Hrodebert Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Hallo dere... Dette er ikke et problem, men et spørsmål angående spenningen i strømforsyningen, som undertegne har lurt på en stund. Saken: Fulgte med et program med hovedkortet (PC Alert4) som måler blant annet temperatur og spenning (volt) i systemet. Når det gjelder verdier i spenningen går disse ofte litt opp og ned. For eksempel er +5v spenningen ofte nede på +4.97v og +12v på +11.28v, men disse (spesielt) varierer ofte mye opp og ned, særlig under høy belastning. Noen ganger er +5v spenningen på +5.3 og +5.5. I noen tifeller ligger også +5v stabilt på +4.97. Spørsmål: Det jeg da lurer på er om dette er tegn på at strømforsyningen er ustabil (eller svak)? Er dette normalt for de fleste strømforsyninger? Og er dette farlig for komponenter på noen måte? Strømforsyningen min er en NorthQ 400w. Maskinen er heller ikke ustabil på noen måte. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 ... Noen ganger er +5v spenningen på +5.3 og +5.5. I noen tifeller ligger også +5v stabilt på +4.97. fem komma fem volt hørtes litt drøyt ut ja, så jeg skjønner at du reagerer. Det kan jo alltids tilskrives feil med måleproben, men da må du ha et voltmeter å sammenlikne med for å avdekke det. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Man bør ikke ta programvaremålinger altfor nøye, nei. Det vil være sikrere å måle direkte med et multimeter. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 19. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2008 (endret) OK! Men hva med at +12v ligger på +11.28? Og er dette farlig på noen måte? Etter hva jeg har lest så styrer +5v "bare" USB enheter, men det er kanskje litt drøyt fordet ? EDIT: Hva er forresten et multimeter? Er ikke akkurat noen elektriker! Endret 19. februar 2008 av roberteh Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 Er det ingen som kan ha noe mer informasjon? Lenke til kommentar
democomputer Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 EDIT: Hva er forresten et multimeter? Er ikke akkurat noen elektriker! jfgi... http://clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=21638526 Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 OK! Takk for svar så langt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå