden.

 

Til felles med Cun var jeg også sliten etter en 12 timers reise tidligere på dagen og 50 timer uten søvn. Denne filmen klarte likevel å holde meg våken og engasjert, til tross for dens trege fremgang. Etter filmen, for så vidt, var det rett hjem til 12 timers søvn.

 

Citizen Kane har jeg faktisk aldri sett, skal jeg være ærlig. Kanskje jeg skal sitte meg ned med den nå snart.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Endelig har jeg fått sett filmen og latt den ligge en uke før jeg kommenterer den, og til min store overraskelse så er 4/10 rimelig spot on etter min mening.

Jeg er oppriktig skuffet over filmen. Den er ikke skikkelig dårlig, men den prøver å være episk uten å klare det, og da faller man og lander hardt. Den er for lang og kunne blitt klippet mye for å fremstå som en mer historiedrevet film. Nå driver historien halve filmen og etterhvert driver karakteren Daniel Plainview filmen, en karakter som ikke holder vann dessverre, av en overraskende svak Day-Lewis utfra all forhåndshypen. Samspillet mellom Day-Lewis/Dano er bra, men det er lett å gi rosen til Dano og ikke Day-Lewis for det når man ser hvordan samspillet med sønnen og "broren" feiler.

 

Hadde ikke filmen tatt på seg "Hei, jeg vil leke klassikerfilm som er mange år gammel"-masken så ser jeg for meg at det kunne blitt en bra film, historien har de elementer som trengs for å være en ganske bra film om den bare ikke skulle være så forbanna elitistisk i fremdrift og uttrykk.

Paul Dano synes jeg utmerker seg mer enn Day-Lewis denne gangen, og de totalt 8 oscar-nominasjonene filmen fikk er for det meste helt uforståelige.

 

Begynner å bli mange av disse middelmådige filmene fra 2007 som har vært hypa i skyene som faller på ræv.

Lenke til kommentar

Når Daniel Day-Lewis klarer å gå fra denne sympatiske karen:

 

Se filmen hos Youtube

 

til dette (spoiler for filmen):

 

Se filmen hos Youtube

 

og man mener det er skuffende skuespill, så må jeg nesten gi meg over. Det han presterer er fenomenalt. Han endrer kroppsspårk, dialekt, måten å se på andre på, måten han går på, han lever seg inn helt til lilletåen. Det er method-acting av førsteklasse. Mannen er jo ikke til å kjenne igjen og han er i mine øyne blant topp tre skuespillere i verden. Han var fenomenal her, han var minst like fenomenal i Gangs of New York. Det var ikke en prestasjon i nærheten i 2007. Som oscar-nominerte Clooney sa det:

 

- Hvis du vil ha min ærlige mening, tror jeg Day-Lewis vinner. På en måte irriterer han oss alle fordi han er så god. Jeg sier det som det er, jeg liker ham ikke. :wee:

 

Hver sin smak. Har bare vanskeligheter med å se at Day-Lewis faktisk klarte å skuffe noen med en så intens prestasjon. Han blir til karakteren på en måte få andre nålevende skuespillere makter.

 

Dotten - Day-Lewis fanboy :)

Lenke til kommentar

Day-Lewis er helt utrolig. Husker jeg så The Crucible da jeg var rundt ti og var helt overveldet. Det var kanskje min første opplevelse av en virkelig stor skuespillerprestasjon som har satt spor, og kanskje min første gåsehudopplevelse når det kommer til film. Fra å se traileren til TWBB (har dessverre ikke sett filmen ennå, Fredrikstad Kino tenkte tydeligvis at den ville det ikke være noen vits å sette opp) til å se ham IRL på Oscaren, var utrolig. Totalt ugjenkjennelig.

Lenke til kommentar

Syntes den scenen er fenomenal. Kommentaren hans er jo en klassiker allerede, i min bok. Utbruddene hans er symbolsk og viktig, de får frem all grådighet og hat som han holder inne. For å få det han ønsker må han bite i seg så mye og undertrykke sine egne meninger at det bare eksploderer når det først kommer ut. I GoNY så er rollen en som kan være seg selv hele tiden, mens her er karakteren en som må holde en maske. Noe som er ekstremt vanskelig med alt hatet han bærer frem. Han tar skikkelig i og det er godt å se hvordan han eksploderer. For meg som seer var den en fin måte å rømme fra virkeligheten og se hvordan et slikt utbrudd kan presenteres så godt som bare Daniel Day-Lewis kan. Folk som Brad Pitt og Tom Hanks hadde aldri klart det samme, noe som sier sitt da de er glimrende skuespillere. Må en Jack Nicholson til for å prestere slike kontraster i fremførelsen.

 

Fremførelsen blir enda sterkere når man ser hvordan DDL er i virkeligheten. Han er ikke til å kjenne igjen når han spiller. Jeg syntes det var underbart :)

Lenke til kommentar
Mitt første møte med han, som jeg kan huske, var i The Last of the Mohicans. En film jeg ikke har sett siden starten av 90-tallet og som jeg bare må se igjen snart. Håper den er like god som jeg husker den.

Den er virkelig episk. En av mine store favoritter gjennom tidene. Der er også hans kroppsspråk og ansiktsuttrykk helt gjennomført. Og filmen du nevner her Dotten utmerker seg jo nettopp fordi den klarer å kombinere historiedrama og action med gode dialoger og gripende følelsesspill.

Lenke til kommentar
Jeg er enig med Dotten her, Daniel Day-Lewis er en av mine absolutt favorittskuespillere. Han er fabelaktig bra, alltid.

Helt enig med dere begge. Daniel Day-Lewis er en av verdens desidert beste skuespillere - og denne fyllescenen er så enormt bra spilt. Man får det første virkelige og intense møtet med den enorme ondskapen drevet frem av pengekåtheten til hovedrollen.

 

Men denne filmen er ikke for alle. For de som synes Jumper er f.eks en bedre film (hørt det flere ganger de siste ukene jeg) og ikke takler filmer lenger enn en time og førti minutter - da er ikke There Will Be Blood noe for deg.

 

Og jeg kunne ikke vært mer uenig enn med Findus. :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...