maduin Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Da har jeg bestemt meg for å handle inn en ny laptop, men som den ubeslutsome fyren jeg er har jeg store problemer med å bestemme meg for hvilken jeg skal velge. Jeg ønsker en kraftig 15,4" som er dugelig til spill, surfing og noe simulering. God batterikapasitet og et fint/slickt design er heller absolutt ikke å forrakte. Mine alternativer er: Dell XPS M1530: Intel® Core™ 2 Duo-prosessor T7700 (2,40 GHz, 800 MHz FSB, 4 MB L2-buffer) 3072 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [1x2048+1x1024] 15,4" widescreen WXGA+ (1440 x 900) TFT-skjerm med TrueLife™ NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB dedikert grafikkminne 250 GB (5400 rpm) SATA-harddisk 9-cellers primært litiumionbatteri (85 W/t) Asus G1s Intel Core 2 Duo T7700 / 2.4 GHz ( Dual-Core ) 2 GB (installert) / 4 GB (maks.) - DDR II SDRAM - 667 MHz ( 2 x 1 GB ) 250 GB - Serial ATA-150 - 5400 opm NVIDIA GeForce 8600M GT - 256 MB 15.4" TFT aktiv matrise 1680 x 1050 ( WSXGA+ ) http://psdata.no/ps.asp?it=135651&mlevel=200202 Eller er det verdt å vente på nye M51?: http://psdata.no/ps.asp?it=137793&mlevel=200202 Alle svar mottas med takk! Og har du andre/bedre alternativer så kjør på! Lenke til kommentar
Nikko226 Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Jeg ville valgt XPSen på grunn av vekten, utseendet + bedre batteritid. Asus er elendige med batterilevetid. Hvis du velger 9 celler på XPSen vil batteriet vare rundt 3 timer, som er ganske bra for en "gamer" laptop. Den nye pcen du linka til der vil nok ha et likt eller litt dårligere skjermkort mener jeg å ha lest Uansett lykke til med kjøpet Lenke til kommentar
OstePåPp Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Helt enig med Nikko226, Dell xps er pcen for deg. Kan anbafale Dell xps m1530 på det strekeste, dette er en ekstremt god pc, som har alt pluss litt til, til en overkommlig pris. Asusen er en helt grei pc, men når du får en bedre pc til samme prisen så er det dumt å kjøpe den(hvis du ikke har noen fobi for å kjøpe fra Dell) Dellen er suveren, den er ekstremt godt sammenskrudd, tastaturet er helt klart det beste jeg har vært borti, ikke minst designet som er lekkert. Ser at design er et av punktene dine, og da skjønner jeg ikke hvorfor du i det hele tatt vurderer asus g1s, da denne pcen er den mest vulgære pcen på markedet. Skrive leif. Lenke til kommentar
maduin Skrevet 14. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2008 takker for svar! Har også lest på flere plasser nå at asusen har dårlig batterikapasitet, så jeg må nok si at jeg heller mer mot XPS'en nå. Eneste som bekymrer meg er leveringstiden til dell. Som jeg forstår fra m1530 tråden kan det ta bortimot en måned å få laptopen i hus. Noen av dere som har en blå xps forresten? Har funnet svært få bilder av den på nett. Lenke til kommentar
OstePåPp Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Eneste som bekymrer meg er leveringstiden til dell. Som jeg forstår fra m1530 tråden kan det ta bortimot en måned å få laptopen i hus. Leveringstiden er lang, regn med 3-4uker, men til gjenngjeld får du en super pc og ikke minst en super garanti avtale(de kommer til deg uansett hvor duskulle være, for å reparere pcen). Hos andre produsenter må man krangle i mange timer i telefonen for å få lov til å sende den inn, når du først har sendt denn inn må du regne med 4-8ukers ventetid. Når du har hentett pakken på postkontoret og skal skru pcen på skjer det ingen ting, ikke et minste lite pip. Å da må du starte helttttttt på nytt igjen Lenke til kommentar
hevih Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 (endret) Dellen har jo MYE dårligre skjerm, mindre oppdaterings muligheter og plastic følelse! PLuss at G1S har mye bedre ytelse i spill osv Endret 14. februar 2008 av hevih Lenke til kommentar
Nikko226 Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 PLuss at G1S har mye bedre ytelse i spill osv Hæ... hvorfor skulle den ha det?? Lenke til kommentar
OstePåPp Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 (endret) Dellen har jo MYE dårligre skjerm, mindre oppdaterings muligheter og plastic følelse!PLuss at G1S har mye bedre ytelse i spill osv Hadde vært veldig fint om du kunne begrunne svaret ditt. Lurer veldig på det med at skjermen er så MYE dårligere, den har jo tross alt mulighet for 1680x1050, men du vil sikkert ha 1920x1200 noe jeg selv mener blir for lite på en 15,4" Mindre oppdatering muligheter:hmm: Det var når jeg leste det med plastic følelse at jeg begynte å tvile på om du noen gang har tatt/hold på en Del xps m1530, men det har du jo sikkert siden uttaler deg om plastic følelsen, den dårlige skjermen. Tror de fleste driter i oppdaterings mulighetene, så lenge man har oppgraderings muligheter. Du kan vel også forklare hvorfor G1s har så MYE bedre ytelse i spill. Gleder meg virkelig til å lese svarene/argumentene dine. Fant svaret på alt, du har jo jammen meg en Asus G1s selv. Det er jo klart at du da prøver å beskytte det mislykka kjøpet ditt(dette er normalt). Endret 14. februar 2008 av Longva91 Lenke til kommentar
santacruze Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Den nye pcen du linka til der vil nok ha et likt eller litt dårligere skjermkort mener jeg å ha lest Uansett lykke til med kjøpet 9500 gs er bedre en 8600 gt fordi 9500 er bare en oppgradering. + den bruker mindre batteri. Lenke til kommentar
IvoryAndreas Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Dellen har jo MYE dårligre skjerm, mindre oppdaterings muligheter og plastic følelse!PLuss at G1S har mye bedre ytelse i spill osv Fant svaret på alt, du har jo jammen meg en Asus G1s selv. Det er jo klart at du da prøver å beskytte det mislykka kjøpet ditt(dette er normalt). Hvis jeg har lyst til å lese denne type argumentasjon leser jeg heller blogene på VG om Ramin Osmundsen. Seriøst - en argumentasjon som munner ut i : min er større en din tjener ingen. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 (endret) G1S kan du også kjøpe fra multicom, ser ut til at den er litt billigere enn fra PS og du kan i tillegg konfigurere selv. Hva er prisen på det oppsettet på XPS'en du har der? Edit - du spesifiserer ikke hva du mener med simulering, men om det innebærer tunge programmer kunne kanskje en maskin med Penryn-prosessor, for eksempel Compal JFL92+ vært noe å tenke på... Endret 15. februar 2008 av ventle Lenke til kommentar
maduin Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2008 G1S kan du også kjøpe fra multicom, ser ut til at den er litt billigere enn fra PS og du kan i tillegg konfigurere selv. Hva er prisen på det oppsettet på XPS'en du har der? Edit - du spesifiserer ikke hva du mener med simulering, men om det innebærer tunge programmer kunne kanskje en maskin med Penryn-prosessor, for eksempel Compal JFL92+ vært noe å tenke på... XPS'en jeg har satt opp kommer på 11500,-. Med simulering mener jeg diverse automasjons programmering og PLS styring som jeg begynner med til neste år. Er litt usikker på hvor mye simuleringene vil kreve av ressurser. Den Compalen får jeg veeeldig fint specca til en fin penge! Eneste som trekker ned er forsåvidt designet, hehe. Specc compal: (kr 12212,-) 15,4" Widescreen WXGA+ 1440x900 blank skjerm (glare) Intel Core2Duo T8300 2.4GHz 45nm 3MB cache 160GB SATA 5400RPM 2.5" 4GB SO-dimm 667MHz (2x2GB) dual channel 9-cellers batteri XL (ekstra kapasitet) Intel® Turbo Memory 1GB (kun sammen med Windows Vista, fungerer ikke med Windows XP) NVIDIA® GeForce® 8600M GT skjermkort 512MB MICROSOFT Windows Vista Home Premium 32-bit, norsk [+879,-] Har du Compal selv ventle? Isåfall, hvordan er dine erfaringer? Lenke til kommentar
ventle Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Har en Compal ja, den er riktignok tre år gammel og kanskje ikke så mye å sammenligne med den fungerer i hvertfall utmerket enda, etter tre år med mye og tidvis hard bruk ser ut som du får mest for pengene med Dell'en da. Programmering av PLS'er skal være barnemat for det meste av dagens maskinvare. I bunn og grunn er de tre nevnte maskinene såpass like (compal'en skiller seg ut med dårligere skjermkort men bedre prosessor) at det ikke er noen spesiell grunn til å velge den ene fremfor den andre Lenke til kommentar
Nefargarap Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 (endret) PLuss at G1S har mye bedre ytelse i spill osv Hæ... hvorfor skulle den ha det?? Fordi de to maskinene bruker ulik RAM i skjermkortet. De fleste - inkludert Dell - bruker DDR2. ASUS bruker DDR3. I 3DMark06 yter Dell ca. 85% av ASUS. (Ca. 3400 vs 4000 poeng). EDIT: Dell M1330 har bedre 3dmark06-score enn ASUS G1s. Påstanden vdr. DDR2 gjelder modellen VOSTRO 1500 (=Inspiron 1520?). Endret 15. februar 2008 av Nefargarap Lenke til kommentar
maduin Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2008 PLuss at G1S har mye bedre ytelse i spill osv Hæ... hvorfor skulle den ha det?? Fordi de to maskinene bruker ulik RAM i skjermkortet. De fleste - inkludert Dell - bruker DDR2. ASUS bruker DDR3. I 3DMark06 yter Dell ca. 85% av ASUS. (Ca. 3400 vs 4000 poeng). Har lest på flere plasser at Dell's 8600 har DDR3 minne. ang.3D mark kan jeg ikke uttale meg om Lenke til kommentar
maduin Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2008 Har en Compal ja, den er riktignok tre år gammel og kanskje ikke så mye å sammenligne med den fungerer i hvertfall utmerket enda, etter tre år med mye og tidvis hard bruk ser ut som du får mest for pengene med Dell'en da. Programmering av PLS'er skal være barnemat for det meste av dagens maskinvare. I bunn og grunn er de tre nevnte maskinene såpass like (compal'en skiller seg ut med dårligere skjermkort men bedre prosessor) at det ikke er noen spesiell grunn til å velge den ene fremfor den andre Er kanskje bare maskinene på skolen som virkelig stagnerer når en skal kompilere og simmulere programmene, men det er vel virkelig ikke noe sjokk Takker for alle svar. Ser ut til at det blir en midnight blue m1530 på meg:) Lenke til kommentar
Nefargarap Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Notebookcheck.net har en test av Dell'n. Den ser veldig bra ut. BEDRE 3dmark06-score enn ASUS. Min forrige kommentar vdr 3dmark06-score var basert på feilslutninger og formodninger. Jeg tenkte på den gamle modellen Vostro 1500 (=Inspiron 1520?). Forøvrig kan jeg legge til at vi har hatt problemer med Sims2 på ASUS'n. Får ikke kjørt patch-fila, selv ikke etter reinstallering av Vista med fjerning av bloatwaren... Lenke til kommentar
Nikko226 Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 PLuss at G1S har mye bedre ytelse i spill osv Hæ... hvorfor skulle den ha det?? Fordi de to maskinene bruker ulik RAM i skjermkortet. De fleste - inkludert Dell - bruker DDR2. ASUS bruker DDR3. I 3DMark06 yter Dell ca. 85% av ASUS. (Ca. 3400 vs 4000 poeng). EDIT: Dell M1330 har bedre 3dmark06-score enn ASUS G1s. Påstanden vdr. DDR2 gjelder modellen VOSTRO 1500 (=Inspiron 1520?). Nei... Begge bruker lik ram i skjermkortet, altså gddr3 Lenke til kommentar
OstePåPp Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Dellen har jo MYE dårligre skjerm, mindre oppdaterings muligheter og plastic følelse!PLuss at G1S har mye bedre ytelse i spill osv Fant svaret på alt, du har jo jammen meg en Asus G1s selv. Det er jo klart at du da prøver å beskytte det mislykka kjøpet ditt(dette er normalt). Seriøst - en argumentasjon som munner ut i : min er større en din tjener ingen. Når noen uttaler seg om at Dell xps m1530 har Mye dårligere skjerm, plastic følelse osv, uten og komme med noen begrunnelse for den uttalelsen, blir jeg litt små irritert. Jeg synes det er feil at de som har en xps eller en G1s skal uttale seg om den andre maskinen så lenge de ikke har hatt erfaring med den. Jeg som ikke har noen av pcene, men har hatt G1s og har erfaring med xps m1530, synes jeg kan uttale meg om dette. Lenke til kommentar
hevih Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 (endret) Uansett hva dere Idio*** sier yter asus g1s bedre enn dell xps 1330 og 1530! 3dmark scoren til dellen blir høyere pga. mindre opp på skjerm! Endret 16. februar 2008 av hevih Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå