beverpower Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Hei! Jeg er på utkikk etter et nytt videokamere, og er helt grønn på området.. jeg liker å redigere og sånt, men hakke peil på hva jeg skal kjøpe! Kommer til å filme mye ute, da jeg og familien går mye på ski og er mye ute i naturen både på sommer og vinter. Men også inne, på f.eks på festligheter og lignende! Det må lett kunne kobles til TV for felles fremvisning annet enn kunn på videokamerats skjerm. Også lett kobles til PC for enkel overføring, med tanke på at jeg gjerne vil redigere filmene. Har personelig veldig lyst på kamera med harddisk, for å slippe alt av disker og all roten som kommer med det, da jeg ser for meg kassetter flyte rundt alle stand. Men er åpen for noe annet, om det heller anbefales. Pris, rett og slett rimeligst mulig.. ikke ute etter noe proft, men et kamere som tar gode bilder både inne og ute, uten at det koster en årslønn! På forhånd, takk for alle svar Mvh Bever.. Lenke til kommentar
beverpower Skrevet 14. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2008 Ingen? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Skal du redigere, er det lureste valget mini-DV. Du finner svaret på hvorfor, både i Videokameraguiden (ligger som sticky øverst i denne delen av forumet) og i en rekke tråder som omhandler det samme. Vil anbefale Panasonic NV-GS230 eller NV-GS320. Det er knallgode kamera som vinner det meste av tester. Det er skrevet mye om også disse to her på forumet om du søker eller leter i noen av trådene her. Lenke til kommentar
beverpower Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2008 Skal du redigere, er det lureste valget mini-DV. Du finner svaret på hvorfor, både i Videokameraguiden (ligger som sticky øverst i denne delen av forumet) og i en rekke tråder som omhandler det samme. Vil anbefale Panasonic NV-GS230 eller NV-GS320. Det er knallgode kamera som vinner det meste av tester. Det er skrevet mye om også disse to her på forumet om du søker eller leter i noen av trådene her. Takker! Hva trenger man egentlig av tilkoblings-muliheter på en PC for å lett koble til mini-DV a? Fins det forresten gode kamerar som er ennå billigere, eller blir de veldig fort merkbart mye dårligere? For ikke engang å gå mye ned i pris? Altså, til rundt 3000, er disse de beste?! hva med rundt 2000?! Får man kamerar som er gode til den prisen? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Det eneste du trenger på PC'en er Firewire/DV inngang. De fleste nye PC'er har dette, hvis ikke koster det bare et par hundrelapper for et firewirekort. Et hvilket som helst redigeringsprogram støtter video overført via firewire da det er den mest brukte standarden. Panasonic NV-GS-230 får du vel til ned mot 3000 kroner. Skal du under NV-GS230, så mister du 3CCD som er en stor fordel... tro meg. 2000 og 3000 er veldig stor forskjell i kvalitet, mye større en forskjellen i penger. Men hvis du vil ha et rimeligere alternativ, så kan du jo alltids kikke på Panasonic NV-GS80. Det har ikke 3CCD, men optisk bildestabilisator. Lenke til kommentar
beverpower Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Det eneste du trenger på PC-en er Firewire/DV inngang. De fleste nye PC-er har dette, hvis ikke koster det bare et par hundrelapper for et firewirekort. Et hvilket som helst redigeringsprogram støtter video overført via firewire da det er den mest brukte standarden. Panasonic NV-GS-230 får du vel til ned mot 3000 kroner. Skal du under NV-GS230, så mister du 3CCD som er en stor fordel... tro meg. 2000 og 3000 er veldig stor forskjell i kvalitet, mye større en forskjellen i penger. Men hvis du vil ha et rimeligere alternativ, så kan du jo alltids kikke på Panasonic NV-GS80. Det har ikke 3CCD, men optisk bildestabilisator. Takk takk.. Måtte bare vite om det var kjempe forskjell i kvalitet om man gikk ned litt i pris! velger nok det med 3CCD! Har firewire inngang på min bærbare PC! Den er liten og det står 1394 ved siden av den! Holder den tro?! Endret 20. februar 2008 av beverpower Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Har firewire inngang på min bærbare PC! Den er liten og det står 1394 ved siden av den! Holder den tro?!Den holder helt fint. Den er nok en såkalt 4-pin firewireinngang. Husk at du da må kjøpe en 4-4 pin firewire kabel (hadde du hatt en større inngang, måtte du hatt en 4-6 pin kabel). Inngangen på kameraet er også 4 pin. Lenke til kommentar
beverpower Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 Har firewire inngang på min bærbare PC! Den er liten og det står 1394 ved siden av den! Holder den tro?!Den holder helt fint. Den er nok en såkalt 4-pin firewireinngang. Husk at du da må kjøpe en 4-4 pin firewire kabel (hadde du hatt en større inngang, måtte du hatt en 4-6 pin kabel). Inngangen på kameraet er også 4 pin. Det ble et Panasonic NV-GS230 kamera! Ikke fått det, men det er bestilt. Håper jeg blir fornøyd med det Fant ikke ut hvordan firewire-inngang det var på kameraet. Noen som vet? Syns forøverig det sto at det var USB på det å. Hvordan fungerer det?! er firewire bedre og lettere, ell blir det det samme?! Igjen, takk for alle svar Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Fant ikke ut hvordan firewire-inngang det var på kameraet. Noen som vet? Syns forøverig det sto at det var USB på det å. Hvordan fungerer det?! er firewire bedre og lettere, ell blir det det samme?!Det er 4-pins firewire-utgang fra kameraet. USB fungerer fint det på Panasonic, men noen mener det blir flere tapte bilder når man overfører. Personlig har jeg ikke merket noe til det. Du får full DV-kvalitet på overføringen, ikke redusert kvalitet som på noen andre merker. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 I teorien skal Panasonic sin USB overføring gi deg full DV kvalitet, men USB kan være litt ustabilt. Om det blir ustabilt nok til at du mister noen frames kommer vel an på datamaskinen, og kanskje USB driver og hvor god USB inngang du har. Mange tapte frames kan føre til at filmen går fort fort etter overføring til data. Noen få tapte frames vil man nok ikke merke, men filmen kan vel oppføre seg litt merkelig, og hakke så vidt, om noen frames mangler. Man ser det kanskje ikke med det blotte øyet, men underbevisstheten oppfatter det. Fungerer USB, og du har programmer som støtter det, så kan man gjerne bruke det. Hvis ikke, er firewire et sikkert valg. Lenke til kommentar
beverpower Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 Takk for utfyllende og gode svar, begge to! Skal jeg bruke firewire'en på kameraet med den bærbare, blir det en 4-4 FW da, om jeg har forstått det riktig. Mulig jeg prøver meg på Pinnacle Studios (Blitt anbefalt det), men støtter det også USB? Og hvilke redigeringsprogram anbefaler dere til bruk, og finnes det feks program som spesielt best passer til den ene, altså FW og/eller USB?! Om dere skjønner! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Så vidt jeg skjønner, er det 4-4 pin firewire du skal ha ja (hvis USB kontakten på kameraet og PC'en ligner på hverandre). Du må nesten bare lese spesifikasjoner og kanskje tester av de forskjellige programmene, for å finne ut om de støtter USB. Alle støtter Firewire. Lenke til kommentar
trogla Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Skal du redigere, er det lureste valget mini-DV. Du finner svaret på hvorfor, både i Videokameraguiden (ligger som sticky øverst i denne delen av forumet) og i en rekke tråder som omhandler det samme. Vil anbefale Panasonic NV-GS230 eller NV-GS320. Det er knallgode kamera som vinner det meste av tester. Det er skrevet mye om også disse to her på forumet om du søker eller leter i noen av trådene her. Hva er det beste kameraet av disse to. Ser av spesifikasjonene at ekstern mic utgang mangler på NV-gs320. Hva er den store forskjellen mellom disse? Er det dyreste kameraet verdt prisdiffen på 5-600 kroner? Mvh Tom Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Enkelt og greit (teoretisk sett ihvertfall): Trenger du mic-inngang, velger du GS230. Hvis ikke, så er det verdt 5-600 kroner mer for GS320 som har optisk bildestabilisator og bedre optikk. Lenke til kommentar
trogla Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Tusen takk for råd. Da er et stk. gs320 bestilt og ferdig pakket hos psdata. Men Lurer litt på Mini-dv kassetter. Hvilke produsent bør jeg benytte? Forstår det slik at velger man en produsent, bør man holde seg til denne. Noen gode råd til en litt hjelpesløs? mvh Tom Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Personlig har jeg veldig god erfaring med Panasonic. Sony skal også være gode. Men sjekk noen nærliggende butikker, og sjekk hvilke merker de fører. Det kan være greit å ha en vanlig butikk i nærheten, som fører mini-DV av den produsenten du benytter, i tilfelle du trenger kassetter raskt (og blir jo dyrt å bare bestille dv-kassetter via en webshop også, med tanke på frakt). Lenke til kommentar
trogla Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Hei igjen. Har sett på sidene til Panasonic, om spesifikkasjoner på NV-GS320. Der blir jeg litt forvirret. Har forstått det slik at på dette kameraet, er det ikke mulig med ekstern mic? Men som dere kan se under står dette på optional accessories: Stereo Zoom mic VW-VMS2 Er det noen som vet noe om dette? MVH Tom Cut and paste. http://www.panasonic.no/servlet/PB/menu/12..._l13/index.html Optional Accessories: Battery CGR-DU06(640 mAh)/CGA-DU12 (1150 mAh)/ CGA-DU21/(2040 mAh)Tele lens VW-LT3714ME, Wide lens VW-LW3707M3E, MC protector VW-LMC37,Filterkit VW-LF37WE, Stereo Zoom Mic VW-VMS2,Video DC light VW-LDC10E Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 (endret) Som jeg sa i en post bittelitt lenger opp: Trenger du mic-inngang, velger du GS230. "Optional accessories" er sikkert bare en standard opplisting av ekstrautstyr til videokamera som limes inn til hvert produkt. Panasonic sine norske sider er veldig dårlige på mange måter. GS320 har altså ikke mikrofoninngang. Endret 4. mars 2008 av Super8 Lenke til kommentar
trogla Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Har bestilt og er fornøyd med mitt valg.Tror ikke behovet mitt blir så stort for mic. Ble bare litt overasket over motstridende informasjon. Tusen takk for raskt svar mvh tom Lenke til kommentar
--CAINe-- Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 trogla/tom: Hvordan er kvaliteten på filming og "knipsing" med videokameraet? Funderer på å kjøpe et selv, men er usikker! Kan du evt. dumpe noen eksempler et eller annet sted? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå