Brian Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 (endret) Så du vil ikke vurdere bruktmarkedet altså? I ditt prisleie ville jeg i alle fall sett en del på brukte komponenter, her kan du spare mye penger og få enda bedre anlegg for pengene. i alle fall høyttalere er det mye å spare på. Tok bare et kjapt søk gjennom finn.no og fant jo noe som kansje kan virke lovende til prisen, som DETTE for eksempel. Her har du jo skikkelige dali fronter og en grei reciever. Nyprisen var på 15k som selger også spesifiserer, så dette er slett ikke en upris. Ellers kan du titte innom bruktmarkedet på hifisentralen.no, men der er det muligens mere dyrere komponenter, grunnet mere entusiaster som henger der. Endret 15. februar 2008 av Brian_N Lenke til kommentar
MrL Skrevet 19. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2008 Så du vil ikke vurdere bruktmarkedet altså? I ditt prisleie ville jeg i alle fall sett en del på brukte komponenter, her kan du spare mye penger og få enda bedre anlegg for pengene. i alle fall høyttalere er det mye å spare på. Tok bare et kjapt søk gjennom finn.no og fant jo noe som kansje kan virke lovende til prisen, som DETTE for eksempel. Her har du jo skikkelige dali fronter og en grei reciever. Nyprisen var på 15k som selger også spesifiserer, så dette er slett ikke en upris. Ellers kan du titte innom bruktmarkedet på hifisentralen.no, men der er det muligens mere dyrere komponenter, grunnet mere entusiaster som henger der. Er litt skepitsk til bruktmarkedet ja, kommer nok ikke til å velge det. Saken er også at det logitech annlegget og Onkyo annlegget koster ikke i nærheten av 5000, ihvertfall ikke til den prisen jeg får Onkyo annlegget til, er vell også derfor det frister så veldig. Så forløpig står det nok forsatt mellom de 2. Men saken er den, at hvis vi sier at jeg f.eks hadde fått begge til samme pris, hvem skulle jeg da valgt? Onkyo er dyrere, men er det bedre? Lenke til kommentar
Ironmann Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Har ingen generel erfaring med Hifi anlegg men har selv Z5500 og vil si at den gir nok trøkk til å imponere andre uten spessielt hifikjentskap og spiller høyt nok så det er det ingen fare med.(Høyt nok til å få nabovarsel og evt ting faller ned fra hyller etc) Kort sakt: En bra billig anlegg med valuta for pengene=) En liten pirketing er vel at sikringen på anlegget er litt følsom men den koster knappe 8 kr på expert og byttes like lett som ei lyspære Lenke til kommentar
MrL Skrevet 19. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2008 Har ingen generel erfaring med Hifi anlegg men har selv Z5500 og vil si at den gir nok trøkk til å imponere andre uten spessielt hifikjentskap og spiller høyt nok så det er det ingen fare med.(Høyt nok til å få nabovarsel og evt ting faller ned fra hyller etc) Kort sakt: En bra billig anlegg med valuta for pengene=) En liten pirketing er vel at sikringen på anlegget er litt følsom men den koster knappe 8 kr på expert og byttes like lett som ei lyspære Hehe det hjelper ikke meg så mye, jeg vet at z-5500 er et bra annlegg og gir mye for pengene, men jeg tror også Onkyo gir mye for pengene til den prisen jeg får det til, spørsmålet er bare hva som er best. Alle vet at Z-5500 er bra, men ingen vet ikke om Onkyo er bedre Blir nok ikke et lett valg Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Hva med Cerwin Vega CLS-6 og forsterker for resten av budsjettet? Spiller både høyere, penere og med mer trykk, enn Z-5500, tør jeg påstå. CLS-6 veier jo faktisk 9 kilo per stykk, så er ikke noen pinglehøyttalere. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 19. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2008 (endret) Hva med Cerwin Vega CLS-6 og forsterker for resten av budsjettet? Spiller både høyere, penere og med mer trykk, enn Z-5500, tør jeg påstå. CLS-6 veier jo faktisk 9 kilo per stykk, så er ikke noen pinglehøyttalere. Vel nå koster det 1696 kr for 1 par av sånne høytalere, og jeg skal ha da 2 par av disse + 1 senter + en forsterker osv, det høres ikke billig ut.. Endret 19. februar 2008 av MrLG Lenke til kommentar
Joachimv Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Onkyo er det mange som bruker på avforum.no / minhjemmekino.no. skal vist være bra saker. gå for podspeakers hos hifiklubben koster ca 1000kr paret tror jeg. så er de jo dritstilige og har gule kevelarelemnter som imponerer Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 (endret) Hva med Cerwin Vega CLS-6 og forsterker for resten av budsjettet? Spiller både høyere, penere og med mer trykk, enn Z-5500, tør jeg påstå. CLS-6 veier jo faktisk 9 kilo per stykk, så er ikke noen pinglehøyttalere. Vel nå koster det 1696 kr for 1 par av sånne høytalere, og jeg skal ha da 2 par av disse + 1 senter + en forsterker osv, det høres ikke billig ut.. De gir vel nesten bedre filmlyd i stereo enn Z-5500 gir i surround. Kan jo begynne med de to og en receiver, også bygge ut etterhvert som du får råd. Endret 19. februar 2008 av Lefse Lenke til kommentar
MrL Skrevet 19. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2008 Hva med Cerwin Vega CLS-6 og forsterker for resten av budsjettet? Spiller både høyere, penere og med mer trykk, enn Z-5500, tør jeg påstå. CLS-6 veier jo faktisk 9 kilo per stykk, så er ikke noen pinglehøyttalere. Vel nå koster det 1696 kr for 1 par av sånne høytalere, og jeg skal ha da 2 par av disse + 1 senter + en forsterker osv, det høres ikke billig ut.. De gir vel nesten bedre filmlyd i stereo enn Z-5500 gir i surround. Kan jo begynne med de to og en receiver, også bygge ut etterhvert som du får råd. Hmm..spørsmålet er vel ikke om jeg har råd, men hvor mye jeg er villig til å bruke.. Lenke til kommentar
branick Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Kan bare tipse deg om at Z-5500 anlegget spiller pent og rent om du investerer i et ekstra lydkort Helt standard med vanlige integrerte lydkort er det ikke helt "der", så det trenger et lite puff ekstra i form av et godt lydkort. OT: Hvorfor er det feil å kjøpe det logitech anlegget på grunnlag av at det kjøpes på elkjøp? Det selges da vitterlig over alt? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Kan ikke uttale meg om akkurat dette anlegget, men jeg har selv et 5.1 system med en større Onkyo forsterker og høytalere fra den eldre Jamo E-6 serien. Har aldri hatt noen problemer med forsterkeren og den spiller alt uten å klage. Lyden er veldig responsiv, klar og fyldig og kan ikke måles med z-5500 anlegget. Dog nå er nok det settet du har sett deg ut et litt enklere system enn det jeg sitter med, men jeg har bare gode erfaringer fra Onkyo. Etter min mening er Z-5500 forferdelig oppskrytt, det spiller høyt joda, men bassen er langt fra responsiv, den buldrer og braker. For prisen er det jo et bra kjøp men ikke kom å fortell meg at det er noe skikkelig HIFI anlegg. Angående Elkjøp og "lure Watt" så er nå det et dårlig argument akkurat her da motparten Logitech er verdensmestere i "lure Watt". Samtidig kan en jo lure på hvordan noen kan skryte Logitech sine systmer opp i skyene etter å ha koblet de til pcen og spilt av en tilfeldig 128kbps mp3-kodet tekno låt. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 19. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2008 OT: Hvorfor er det feil å kjøpe det logitech anlegget på grunnlag av at det kjøpes på elkjøp? Det selges da vitterlig over alt? Altså jeg kjøper ikke Logitech annlegget på elkjøp, men jeg får en bra rabatt på det onkyo annlegget på elkjøp, bra nok til kanskje logitech annlegget ikke gir mest for pengene alikvel. Logitech annlegget selges ikke på elkjøp, derfor føles det litt kjipt å kjøpe det til "full" pris når jeg får en såpass bra pris på det andre. Men alikevel er jo ute etter det som er best, og det har jeg jo ikke funnet ut enda.. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Etter min mening er Z-5500 forferdelig oppskrytt, det spiller høyt joda, men bassen er langt fra responsiv, den buldrer og braker. For prisen er det jo et bra kjøp men ikke kom å fortell meg at det er noe skikkelig HIFI anlegg. Angående Elkjøp og "lure Watt" så er nå det et dårlig argument akkurat her da motparten Logitech er verdensmestere i "lure Watt". Samtidig kan en jo lure på hvordan noen kan skryte Logitech sine systmer opp i skyene etter å ha koblet de til pcen og spilt av en tilfeldig 128kbps mp3-kodet tekno låt. Helt enig. Bassen fra Logitech's systemer er voldsomt preget av buldring og vrenging, og de henger rett og slett ikke med i det hele tatt. Men jeg har intrykk av at det er mange fjortisser som skriver tilbakemeldinger, ser jo overskrifta til en del kommentarer er "FETT anlegg " osv, ikke veldig troverdig for min del. Logitech anleggene har mye bass, og dette går da voldsomt på bekostning av bassrespons, dybde, og vrengning. Bassen bunner også veldig lett, siden forsterkerne på disse er å le av. Hvis valget står mellom de to anleggene, så hadde jeg heller satset på Onkyo enn Logitech. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 En mulighet du har er jo å ta en tur til butikken å spør om du kan få lov til å teste ut anlegget, få høre på hvordan det spiller. Dersom du har noe spesiell musikk du liker kan du jo ta med en cd og høre hvordan det høres ut. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Du bør absolutt ta med egen cd, i butikken setter de som oftest på demomusikk som skal gi best mulig lyd fra anlegget. Samme med tv'er også, i butikken viser de bare HD-demofilmer, for å vise bildet best mulig. Ikke noe galt sånn sett, men man bør i alle fall få vite det. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Hva med Cerwin Vega CLS-6 og forsterker for resten av budsjettet? Spiller både høyere, penere og med mer trykk, enn Z-5500, tør jeg påstå. CLS-6 veier jo faktisk 9 kilo per stykk, så er ikke noen pinglehøyttalere. Vel nå koster det 1696 kr for 1 par av sånne høytalere, og jeg skal ha da 2 par av disse + 1 senter + en forsterker osv, det høres ikke billig ut.. De gir vel nesten bedre filmlyd i stereo enn Z-5500 gir i surround. Kan jo begynne med de to og en receiver, også bygge ut etterhvert som du får råd. Hmm..spørsmålet er vel ikke om jeg har råd, men hvor mye jeg er villig til å bruke.. Mitt 5.1 komponent anlegg kosta ikke så forferdelig mye. 8500,- ca, med Cambridge receiver og Cerwin Vega framme og bak. Det koster 3 ganger mer enn Z-5500, men spiller 10 ganger bedre. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 Hva med Cerwin Vega CLS-6 og forsterker for resten av budsjettet? Spiller både høyere, penere og med mer trykk, enn Z-5500, tør jeg påstå. CLS-6 veier jo faktisk 9 kilo per stykk, så er ikke noen pinglehøyttalere. Vel nå koster det 1696 kr for 1 par av sånne høytalere, og jeg skal ha da 2 par av disse + 1 senter + en forsterker osv, det høres ikke billig ut.. De gir vel nesten bedre filmlyd i stereo enn Z-5500 gir i surround. Kan jo begynne med de to og en receiver, også bygge ut etterhvert som du får råd. Hmm..spørsmålet er vel ikke om jeg har råd, men hvor mye jeg er villig til å bruke.. Mitt 5.1 komponent anlegg kosta ikke så forferdelig mye. 8500,- ca, med Cambridge receiver og Cerwin Vega framme og bak. Det koster 3 ganger mer enn Z-5500, men spiller 10 ganger bedre. Hmm ja det var det da. Spørsmålet jeg noensinne vil ha så bra lyd, kan det vel være likegreit å kjøpe et bra annlegg med engang, selvom det koster mer. Sånne annlegg er jo ikke noe som synker så utrolig mye i pris/kvalitet heller vel, altså om 10 år kan jo det annlegget forsatt spille bra lyd. Men så spørs det igjen om jeg vil bruke så mye .. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Hmm ja det var det da. Spørsmålet jeg noensinne vil ha så bra lyd, kan det vel være likegreit å kjøpe et bra annlegg med engang, selvom det koster mer. Sånne annlegg er jo ikke noe som synker så utrolig mye i pris/kvalitet heller vel, altså om 10 år kan jo det annlegget forsatt spille bra lyd. Men så spørs det igjen om jeg vil bruke så mye .. Spesielt høyttalere blir nesten bare bedre jo lengre de blir spilt med. Så ja, kjøper du skikkelig er det ikke noe problem å ha høyttalerne i 20+år. Forsterkere kan også holde meget lenge, fattern hadde en gammel rotel forsterker som han byttet i ut i år. Den var kjøpt i 1980, så ja det varer. Endret 20. februar 2008 av Brian_N Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Hmm ja det var det da. Spørsmålet jeg noensinne vil ha så bra lyd, kan det vel være likegreit å kjøpe et bra annlegg med engang, selvom det koster mer. Sånne annlegg er jo ikke noe som synker så utrolig mye i pris/kvalitet heller vel, altså om 10 år kan jo det annlegget forsatt spille bra lyd. Men så spørs det igjen om jeg vil bruke så mye .. For det som nå begynner å bli en del år siden sto jeg med et liknende spørsmål. Dette var når slike "små-design" anlegg var relativt nytt og stivt priset. Så på et pioneer system noe liknende det onkyo systemet du vurderer. Prisen var da rundt 10k for det systemet. I dag kan du trygt si at jeg ikke angrer på at jeg valgte å gå for den tradisjonelle forsterker + høytalere løsningen selv om det var litt dyrere. Spesielt fornøyd var jeg vel da jeg ca et år etter kjøpet så pioneer systemet nedsatt til nesten halve prisen. Dersom du er på leting etter et godt kjøp kan du se om du finner tilbud på modeller som er på vei ut av sortimentet. Å kjøpe en forsterker som har vært i produksjon i 5 år, kontra en ny modell fra samme produsent kan på ingen måte sammenlignes med å kjøpe en 5 år gammel pc. Utviklingen går sent på lydfronten sammenlignet med den rivende utvilkingen av pcer. Edit: Dog nå har jo prisene på disse små anleggene blitt såpass lave at man selvfølgelig får mye for pengene. Det hele blir jo en vurderingssak kanskje gjerne vurdert opp mot hvilken bruk systemet skal ha. Ved den pcen jeg skriver fra nå har jeg f.eks bare tilkoblet et billig creative sytem til ca 500 kr, da det ikke brukes til annent enn litt bakgrunnsmusikk mens jeg jobber/surfer på hw.no Endret 20. februar 2008 av Thorsen Lenke til kommentar
Kuffe Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Sitter selv med logitec Z-5500, gir mye lyd for pengene. Perfekt for spilling, helt greit for musikk og film. Er ikke selv noe lydekspert, men jeg vil nok ikke kalle anlegget noe HIFI anlegg. Jeg syntes prisen for anlegget gunstig i forhold til trøkk, eneste jeg savner er mer trøkk på mellomtonene - her tror jeg logitec Z-5500 stiller litt svakt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå