bushtor Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Hei Jeg sitter på gjerdet og venter på at Sony HDR-SR12E skal legges ut på hyllene i Norge. I mellomtiden kan jeg jo begynne å tenke på redigeringsmuligheter. AVCHD er jo som jeg forstår et litt nytt 'format'. Er dette støttet i dag av de fleste videoredigeringsprogrammer? Hvilket redigeringsprogram av disse gir mest valuta for pengene? Kan en PC kjøpt i fjor med 2gig minne og store disker men prosessor og hk midt på treet kunne dra rundt HD redigeringsprogrammer? Takk for kommentarer ;-) hilsen Tor Lenke til kommentar
chma Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Kom med spec på ram/cpu du, AVCHD krever MYE. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Selve redigeringen krever ikke mye kraft, så selv eldre maskiner kan brukes til det uten problemer. Det som derimot tar lang tid er rendringen hvor AVC er i en egen klasse i (lav) hastighet. Jeg brukte over 10 timer på å transkode to timer PAL Lagarith/FLAC til AVC/AAC i MeGUI med HQ-Insane profil et år siden. Lenke til kommentar
simmyt Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Det som derimot tar lang tid er rendringen hvor AVC er i en egen klasse i (lav) hastighet. du mener encoding, eller koding på norsk. stemmer det. men løsningen for de med eldre HW kan være å senke kravene litt og kode i vanlig dvd format med mpeg2. om noen år kan man sikkert gjøre real time h.264 encoding i full HD på rimelig hardware. i dag er det knapt mulig med de beste quad core maskinene. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Jeg brukte order rendring fordi jeg gjorde noe redigering på klippet før encodingen så det var ikke bare en ren transkoding. Du kan selvsagt senke kravene, men det er bare tid det krever å få det bedre resultatet med H.264. Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 AVCHD er jo som jeg forstår et litt nytt 'format'. Er dette støttet i dag av de fleste videoredigeringsprogrammer? Hvilket redigeringsprogram av disse gir mest valuta for pengene? hilsen Tor Vet ikke akkurat hvilket prog. som gir mest valuta, men jeg ville gått for Sony Vegas. Lenke til kommentar
chma Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 AVCHD er jo som jeg forstår et litt nytt 'format'. Er dette støttet i dag av de fleste videoredigeringsprogrammer? Hvilket redigeringsprogram av disse gir mest valuta for pengene? hilsen Tor Vet ikke akkurat hvilket prog. som gir mest valuta, men jeg ville gått for Sony Vegas. Nå er vel strengt tatt Vegas en serie produkter fra sony, ikke ett program. Feks. Pinnacle har følgende krav til avchd redigering: "Intel® Core™2 Duo 2.4 GHz or higher required for 1440x1080 AVCHD editing; Intel® Core™2 Quad 2.66 GHz or higher required for 1920x1080 AVCHD editing" Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) Og så holdt vi oss til topic folkens! For å svare trådstarter: Ja, det stilles krav til maskinen din. Nå har jeg ingen konkrete tall på hvor mange mega- og gigahertz du bør ha, men essensen er jo fler jo bedre. Det påstås her at det er viktigst med kraft under rendringen, men det er bare delvis sant. Det krever nemlig også en viss kraft under selve redigeringen. For om du hopper fram og tilbake i videoklippene betyr det at maskinen må decode videoen mye og fort. Derfor er det en kjent sak at det går fortere å jobbe med video som ikke er komprimert i hjel, noe AVCHD er. Du snakker om redigeringsprogram som gir mest for pengene. Vel, i den profesjonelle verdenen er det en kjent sak at Final Cut Studio gir deg definitivt mest for pengene. For 7000 kroner får du et godt redigeringsprogram, DVD-program, animasjonverktøy, lydprogram og et meget avansert fargebehandlingsprogram. Skulle man kjøpt alt dette fra andre produsenter individuelt ville man måtte ta et lån. Final Cut Pro støtter også AVCHD redigering. Men det blir kanskje litt mer penger enn du hadde forestilt deg?... Ellers så har Wikipedia en fin liste på hvilke programmer som støtter AVCHD per i dag: Apple's Final Cut Express 4, Final Cut 6.01, CyberLink's PowerDirector 6, Sony Vegas 7.0e, Vegas Pro 8, and Vegas Movie Studio Platinum 8, Corel's Ulead VideoStudio 11 Plus, Corel's Ulead DVD MovieFactory 5, Pinnacle's Studio Plus 11, Avid Xpress Pro and Avid Media Composer, Canopus' EDIUS Pro 4.5. Endret 27. februar 2008 av Kenneth Dammyr Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) Final Cut Studio koster 11490kr frå Apple Store i Noreg, 11290kr er billegaste i prisguiden. Er billegare over dammen ja, men vert det ikkje nokre ekstrakostnadar om ein kjøper frå statane? (Likevel mykje for pengane, skal ikkje seie noko på det.) Og so kjem det sjølvsagt kun til OS X. Eg forstod trådstartar som at han hadde ein Windows-PC. For Windows Vegas Pro er ikkje ein dum ide. Det koster i underkant av 6000kr, og ein får med DVD Architect for DVD- og Blu-ray-authoring. Redigert: Nokre av dei andre programma, inkludert Vegas Movie Studio Platinum, koster rundt sjettedelen, so ein kan få mykje billegare. Redigert igjen: Hadde oversett ein fotnote om «eksl. mva», so måtte endre på prisen til Vegas. Endret 27. februar 2008 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) Ja, min feil der. Sjekket bare prisen i dollar. I den prisklassen blir forøvrig også Adobe Production Studio et alternativ. Til PC... Endret 27. februar 2008 av Kenneth Dammyr Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Trur du må oppdatere deg litt ... Namnet Production Suite finst ikkje meir, Premiere Pro er no ein del av Creative Suite. Dei to CS-pakkene som inneheld PPro er Production Premium og Master Collection, som koster henholdsvis 21 237,50kr og 29 737,50. PPro koster 9025kr, men inkluderer no Encore. CS er forøvrig eit alternativ til Mac ogso, dei nyaste versjonane av programma er porta til OS X (med unnatak av Audition [som ikkje er ein del av CS], Ultra og OnLocation [tidlegare DV Rack]). Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Trur du må oppdatere deg litt ... Namnet Production Suite finst ikkje meir, Premiere Pro er no ein del av Creative Suite. Dei to CS-pakkene som inneheld PPro er Production Premium og Master Collection, som koster henholdsvis 21 237,50kr og 29 737,50. PPro koster 9025kr, men inkluderer no Encore. CS er forøvrig eit alternativ til Mac ogso, dei nyaste versjonane av programma er porta til OS X (med unnatak av Audition [som ikkje er ein del av CS], Ultra og OnLocation [tidlegare DV Rack]). Adobe Creative Suite 3 Production Premium / Production suite - samme ulla. Men det var litt dyrere enn jeg huska. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå